Fanpage to popularne określenie strony w serwisie społecznościowym Facebook. Umożliwia firmom (a także organizacjom, osobom publicznym i innym markom) komunikowanie się z użytkownikami Facebooka.
Fanpage – co to jest?
Podmioty korzystające z Facebooka możemy podzielić na dwie kategorie – konta prywatne (przeznaczone dla osób) oraz strony, czyli tzw. fanpage (przeznaczone dla firm/marek). Podstawową różnicą jest to, że osoby z kontami prywatnymi tworzą społeczność standardowo poprzez dodawanie innych osób do grona znajomych. W przypadku stron – społeczność wokół marki powstaje poprzez polubienia strony. Osoba, która polubi stronę jest popularnie określana jako fan – co jednoznacznie wyjaśnia pochodzenie określenia “fanpage” (fan + page).
Osoby, które polubią daną stronę, mogą oglądać nowe zdarzenia (np. zdjęcia, filmy i inne treści) wyświetlane w kanale aktualności.
Prowadzenie fanpage – korzyści dla firm
Fanpage może utworzyć każda osoba, która posiada konto prywatne w serwisie Facebook. Firma, która decyduje się na prowadzenie fanpage firmy (lub fanpage powiązanego z firmą, promującego np. konkretny produkt) zyskuje przede wszystkim możliwość prowadzenia działań w obszarze marketingu internetowego – na Facebooku, a także w powiązanych aplikacjach – Messenger i Instagram). Strona na Facebooku umożliwia zarówno promowanie firmy w sposób bezpłatny (organiczny) jak i poprzez tworzenie płatnych kampanii reklamowych w systemie reklamowym Facebook Ads.
Strona na Facebooku pozwala firmom na:
- pozyskiwanie nowych klientów (między innymi dzięki możliwościom mikrotargetowania);
- budowanie relacji z przyszłymi oraz obecnymi klientami;
- przedstawianie informacji o firmie;
- budowanie oraz poprawianie wizerunku marki;
- obsługę klienta;
- sprzedaż (obecnie przede wszystkim poprzez kierowanie na stronę internetową firmy);
- analizowanie podejmowanych działań w zakresie ruchu organicznego i płatnego.
Czy warto inwestować w prowadzenie fanpage?
Obecnie posiadanie firmowej strony na Facebooku możemy porównywać do posiadania strony internetowej. Nowoczesne, nastawione na rozwój firmy wpisują te działania w swoje strategie marketingowe – a jedno i drugie stanowi standardowe rozwiązanie.
Możemy wyróżnić firmy, które prowadzenie swojego fanpage traktują jako główny kanał komunikacji marketingowej, ale nie brakuje też marek, które podchodzą do tego ze znacznie większym dystansem. Ogromną zaletą Facebooka jest to, że wśród milionów użytkowników – większość firm jest w stanie wyszukać swoich potencjalnych klientów.
Choć standardowa (bezpłatna) komunikacja na fanpage to w dużej mierze “walka” z edgerank, czyli algorytmami ograniczającymi zasięg publikacji, to w przypadku płatnej reklamy z roku na rok rozwijają się możliwości wpływające na skuteczność. W ostatnich miesiącach mogliśmy zauważyć, że fanpage zyskały coraz większe pole do manewru w zakresie działań sprzedażowych.
Liczba osób, które mogą polubić daną stronę jest nieograniczona. Marki, które stworzyły największe społeczności na Facebooku to:
Ponad 200 milionów polubień strony:
- Facebook India
- Facebook Brasil
- Facebook for Every Phone
Ponad 100 milionów polubień strony:
- Samsung Brasil
- Samsung US
- Samsung Greece
- Samsung Mobile USA
- Cristiano Ronaldo
- Real Madrid C.F.
- Coca-Cola
- FC Barcelona
- Shakira