Lead generation

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań oraz budowanie bazy potencjalnych klientów poprzez leady sprzedażowe. Pozyskiwaniem leadów oraz skłonieniem odbiorcy do określonej interakcji zajmuje się performance marketing.

Czym jest lead?

To osoba, potencjalny klient, poszukujący rozwiązania pewnego problemu, zainteresowany oferowaną usługą – myślenie o leadach w kategoriach osobowych pozwala łatwiej zrozumieć motywację naszych odbiorców, a także lepiej opracować działania lead generation oraz efektywną kampanię performance’ową.

Leady w podstawowej formie dzieli się na:

  • gorące – dosyć ograniczone, jeśli chodzi, np. dane demograficzne, a także wymagające szybkiej reakcji i kontaktu i z zasady generujące największą sprzedaż;
  • ciepłe – czyli takie, które pozwalają na ustalenie, że dana osoba jest w naszej grupie docelowej, interesuje się ofertą firmy, jednak na chwilę obecną nie planuje podejmować decyzji zakupowych;
  • zimne – czyli osoby, których zainteresowanie naszą ofertą trzeba rozbudzić poprzez nasycenie dodatkowych kanałów komunikacji, kontakty niewymagające natychmiastowego zainteresowania, za to potrzebujące takich działań w dłuższej perspektywie, które pomogą im przejść w fazę “ciepłą” lub gorącą” – również dzięki rozbudowanym formularzom i większej ilości danych o użytkowniku.

Co umożliwia nam generowanie leadów?

Lead generation umożliwiają między innymi newslettery, bazy e-mailingowe, dedykowane landing pages (strony docelowe), aplikacje w mediach społecznościowych – innymi słowy wszelkie formularze mające na celu konwersję. W tym artykule analizujemy szczegółowo czynniki sukcesu w lead generation.

Lead generation a inne formy marketingu

W ostatnich latach do lead generation wykorzystuje się szerokie spektrum nowych narzędzi, takich jak content marketing czy influencer marketing. Bardzo długo na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o narzędzia generowania leadów, pozostawał e-mail marketing. Tuż za nim, jak pokazuje badanie Salesfusion z 2014 roku, znajdował się event marketing, a rosnącej roli contentu nie można nie doceniać – to stosunkowo świeża forma, której przydatność w pozyskiwaniu leadów docenia 67% badanych.

Jak można się spodziewać, rola interesującej treści w pozyskiwaniu kontaktów będzie wkrótce wypierała tradycyjne formy – o ile w kontekście całej ścieżki zakupowej już nie stała się jej najważniejszym elementem. Treści przybierają dziś rozmaitą formę, nie tylko tekstową, ale również video. Mocną stronę content marketingu stanowi fakt, że atrakcyjne treści mogą rozchodzić się wirusowo, pod warunkiem, że autentycznie zaangażują odbiorców. Wówczas stają się niemal darmową formą promocji. Współcześni marketerzy, szczególnie pracujący w mediach społecznościowych, muszą wykazywać się refleksem. Chociaż prowadząc komunikację, należy zachować ostrożność w komentowaniu bieżących wydarzeń, wiele spośród nich pozwala na przedstawienie marki na przykład w sposób humorystyczny – współcześni odbiorcy mocno to doceniają.

Na jakie sposoby można jeszcze pozyskiwać leady sprzedażowe?

  • SEO – pozycjonowanie strony internetowej to bardzo skuteczny krok do pozyskania ogromnego ruchu na witrynie, a co za tym idzie leadów, jednak na efekty należy nieco poczekać;
  • Google AdWords – ta metoda działa zupełnie inaczej, ponieważ opiera się na płatnych wyświetleniach w sieci reklamowej, co daje natychmiastowy efekt;
  • Notyfikacje push – częściowo wypierają tradycyjny e-mail marketing, ponieważ są stosunkowo mało inwazyjne z punktu widzenia konsumenta, natomiast do pozyskania potencjalnego leadu wystarczy zgoda użytkownika wyrażona za pośrednictwem przeglądarki, bez nielubianego procesu rejestracji.

Szukasz dodatkowych informacji? Sprawdź tutaj, jak skutecznie generować leady oraz jaka jest przyszłość performance marketingu.

    Komentarze są wyłączone.

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Marketing Automation

    Rozwój nowoczesnych technologii sprawia, że automatyzacja wkracza do wielu sfer życia. Jedną z nich jest marketing. Umiejętnie wykorzystana automatyzacja marketingu...

    Webinar – jak go stworzyć i poprowadzić?

    Webinar to transmisja video na platformie umożliwiającej interakcje prowadzącego z odbiorcami. W kontekście marketingu online to najczęściej cyfrowe spotkanie z...

    Vlog

    Vlog to rodzaj internetowego dziennika w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...