Instagram marketing to działania sprzedażowe i zwiększające świadomość marki na platformie Instagram. Marketing prowadzony w tym kanale utożsamiany jest z social media marketingiem, aczkolwiek rządzi się również swoimi prawami.
Instagram marketing – co to jest?
Kiedy w 2012 roku Facebook przejął Instagrama za astronomiczną kwotę 1 miliarda dolarów, wiele osób w branży wciąż nie dostrzegało ogromnego potencjału, jaki kryje się w „banalnych” zdjęciach fit-instagramerek prowadzących działania z obszaru influencer marketing. Z każdym kolejnym rokiem okazuje się jednak, że Instagram kumuluje w sobie ogromny potencjał w zwiększaniu zasięgów, a także niemal z miesiąca na miesiąc coraz bardziej zacieśniają się więzy w ekosystemie Facebooka.
Działania z obszaru Instagram marketing można podzielić na trzy zasadnicze kategorie:
- Influencer marketing
- Lead nurturing
- Lead generation
Nim pokrótce omówimy powyższe zastosowania, warto zadać sobie pytanie o to, kim jest nasz klient docelowy którego określa nasza strategia marki – przede wszystkim, kierujemy się do B2C czy B2B? Choć Instagram pomyślany został raczej jako platforma masowa, a więc skierowana na rynek konsumencki, mnóstwo marek B2B znalazło tam dla siebie miejsce i prowadzi własne działania.
Przede wszystkim – w dobie takich trendów jak direct-to-consumer i hiperpersonalizacja, firmy B2B pokazują swoją „ludzką twarz” na Instagramie – tzw. backstage, oraz to, jak pracują ich pracownicy, relacjonują udział w konferencjach i innych branżowych konferencjach. Słowem – budują fajny wizerunek dobrego pracodawcy, a także firmy, w której pracują profesjonaliści z charakterem. Instagram marketing sprawia, że można pokusić się dziś o stwierdzenie, że podział na B2C i B2B jest sztuczny i tak naprawdę istnieje tylko jeden marketing, czyli H2H – Human to Human. W końcu, to ludzie podejmują decyzje o rozpoczęciu współpracy z tą czy inną firmą, a kiedy cena i jakość usług są zbliżone, decydują osobiste odczucia i sympatie.
Nie bez znaczenia pozostają również bardziej zorganizowane działania employer brandingowe – których celem jest pokazanie potencjalnym kandydatom, jak wygląda praca w danej firmie. To coraz istotniejszy trend zwłaszcza tam, gdzie mamy już do czynienia z „rynkiem pracownika” – a więc głównie IT.
Instagram marketing a influencer marketing
Z racji tego, ze Instagram wciąż bardzo opornie udostępnia kolejnym profilom narzędzia generujące sprzedaż (do teraz w większości przypadków, linki pod postami nie działają – aktywny jest tylko jeden link na profilu, w biogramie), siłą rzeczy przez wiele lat influencerzy obecni na platformie koncentrowali się na budowaniu społeczności. Jak? Poprzez regularne, jakościowe wpisy, dostarczające walor edukacyjny lub rozrywkowy.
Dzięki temu, na Instagramie, jak nigdzie indziej, mamy ogromną gamę influencerów liczących tysiące i miliony followersów. To świetna baza do stworzenia i skoordynowania kampanii influencer marketingowej, np. dla nowego produktu. Co jednak ciekawe, ostatnie problemy z Instagramem, a dokładniej – z fake kontami – pokazują, że prawdziwą siłą mogą być tzw. mikroinfluencerzy – a więc liderzy opinii posiadający skromne, ale bardzo aktywne i zaangażowane społeczności. Okazuje się bowiem, że czasem znacznie opłacalniejsza będzie kampania zakładająca udział setek mniejszych influencerów, których skumulowana ilość followersów to np. 1 milion, niż jeden influencer posiadający tę liczbę na swoim koncie.
Instagram marketing a lead nurturing
Lead nurturing to nic innego jak ocieplanie leadów – a więc konsekwentna komunikacja z osobami, które zajmują górne warstwy lejka zakupowego i nie są jeszcze gotowe na wydanie u nas pieniędzy. Utrzymywanie się w świadomości tych osób i uzyskanie pozytywnego skojarzenia z jakościowym contentem sprawiają, że w chwili, gdy lead zbliża się do decyzji o zakupie, nasza marka wyraziście wyświetla się w świadomości potencjalnego klienta.
Dlatego, choć Instagram niekoniecznie musi generować bezpośrednią sprzedaż, jest doskonałym narzędziem do wspierania głównych procesów marketingowych i sprzedażowych. Instagram marketing wpisany w szerszy kontekst strategii komunikacji może okazać się „piątą kolumną”, języczkiem u wagi, który będzie decydującym faktorem w momencie porównania np. dwóch marek.
Duże zmiany w social media? Zobacz, co nas czeka!
Instagram marketing a lead generation
Instagram może jednak służyć również za źródło sprzedaży bezpośredniej – choćby dzięki systemowi reklamowemu, zintegrowanemu z panelem reklamowym na Facebooku. Teraz mamy możliwość zaplanowania, puszczenia i optymalizacji kampanii reklamowej na FB i Instagramie w jednym miejscu – a to z kolei pozwala na efektywniejszą alokację budżetów marketingowych. Instagram marketing przestaje być domeną „miękkiego” marketingu – realne staje się generowanie sprzedaży (również w Instagram Stories) czy napędzanie ruchu na bloga lub stronę internetową.
Zobacz, jak wykorzystać Instagram Stories dla marek i przeczytaj nasze wskazówki dotyczące promocji marki na Instagramie. Poznaj też 5 wyznaczników sukcesu w influencer marketingu.