Kreacja reklamowa

kreacja reklamowa

Kreacja reklamowa – baner (lub inny format graficzny bądź video) z przekazem reklamowym, emitowany na stronie internetowej wydawcy lub poprzez system reklamowy sieci społecznościowych.


Kreacja reklamowa – czyli co?

O kreacji reklamowej można powiedzieć, że stanowi “podstawową jednostkę rozliczeniową” w świecie reklamy – jest efektem pracy kreatywnej zespołów marketingowych i ostatecznym testem na to, czy marka komunikuje się w sposób angażujący grupę docelową. Cała wiedza o nawykach konsumentów, ale również ich tle kulturowym, predyspozycjach umysłowych (zdolności do interpretacji), poczuciu humoru, pewnej umasowionej świadomości, sposobie interakcji z otoczeniem czy postrzeganiem marki powinna sublimować się w obrębie kreacji reklamowej.

kreacja reklamowa

Dużo mówi się o sposobach na optymalizację kampanii reklamowej np. na Facebooku w kontekście manipulacji kryteriami targetowania. Tymczasem w 90% przypadków to nie szerokość targetowania jest problemem, a właśnie kreacja reklamowa- nieatrakcyjna graficznie, stapiająca się z innymi, adresująca nie te wyzwania i problemy, które powinna etc. Bardzo często marketerzy tak koncentrują się na promowanym produkcie, że wpadają w pułapkę opisywania jego zalet, zapominając, że nikogo to nie interesuje.

Nikt nie chce kupować gwoździa – każdy chce po prostu powiesić obrazek.

Kreacja reklamowa – proces tworzenia

Choć techniczne zasady tworzenia kreacji reklamowej zależą od medium, w którym reklamy mają być wyświetlane, zazwyczaj w każdym przypadku proces ten jest z grubsza podobny i zakłada powstanie:

  1. Idei kreatywnej – stworzenie motywu przewodniego, w który będzie wpisywać się kreacja reklamowa, a który to motyw będzie realizować hasło reklamowe (slogan)
  2. Kreacji graficznej – opracowanie grafiki spójnej z brandingiem firmowym, na której znajdzie się slogan
  3. CTA – stworzenie wezwania do wykonania określonej akcji, np. przejścia na witrynę, pobrania pliku czy zakupu

W zależności od kanału dystrybucji, kreacja reklamowa może mieć formę video teasera, a nawet sampla muzycznego wykorzystywanego w radiu. Określenie “kreacja reklamowa” dotyczy bowiem dowolnego wytworu niosącego przekaz reklamowy. Format jest jednak rzeczą wtórną – najważniejsze jest wciągnięcie odbiorcy w świat marki. Jeżeli nie wzbudzimy zainteresowania i ludzie nie będą klikali w nasze reklamy, Facebook uzna je za nieciekawe, nieangażujące i będzie w konsekwencji naliczał większe stawki za emisję – bo nie chce ponosić konsekwencji za to, że nie dostosowaliśmy przekazu do profilu konsumenta.

Sprawdź tutaj, jak wykorzystać psychologię, by sprzedawać więcej.

Zasady tworzenia kreacji reklamowej

Jak tworzyć skuteczny marketing internetowy? Zasady tworzenia kreacji reklamowej sprowadzają się do klasycznych zasad marketingu, wyłożonych jeszcze w ubiegłym wieku przez Kotlera, Trouta, Ogilvy’ego czy Bernbacha. Prawidła rządzące ludzką psychologią, zwłaszcza w obszarze nabywania dóbr drogą kupna, są z grubsza niezmienne.

Najważniejsze zasady tworzenia kreacji reklamowej:

  1. Kreacja jest istotna dla grupy docelowej – zawiera treść odpowiadającą na realny problem konkretnej grupy osób i przemawia jej językiem
  2. Kreacja zawiera obietnicę wartości oferowaną przez markę
  3. Kreacja ma wyraźne call to action – odbiorca po kontakcie z reklamą od razu wie, co powinien zrobić w dalszej kolejności

Skuteczna kreacja reklamowa – wskazówki

Wspomniane trzy zasady stanowią esencję tworzenia skutecznych kreacji reklamowych, ale, budując przekaz, warto oprócz nich wziąć pod uwagę także kilka innych czynników, które pomogą wyróżnić się na tle konkurencji. Co może zadecydować o skuteczności danej kreacji reklamowej?

  • Wykorzystanie emocji – trudno przebić się przez gęsty szum reklamowy, nawet jeśli kreacja reklamowa dobrze wpisuje się w oczekiwania grupy docelowej i proponuję wartościową obietnicę. Kolejnym czynnikiem decydującym o sukcesie są emocje. Tworząc kreację reklamową można odwołać się do dumy, wzruszenia bądź po prostu rozbawić konsumentów, aby przekaz zapadł w pamięć.
  • Branding – część odbiorców całkiem dobrze zapamiętuje przekazy reklamowe, jednak po pewnym czasie nie pamięta, jaka marka za nimi stoi. Elementy takie jak widoczne logo, nazwa marki lub charakterystyczne dla niej hasło to obowiązkowy element kreacji reklamowej z punktu widzenia brandingu.
  • Spójność – kreacja reklamowa nie może powstawać w oderwaniu od wcześniejszych działań marki. Wzbudziłoby to niepokój odbiorców, a przynajmniej wywołało dysonans poznawczy, który może negatywnie wpłynąć na postrzeganie marki.
  • Precyzyjny przekaz – kreacja reklamowa powinna skupiać się na jednym przekazie, czyli odwoływać się do jednego produktu, jednej usługi lub jednego problemu. W przeciwnym razie odbiorcy będą mieli problemy z jej zapamiętaniem.

Warto poszukać inspiracji wśród konkurencji, by dowiedzieć się, jakiego rodzaju kreacje wywołują zaangażowanie, a jakie są pomijane. Gruntowne poznanie naszego konsumenta gwarantuje dotarcie do jego świadomości w sposób nieporównywalny z żadną inną metodą!

Jeśli chcesz pogłębić temat, sprawdź 5 “dobrych” rad dotyczących kreacji, które możesz zignorować. A na deser – najciekawsze kreacje z SuperBowl. Przyjrzyj się także kanwie, która pomoże Ci tworzyć kreacje reklamowe.

Marta Pszona
linkedin

Marta Pszona

Head of Growth w Scoop

Specjalizuje się w tworzeniu strategii content marketingowych wykorzystujących narzędzia reklamy natywnej. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Marketing Automation

Rozwój nowoczesnych technologii sprawia, że automatyzacja wkracza do wielu sfer życia. Jedną z nich jest marketing. Umiejętnie wykorzystana automatyzacja marketingu...

Webinar – jak go stworzyć i poprowadzić?

Webinar to transmisja video na platformie umożliwiającej interakcje prowadzącego z odbiorcami. W kontekście marketingu online to najczęściej cyfrowe spotkanie z...

Vlog

Vlog to rodzaj internetowego dziennika w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...