Co to jest guerrilla marketing? Sama nazwa mówi wiele o sposobie prowadzenia działań w ramach tej formy reklamy. Działania partyzanckie w marketingu to takie, których celem jest uzyskanie maksymalnych rezultatów przy minimalnym koszcie, wykorzystujące niekonwencjonalne techniki, rzadko obecne w oficjalnym obiegu marketingowym.
Kojarzony też z marketingiem szeptanym (WOM, czyli Word of Mouth), wykorzystujący ambient media (ambient = otaczający, czyli niekonwencjonalne, dotąd niewykorzystane przestrzenie). Termin guerrilla marketing stosowany jest również w stosunku do agresywnych i kontrowersyjnych kampanii. Początkowo był wykorzystywany przez małe firmy w walce z większymi konkurentami, ale duże znane marki również stosują ten typ marketingu, głównie jako uzupełnienie kampanii reklamowych.
Po czym poznasz, że to guerrilla marketing?
Mechanizm działania jest zbliżony do marketingu wirusowego – tutaj również chodzi o to, aby w szybkim czasie zdobywać popularność i przenikać do świadomości społecznej w myśl hasła: “o tym się mówi”. Forma reklamy musi być na tyle atrakcyjna i zapadająca w pamięć, aby chciało Ci się opowiedzieć o tym koledze przy porannej kawie czy udostępnić zdjęcie na portalu społecznościowym.
Najważniejsze cechy to:
- akcja oparty na chwytliwym pomyśle,
- przykuwa uwagę nietypową formą / treścią / umiejscowieniem,
- rozchodzi się wirusowo, na zasadzie plotki, intrygującej nowinki,
- przekaz często budzi skrajne emocje, np. widok krwi, drastyczne sceny,
- dociera nawet do odbiorców, którzy unikają na co dzień kontaktu z reklamami – obecna w przestrzeni publicznej,
- bierze sobie za główny wyznacznik działań specyfikę grupy docelowej, sposób i miejsce spędzania wolnego czasu przez jej członków i docieranie z przekazem marketingowym właśnie tam.
Przykłady:
- napisy sprayem na murach,
- wlepki, np. w autobusach na siedzeniach czy uchwytach, w toaletach, na wyciągach krzesełkowych, basenach, koszach na śmieci, chodnikach,
- reklama na wraku samochodu w centrum miasta,
- akcje w centrach handlowych, np. transparenty.
Przepis na kampanię partyzancką
Oto kilka użytecznych porad:
- myśl nieszablonowo;
- wykorzystaj dotychczas niezagospodarowane przestrzenie obecne w codziennym życiu;
- szukaj tych przestrzeni w środowisku, w którym przebywa Twoja grupa docelowa;
- miej na uwadze mechanizm zachowań społecznych, typowe reakcje na różnorakie emocje.
Zobacz tutaj więcej przykładów angażującego ambientu.