Kreacja reklamowa

kreacja reklamowa

Kreacja reklamowa – baner (lub inny format graficzny bądź video) z przekazem reklamowym, emitowany na stronie internetowej wydawcy lub poprzez system reklamowy sieci społecznościowych.


Kreacja reklamowa – czyli co?

O kreacji reklamowej można powiedzieć, że stanowi „podstawową jednostkę rozliczeniową” w świecie reklamy – jest efektem pracy kreatywnej zespołów marketingowych i ostatecznym testem na to, czy marka komunikuje się w sposób angażujący grupę docelową. Cała wiedza o nawykach konsumentów, ale również ich tle kulturowym, predyspozycjach umysłowych (zdolności do interpretacji), poczuciu humoru, pewnej umasowionej świadomości, sposobie interakcji z otoczeniem czy postrzeganiem marki powinna sublimować się w obrębie kreacji reklamowej.

kreacja reklamowa

Dużo mówi się o sposobach na optymalizację kampanii reklamowej np. na Facebooku w kontekście manipulacji kryteriami targetowania. Tymczasem w 90% przypadków to nie szerokość targetowania jest problemem, a właśnie kreacja reklamowa- nieatrakcyjna graficznie, stapiająca się z innymi, adresująca nie te wyzwania i problemy, które powinna etc. Bardzo często marketerzy tak koncentrują się na promowanym produkcie, że wpadają w pułapkę opisywania jego zalet, zapominając, że nikogo to nie interesuje.

Nikt nie chce kupować gwoździa – każdy chce po prostu powiesić obrazek.

Kreacja reklamowa – proces tworzenia

Choć techniczne zasady tworzenia kreacji reklamowej zależą od medium, w którym mają być wyświetlane, zazwyczaj w każdym przypadku proces ten jest z grubsza podobny i zakłada powstanie:

  1. Idei kreatywnej – stworzenie motywu przewodniego, w który będzie wpisywać się kreacja reklamowa, a który to motyw będzie realizować hasło reklamowe (slogan)
  2. Kreacji graficznej – opracowanie grafiki spójnej z brandingiem firmowym, na której znajdzie się slogan
  3. CTA – stworzenie wezwania do wykonania określonej akcji, np. przejścia na witrynę, pobrania pliku czy zakupu

W zależności od kanału dystrybucji, kreacja reklamowa może mieć formę video teasera, a nawet sampla muzycznego. Określenie „kreacja reklamowa” dotyczy bowiem dowolnego wytworu niosącego przekaz reklamowy. Format jest jednak rzeczą wtórną – najważniejsze jest wciągnięcie odbiorcy w świat marki. Jeżeli nie wzbudzimy zainteresowania i ludzie nie będą klikali w nasze reklamy, Facebook uzna je za nieciekawe, nieangażujące i będzie w konsekwencji naliczał większe stawki za emisję – bo nie chce ponosić konsekwencji za to, że nie dostosowaliśmy przekazu do profilu konsumenta.

Sprawdź tutaj, jak wykorzystać psychologię, by sprzedawać więcej.

Zasady tworzenia kreacji reklamowej

Jak tworzyć skuteczny marketing internetowy? Zasady tworzenia kreacji reklamowej sprowadzają się do klasycznych zasad marketingu, wyłożonych jeszcze w ubiegłym wieku przez Kotlera, Trouta, Ogilvy’ego czy Bernbacha. Prawidła rządzące ludzką psychologią, zwłaszcza w obszarze nabywania dóbr drogą kupna, są z grubsza niezmienne.

Najważniejsze zasady tworzenia kreacji reklamowej:

  1. Kreacja jest istotna dla grupy docelowej – zawiera treść odpowiadającą na realny problem konkretnej grupy osób
  2. Kreacja zawiera obietnicę wartości oferowaną przez markę
  3. Kreacja ma wyraźne call to action – użytkownik po kontakcie z reklamą od razu wie, co powinien zrobić w dalszej kolejności

Warto poszukać inspiracji wśród konkurencji, by dowiedzieć się, jakiego rodzaju kreacje wywołują zaangażowanie, a jakie są pomijane. Gruntowne poznanie naszego konsumenta gwarantuje dotarcie do jego świadomości w sposób nieporównywalny z żadną inną metodą!

Jeśli chcesz pogłębić temat, sprawdź 5 „dobrych” rad dotyczących kreacji, które możesz zignorować. A na deser – najciekawsze kreacje z SuperBowl. Przyjrzyj się także kanwie, która pomoże Ci tworzyć kreacje reklamowe.

Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *