Konwersja jest to określone i oczekiwane działanie wykonane przez odbiorcę. Odnosi się do osiągnięcia przez reklamodawcę lub właściciela witryny wyznaczonego celu. Stosuje się ją w kontekście działań reklamowych, marketingowych czy działań sprzedażowych.
Cele konwersji
Konwersja pokazuje, jaka część użytkowników odwiedzających stronę dokonała pożądanej akcji. Do jej mierzenia niezbędne jest wyznaczenie celów, które oznaczają ukończone działanie.
Cel konwersji powinien być jasno określony, a przy tym mierzalny. Odpowiednio dobrany cel pozwoli wyeliminować tzw. pusty ruch oznaczający użytkowników, którzy nie wykonali na stronie żadnej akcji. Właściwie zdefiniowane cele są miarą efektywności na przykład reklam Google AdWords. Bez tych informacji ocena skuteczności działań firmy on-line i jej kampanii reklamowych jest praktycznie niemożliwa.
Celem konwersji może być wypełnienie formularza kontaktowego, ściągnięcie pliku, zapisanie się do newslettera, kliknięcie banera reklamowego na stronie, obejrzenie filmu czy nawet jak najdłuższe pozostanie na stronie.
Współczynnik konwersji
Współczynnik konwersji (ang. Conversion Rate, w skrócie CR) służy do mierzenia efektywności przeprowadzonych działań. Informuje, jaki procent odbiorców zrealizował cel konwersji, czyli wykonał określone działanie. Liczba konwersji musi odpowiadać wyznaczonym celom, jeśli współczynnik konwersji jest niski, oznacza to, że kampania jest nieskuteczna i należy przeprowadzić jej optymalizację.
Współczynnik wyrażany jest w procentach i wskazuje udział osób wykonujących pożądaną akcję (konwersję). Wyraża więc skuteczność danej strony lub reklamy. Wzór na wskaźnik konwersji to: CR = (liczba konwersji ÷ liczba odwiedzin lub użytkowników strony) x 100%
Przykład: Jeśli stronę odwiedziło 1000 osób i dokonało 80 konwersji, to CR wynosi 8%.
Optymalizacja współczynnika konwersji
Optymalizacja konwersji jest niezbędna w przypadku niskiej skuteczności kampanii. Pozwala zmaksymalizować szansę na to, że więcej użytkowników wykona pożądaną akcję. Jeżeli strona lub reklama nie konwertuje, należy zastanowić się, jakie mogą być tego przyczyny. Do najczęstszych zalicza się niska użyteczność strony (długi czas ładowania, nieintuicyjna nawigacja, błędy na stronie), zbyt skomplikowane formularze oraz nieczytelne CTA (call to action).
W celu zwiększenia konwersji pomocne mogą okazać się testy A/B, dodanie unikalnych informacji o usługach, oferowanie klientom dodatkowych korzyści (na przykład kilka opcji płatności czy gratisy), zmiana hasła lub przesunięcie przycisku CTA. Niezbędna w tym celu jest analiza docelowej strony, kampanii oraz potrzeb klientów.
Konwersja jest jednym z najważniejszych terminów w marketingu internetowym. Dzięki niej można sprawdzić efektywność strony internetowej, landing page, sklepu lub reklamy. W przypadku stron komercyjnych ma decydujący wpływ na odniesienie sukcesu w biznesie, ponieważ wysoka konwersja oznacza wzrost zysków.