Long tail, czyli pozycjonowanie na długi ogon, to sposób na dotarcie do grupy o zawężonych zainteresowaniach i dobra ścieżka do rywalizowania z konkurencją dysponującą znacznie większym budżetem, element pozycjonowania stron internetowych.
Long tail – co to jest?
Tak zwany długi ogon to popularne pojęcie w marketingu internetowym. Dotyczy pozycjonowania, a dokładniej – tego, na jakie słowa kluczowe chcemy położyć nacisk w kontekście wyników wyszukiwania w Google.
Frazy, które moglibyśmy przypisać do tej grupy, cechują się tym, że są:
- relatywnie długie, składają się z kilku słów,
- sprecyzowane,
- w wielu przypadkach możemy też śmiało powiedzieć, że to określenia odnoszące się do pewnej niszy w kategorii produktów czy usług.
Pozycjonowanie na długi ogon opiera swoją skuteczność na tym, że wybrane frazy, poprzez swoją długość i “stopień sprecyzowania” są znacznie mniej konkurencyjne. Wiąże się z tym również to, że najczęściej są zdecydowanie rzadziej wpisywane w wyszukiwarce przez użytkowników. Dominującą korzyścią jest to, że:
- zbudowanie widoczności dla frazy long tail przeważnie jest łatwiejsze,
- użytkownicy posługujący się mocno sprecyzowanymi słowami kluczowymi automatycznie dokonują filtrowania – “wykluczają” wyniki, które nie spełniają ich oczekiwań, więc ruch organiczny w witrynie może mieć znacznie wyższą jakość.
Pozycjonowanie long tail – przykłady i rodzaje fraz
W przypadku firm, które dysponują rozbudowaną ofertą, wykorzystywanie strategii pozycjonowania long tail może być szczególnie korzystne. Aby zrozumieć, w jaki sposób segmentować frazy – posłużmy się prostym przykładem.
Wyobraź sobie firmę “POLMEBLEX”. Firma prowadzi sklep internetowy, w którym sprzedawane są meble ogrodowe. Na podstawie asortymentu, jakim dysponuje, możemy wyróżnić kilka rodzajów fraz.
Frazy brandowe, czyli odnoszące się do nazwy marki lub będące nazwą marki czy sklepu internetowego, to na przykład: “POLMEBLEX”.
Frazy lokalne, czyli – jak wskazuje nazwa – odnoszące się do miejsca, które należy uwzględnić, jeżeli firma prowadzi również sprzedaż w sklepie stacjonarnym, to na przykład: “meble ogrodowe warszawa”.
Frazy ogólne, które dotyczą szerokich pojęć i/lub kategorii produktów, to na przykład: “meble ogrodowe”.
Frazy szczegółowe, które precyzyjniej niż frazy ogólne odnoszą się do cech produktów/usług, to na przykład: “drewniane meble ogrodowe”.
Frazy long tail najbardziej szczegółowo opisują cechy produktów/usług. W tym przypadku może to być na przykład: “dębowe meble ogrodowe na taras”.
Dlaczego warto wykorzystywać długi ogon?
Użytkownicy, którzy dokładnie wiedzą, jakich produktów i/lub usług poszukują, to grupa odbiorców, która prawdopodobnie jest znacznie bardziej skłonna do dokonania konwersji niż grupa posługująca się zwrotami ogólnymi.
Pozycjonowanie stron internetowych na ogólne frazy pozwala na zdobycie znacznie większego ruchu w witrynie, natomiast może być bardziej kosztowne i czasochłonne. Co więcej – wypracowanie widoczności na popularne frazy może wpływać na stosunkowo niższy współczynnik konwersji i wyższy współczynnik odrzuceń.
Oczywiście nie oznacza to, że długi ogon jest “jedynym słusznym wyborem”. Dla wielu firm, które nie dysponują budżetem pozwalającym na długoterminowe testowanie, rozpoczęcie działań zgodnie z tą strategią może generować po prostu korzystniejszy zwrot z inwestycji.