Guerrilla marketing

guerilla marketing

Co to jest guerrilla marketing? Sama nazwa mówi wiele o sposobie prowadzenia działań w ramach tej formy reklamy. Działania partyzanckie w marketingu to takie, których celem jest uzyskanie maksymalnych rezultatów przy minimalnym koszcie, wykorzystujące niekonwencjonalne techniki, rzadko obecne w oficjalnym obiegu marketingowym.

Kojarzony też z marketingiem szeptanym (WOM, czyli Word of Mouth), wykorzystujący ambient media (ambient = otaczający, czyli niekonwencjonalne, dotąd niewykorzystane przestrzenie). Termin guerrilla marketing stosowany jest również w stosunku do agresywnych i kontrowersyjnych kampanii. Początkowo był wykorzystywany przez małe firmy w walce z większymi konkurentami, ale duże znane marki również stosują ten typ marketingu, głównie jako uzupełnienie kampanii reklamowych.

Po czym poznasz, że to guerrilla marketing?

Mechanizm działania jest zbliżony do marketingu wirusowego – tutaj również chodzi o to, aby w szybkim czasie zdobywać popularność i przenikać do świadomości społecznej w myśl hasła: “o tym się mówi”. Forma reklamy musi być na tyle atrakcyjna i zapadająca w pamięć, aby chciało Ci się opowiedzieć o tym koledze przy porannej kawie czy udostępnić zdjęcie na portalu społecznościowym.

Najważniejsze cechy to:

  • akcja oparty na chwytliwym pomyśle,
  • przykuwa uwagę nietypową formą / treścią / umiejscowieniem,
  • rozchodzi się wirusowo, na zasadzie plotki, intrygującej nowinki,
  • przekaz często budzi skrajne emocje, np. widok krwi, drastyczne sceny,
  • dociera nawet do odbiorców, którzy unikają na co dzień kontaktu z reklamami – obecna w przestrzeni publicznej,
  • bierze sobie za główny wyznacznik działań specyfikę grupy docelowej, sposób i miejsce spędzania wolnego czasu przez jej członków i docieranie z przekazem marketingowym właśnie tam. 

Reklama garażowa Aud - guerilla marketing

Reklama garażowa Audi. Źródło: creativeguerrillamarketing.com

Przykłady:

  • napisy sprayem na murach,
  • wlepki, np. w autobusach na siedzeniach czy uchwytach, w toaletach, na wyciągach krzesełkowych, basenach, koszach na śmieci, chodnikach,
  • reklama na wraku samochodu w centrum miasta,
  • akcje w centrach handlowych, np. transparenty.

Akcja guerrilla marketingowa Unicefu

Akcja guerrilla marketingowa Unicefu. Źródło: creativeguerrillamarketing.com

Przepis na kampanię partyzancką

Oto kilka użytecznych porad:

  • myśl nieszablonowo;
  • wykorzystaj dotychczas niezagospodarowane przestrzenie obecne w codziennym życiu;
  • szukaj tych przestrzeni w środowisku, w którym przebywa Twoja grupa docelowa;
  • miej na uwadze mechanizm zachowań społecznych, typowe reakcje na różnorakie emocje.

Zobacz tutaj więcej przykładów angażującego ambientu.

Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *