Landing page to niezbędny element wielu kampanii marketingowych. W działach reklamowych skupionych na konkretnych, prostych celach jest wręcz niezastąpiony i może wpływać na najważniejszy wskaźnik kampanii. Czym jest i z czego wynika jego rola?
Landing page – co to jest?
Popularny “landing”, często określany również jako strona lądowania, strona docelowa lub strona produktowa, to prosta, pojedyncza witryna, o strukturze prowadzącej użytkownika do realizacji jednego celu – konwersji.
Jak wskazuje nazwa – landing page jest miejscem odpowiadającym zakończeniu pewnego procesu – miejscem docelowym, do którego prowadzimy odbiorców. Przejście na stronę lądowania odbywa się w końcowym etapie lejka sprzedażowego.
Duże znaczenie landing page wynika z tego, że to właśnie na tę witrynę kierowany jest ruch z kampanii PPC, banerów reklamowych, kampanii mailingowych oraz wielu innych działań marketingu internetowego. Gdy celem wszystkich komunikatów reklamowych jest przekierowanie na stronę lądowania – należy szczególnie zadbać o jej optymalizację pod kątem konwersji.
Charakterystyka landing page
W największym uproszczeniu, landing page to prosta strona, której celem jest doprowadzenie użytkownika do dokonania konwersji. Co kryje się za określeniem “prosta strona” i jak tworzy się ścieżkę prowadzenia użytkownika na stronie lądowania?
Istnieje kilka kluczowych cech, którymi charakteryzuje się skuteczny landing page. To między innymi:
- chwytliwy, zachęcający nagłówek,
- treści oparte na wykorzystaniu języka korzyści,
- wyeksponowany przycisk Call to action (CTA), umiejscowiony w widocznym miejscu,
- skupienie na jednym celu – wykluczenie elementów, które mogą odciągać uwagę od podjęcia pożądanego działania,
- prosta struktura i szybkie ładowanie witryny.
Główna strona firmy vs. strona lądowania
Podstawową różnicą pomiędzy główną stroną firmy a landingiem jest rodzaj oraz ilość treści. W przypadku głównych stron, bardzo ważne jest nasycenie witryny dużą ilością treści, które będą odpowiadać na szeroki zakres potrzeb użytkowników oraz wpłyną na widoczność w Google. Specyfika strony lądowania jest zupełnie inna.
Skuteczny landing page powinien zawierać:
- tak dużo treści, by zachęcić odbiorcę do konwersji,
- tak mało treści, by nie odciągać uwagi odbiorcy od konwersji.
Przejście na stronę docelową jest podejmowane w końcowym etapie lejka sprzedażowego. W związku z tym działania skupione na budowaniu świadomości, wzbudzaniu zaufania do marki, przedstawianie pełnej oferty oraz inne – powinny zostać przeprowadzone wcześniej.
Landing page jest świetnym rozwiązaniem służącym pozyskiwaniu leadów (na przykład pobranie e-booka czy wypełnienie formularza rejestracyjnego).
Odpowiednio zaprojektowana strona lądowania może znacząco wpływać na KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) kampanii marketingowej. Skuteczna strona docelowa to prosta witryna, której cel jest widoczny “na pierwszy rzut oka”. Rozbudowane, przepełnione treścią strony mogą cechować się niższym wskaźnikiem konwersji, wynikającym ze zbyt dużej liczby elementów odciągających uwagę odbiorcy od głównego celu. Wart o tym pamiętać przy projektowaniu stron internetowych.