Influencer marketing – czyli strategia w marketingu (zwłaszcza marketingu internetowym), polegająca na wykorzystywaniu wpływu poszczególnych użytkowników internetu na decyzje innych, wiąże się z dynamicznym rozwojem mediów społecznościowych. Jak wskazują badania, aż 88% internautów wierzy rekomendacjom w sieci w tym samym stopniu, co rekomendacjom osobistym, dzięki czemu generowanie wiarygodnych komunikatów przez influencerów (czyli „wpływowców”, osób wpływowych) staje się kluczem do pozyskania uwagi. Dlaczego?
Czym jest influencer marketing?
Influencer marketing to efekt postępującej segmentacji i hiperpersonalizacji – wraz ze wzrostem znaczenia inbound marketingu (marketingu przychodzącego) i ograniczeniem możliwości klasycznych narzędzi marketingowych (banery, pop-up, display) okazało się, że jednym z najważniejszych źródeł impulsu zakupowego dla konsumenta jest osobista rekomendacja, a także informacje otrzymywane od influencera, z którym czujemy rodzaj osobistej, zapośredniczonej więzi. Dlatego też działania influencer marketingowe adresowane są w dużej mierze do liderów opinii, osób, które mają dopiero wpłynąć na ostateczną decyzję jednostkowego konsumenta.
Kim są influencerzy?
Influencerem mogą być blogerzy, youtuberzy, osoby działające w ramach każdego medium społecznościowego i cieszące się mniejszą lub większą popularnością. Od tradycyjnych celebrytów różni ich możliwość generowania zasięgu oraz digitalowe zaplecze, a także naturalność, pozwalająca na dopasowanie przekazów, z którymi odbiorca może się identyfikować. A także, co pozostaje jednym z najważniejszych wyróżników tej formy marketingu – budowanie długotrwałego zaangażowania.
Jak wyglądają działania influencera?
Influencer marketing może opierać się na komunikacji do influencera, przez influencera a także z influencerem – w zależności od strategii „nasz” influencer przyjmuje wtedy nieco inną rolę, od odpowiedzialnego za user generated content użytkownika, zachęcanego przez darmowe produkty, próbki i benefity, przez wspierajacego wizerunek współpracownika po długofalowego ambasadora marki.
Co wyróżnia influencer marketing?
Ed Keller i Jon Berry zaproponowali 5 atrybutów, wyróżniających influencerów: to aktywizm, duża sieć relacji, autorytet, aktywność i trendsetting. Dr Jim Barry podzielił ich z kolei na cztery archetypy, które mają znaczenie w zależności od celów stawianych sobie przez firmę w działaniach marketingowych. Są to edukatorzy (z przypisaną im rolą w pierwszych etapach ścieżki zakupowej), ewangeliści (inspirujący i przekonujący w kolejnych etapach), motywatorzy (odpowiedzialni za zaangażowanie i decyzję zakupową) oraz mentorzy, odpowiadający za utrzymanie zainteresowania, pomoc i wsparcie także po podjęciu decyzji.