Marka osobista to zespół cech i skojarzeń określających daną osobę. Budowanie mocnej marki osobistej wymaga stosowania odpowiednich narzędzi i spójności wizerunku z wyznawanymi wartościami.
Marka osobista (ang. personal brand) to wizerunek danej osoby powiązany z imieniem i nazwiskiem lub pseudonimem symbolizujący wartości oraz postawy reprezentowane przez tę osobę. Dobra marka przekłada się na lepszą pozycję na rynku pracy, liczne kontakty w branży. Pozwala również na bycie rozpoznawanym i postrzeganym jako ekspert w danej dziedzinie.
Jak zbudować markę osobistą
Zazwyczaj o marce osobistej mówi się w kontekście osób sławnych i znanych, jednak coraz częściej również mówi się o niej w kontekście osób spoza mediów i o mniejszym zasięgu.
Budowa marki osobistej ma zapewnić tytuł lidera (lub influencera) oraz zwiększyć atrakcyjność u potencjalnych partnerów. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie aktualnego wizerunku, czyli upewnienie się, jakie informacje i opinie już się pojawiają. Pomagają w tym: monitoring internetu i mediów, wyszukiwarki internetowe, rekomendacje klientów i pracodawców, a także opinie znajomych. Następnie wyznacza się cel, który ma w dużej mierze wyróżnić osobę na tle konkurencji. Do budowania pozytywnego wizerunku i podkreślania mocnych stron stosuje się dostępne platformy komunikacyjne i narzędzia. To na przykład blogi, media społecznościowe, serwisy informacyjne, wideo, webinary, publikacje, wystąpienia publiczne, networking czy szeroko pojęty online marketing.
Należy podkreślić, że marka osobista wymaga ciągłej inwestycji w szkolenia, konferencje, kursy czy inne metody rozwoju osobistego, które mają pomóc w osiągnięciu celu. Jest to proces, który wymaga jasno zdefiniowanego celu, wyznaczenia grupy docelowej, analizy konkurencji i ustalenia benchmarków (inspiracji). A w efekcie – określonej strategii komunikacji i sprecyzowanych zadań do wykonania.
O marce osobistej mówi się wtedy, kiedy zbuduje się odpowiednio spójne i pozytywne skojarzenia. Zatem regularnie należy sprawdzać efekty realizacji przyjętego planu personal brandingu.
Marka osobista a wizerunek
Zamiennie do marki osobistej stosuje się termin wizerunku osobistego. Marka jest powiązana z wizerunkiem, czyli tym, jak dana osoba jest postrzegana pod kątem wyglądu i postępowania, jednak jej znaczenie jest bardziej skonkretyzowane. Marka osobista dotyczy cech wewnętrznych – kompetencji, umiejętności, doświadczenia i wiedzy. Czasem eksperci o mocnej marce nie są osobami atrakcyjnymi czy dbającymi o wygląd, a tymczasem są postrzegane jako autorytety w swojej branży.
Wizerunek może być sztucznie wykreowany, na przykład wizerunek prezesa może być kształtowany przez zespół marketingowy. Gdy marka osobista jest autentyczna, wypływa z pewności siebie i jest wynikiem doskonalenia własnych osoby. W obu wypadkach, gdy marka osobista jest już właściwie wykreowana, można zacząć budować świadomość marki.
Marka osobista to kombinacja osoby, jej danych, wizerunku, wartości i kompetencji. Opiera się na spójnych działaniach zewnętrznych z wykorzystaniem wybranych narzędzi marketingowych. Zbudowanie marki osobistej zaczyna się od określenia swoich możliwości i wizji tego, jak chce się być postrzeganym. Zarządzanie marką wymaga konsekwentnego działania, odwagi, czasu i dużej samoświadomości.