KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności)

co to jest KPI (kluczowy wskaźnik efektywności)?

KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności), czyli Key Performance Indicators, pozwalają firmom na mierzenie skuteczności prowadzonych działań. Dlaczego są tak istotne i co może być wskaźnikiem efektywności?

KPI – co to jest?

Kluczowe wskaźniki efektywności to narzędzie wykorzystywane przez firmy do mierzenia stopnia realizacji określonych celów. W obszarze marketingu internetowego stanowią podstawę do analizowania podejmowanych działań i poprawianiu zwrotu z inwestycji.

Określenie kluczowych wskaźników umożliwia firmom skupienie się na konkretnych aspektach, które są najważniejsze w kontekście osiągnięcia wybranych celów. Jak wskazuje sama nazwa – działanie z wykorzystaniem KPI opiera się na wyborze niewielkiej liczby mierników  I tu pojawia się pytanie – dlaczego wykorzystywać tylko kilka wskaźników, skoro możliwości analityczne w Internecie pozwalają nam na sprawdzanie niesamowicie szerokiego obszaru danych?

Stosowanie kluczowych wskaźników efektywności pozwala przede wszystkim na usprawnienie pracy, a to ściśle wiąże się z umożliwieniem podejmowania decyzji w krótszym czasie. Choć stosowanie KPI pozwala zmniejszyć czas pracy potrzebny do stworzenia raportu, jak też do jego analizy – nie jest ścieżką “na skróty”.

Wskaźniki KPI – przykłady

Przykładowe wskaźniki różnią się w zależności od tego, dla którego z obszarów działania chcemy je wyznaczyć. Poniżej przedstawiamy wybrane wskaźniki dla działów takich jak marketing, e-commerce i sprzedaż.

Przykładowe wskaźniki efektywności w marketingu to:

  • liczba zapisów do newslettera,
  • średni koszt pozyskania leada (z danego źródła, np. strona internetowa),
  • średni koszt pozyskania klienta,
  • liczba zapytań ofertowych.

KPI w content marketingu (wybrane przykłady):

  • liczba pobrań dokumentu,
  • liczba unikalnych wizyt na stronie,
  • liczba wyszukiwań w Google, z wykorzystaniem fraz brandowych.

E-commerce – przykłady KPI:

  • współczynnik konwersji,
  • współczynnik odrzuceń,
  • ruch na stronie,
  • liczba odsłon na sesję,
  • średni czas spędzony w witrynie.

W przypadku sprzedaży wskaźniki efektywności mogą być następujące (wybrane przykłady):

  • zysk netto (i inne wskaźniki finansowe),
  • średni przychód na pracownika,
  • liczba transakcji,
  • średnia wartość transakcji.

Jak określić KPI?

Aby praca z wykorzystaniem kluczowych wskaźników efektywności przebiegała sprawnie, należy zwrócić szczególną uwagę na to, jakie wskaźniki uznamy za kluczowe w kontekście przyjętej strategii.

W wielu przypadkach wybór wskaźników jest jednoznacznie powiązany z określeniem celu. Dla przykładu – jeżeli naszym celem jest zwiększenie sprzedaży, to automatycznie zwrócimy uwagę na wskaźniki takie jak zysk netto, współczynnik konwersji czy liczba transakcji.

Jeden ze sposób określania wskaźników opiera się na wykorzystaniu koncepcji SMART. Zgodnie z tym, wskaźniki KPI powinny być:

  • skonkretyzowane,
  • mierzalne,
  • osiągalne,
  • realne,
  • określone w czasie.

Warto określić również harmonogram sprawdzania poszczególnych mierników. Część z nich możemy mierzyć np. codziennie, a inne – raz w miesiącu.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...