Kampania reklamowa

Jak zrobić dobrą kampanię reklamową?

Kampania reklamowa– to zespół działań marketingowych polegających na zamieszczaniu komunikatów reklamowych w wybranych mediach i wyświetlaniu ich w wybranym czasie. Jej celem jest wywołanie określonych reakcji wśród odbiorców.

Kampania reklamowa – rodzaje i cele

Istnieją cztery podstawowe rodzaje reklamy wiążące się z tym, jakie cele może realizować kampania reklamowa. Pierwszy z nich to reklama informacyjna, której celem jest działanie skupione na zasięgu i budowaniu rozpoznawalności marki – przekazywanie odbiorcom prostych informacji lub zmiana wizerunku marki. Kolejny rodzaj to reklama przypominająca – służy utrzymywaniu pozycji i relacji z odbiorcami oraz podtrzymywaniu zaangażowania zainteresowanych. Trzeci rodzaj to reklama nakłaniająca do skorzystania z usług, dokonania zakupu lub innego rodzaju konwersji. Ostatnim rodzajem jest reklama wzmacniająca – kampania reklamowa służy wówczas przekonaniu klientów, którzy dokonali już konwersji o tym, że ich wybór był słuszny. Działania marketingowe często są nastawione na przeprowadzenie klientów przez każdy z tych etapów. Kampania reklamowa może być ukierunkowana także na inne cele.

Kiedy kampania reklamowa jest skuteczna?

Kampania reklamowa realizowana w marketingu internetowym może być szczegółowo analizowana pod kątem mierników skuteczności, co pozwala na optymalizację reklamy i ustawień kampanii.

Do najpopularniejszych wskaźników zalicza się:

  • CPM (cost per mille), czyli koszt za 1000 wyświetleń,
  • CPC (cost per click), czyli koszt za kliknięcie,
  • CTR (click through rate), czyli współczynnik klikalności – przedstawia stosunek osób, które kliknęły na tle osób, które wyświetliły reklamę,
  • CR (conversion rate), czyli współczynnik konwersji – przedstawia stosunek osób, które dokonały konwersji, na tle osób, które przeszły na stronę.

Kampania może być analizowana pod kątem skuteczności także na kolejnych etapach, między innymi na bazie:

  • CPA (cost per action), czyli koszt za podjęcie określonego działania,
  • CPL (cost per lead), czyli koszt za pozyskanie leadu (np. danych kontaktowych od zainteresowanego odbiorcy),
  • CPC (cost per conversion), czyli koszt za zdobycie klienta (konwersję).

Kampania reklamowa – jak powstaje?

Tworzenie kampanii przebiega w następującym procesie:

  1. Research – analiza rynku, zapotrzebowania na produkt lub usługę i analiza konkurencji.
  2. Grupa docelowa – poznanie i precyzyjne określenie grupy odbiorców kampanii. Dzięki zbadaniu specyfiki i potrzeb odbiorców kampania reklamowa nie będzie trafiać do osób, które nie są zainteresowane produktem/usługą.
  3. Budżet – określenie budżetu na wszystkie działania w procesie przygotowania i realizacji kampanii.
  4. Kanały – wybór takich mediów, które gwarantują najbardziej skuteczne dotarcie do grupy docelowej.
  5. Kreacja – przygotowanie atrakcyjnych grafik i dopasowanych tekstów, z uwzględnieniem spójnej identyfikacji wizualnej i języka odbiorców.
  6. Harmonogram – opracowanie czasu wyświetlania komunikatów reklamowych na podstawie aktywności grupy odbiorców.
  7. Realizacja i analiza – kampania reklamowa powinna być monitorowana w trakcie realizacji i optymalizowana na podstawie otrzymywanych wyników.

Szukasz przykładów działań promocyjnych z konkretnych branż? Zobacz, jak komunikować się multikanałowo w branży podróżniczej, jakie działania marketingowe prowadzić w trudnych i kontrowersyjnych branżach oraz jak osiągnąć konwersję 10% na rynku nieruchomości.

Sprawdziliśmy też, jak zastosować performance marketing w promocji szkolnictwa wyższego.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...