Guerrilla marketing

guerilla marketing

Co to jest guerrilla marketing? Sama nazwa mówi wiele o sposobie prowadzenia działań w ramach tej formy reklamy. Działania partyzanckie w marketingu to takie, których celem jest uzyskanie maksymalnych rezultatów przy minimalnym koszcie, wykorzystujące niekonwencjonalne techniki, rzadko obecne w oficjalnym obiegu marketingowym.

Kojarzony też z marketingiem szeptanym (WOM, czyli Word of Mouth), wykorzystujący ambient media (ambient = otaczający, czyli niekonwencjonalne, dotąd niewykorzystane przestrzenie). Termin guerrilla marketing stosowany jest również w stosunku do agresywnych i kontrowersyjnych kampanii. Początkowo był wykorzystywany przez małe firmy w walce z większymi konkurentami, ale duże znane marki również stosują ten typ marketingu, głównie jako uzupełnienie kampanii reklamowych.

Po czym poznasz, że to guerrilla marketing?

Mechanizm działania jest zbliżony do marketingu wirusowego – tutaj również chodzi o to, aby w szybkim czasie zdobywać popularność i przenikać do świadomości społecznej w myśl hasła: “o tym się mówi”. Forma reklamy musi być na tyle atrakcyjna i zapadająca w pamięć, aby chciało Ci się opowiedzieć o tym koledze przy porannej kawie czy udostępnić zdjęcie na portalu społecznościowym.

Najważniejsze cechy to:

  • akcja oparty na chwytliwym pomyśle,
  • przykuwa uwagę nietypową formą / treścią / umiejscowieniem,
  • rozchodzi się wirusowo, na zasadzie plotki, intrygującej nowinki,
  • przekaz często budzi skrajne emocje, np. widok krwi, drastyczne sceny,
  • dociera nawet do odbiorców, którzy unikają na co dzień kontaktu z reklamami – obecna w przestrzeni publicznej,
  • bierze sobie za główny wyznacznik działań specyfikę grupy docelowej, sposób i miejsce spędzania wolnego czasu przez jej członków i docieranie z przekazem marketingowym właśnie tam. 

Reklama garażowa Aud - guerilla marketing

Reklama garażowa Audi. Źródło: creativeguerrillamarketing.com

Przykłady:

  • napisy sprayem na murach,
  • wlepki, np. w autobusach na siedzeniach czy uchwytach, w toaletach, na wyciągach krzesełkowych, basenach, koszach na śmieci, chodnikach,
  • reklama na wraku samochodu w centrum miasta,
  • akcje w centrach handlowych, np. transparenty.

Akcja guerrilla marketingowa Unicefu

Akcja guerrilla marketingowa Unicefu. Źródło: creativeguerrillamarketing.com

Przepis na kampanię partyzancką

Oto kilka użytecznych porad:

  • myśl nieszablonowo;
  • wykorzystaj dotychczas niezagospodarowane przestrzenie obecne w codziennym życiu;
  • szukaj tych przestrzeni w środowisku, w którym przebywa Twoja grupa docelowa;
  • miej na uwadze mechanizm zachowań społecznych, typowe reakcje na różnorakie emocje.

Zobacz tutaj więcej przykładów angażującego ambientu.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...