Marka osobista

marka osobista

Marka osobista to zespół cech i skojarzeń określających daną osobę. Budowanie mocnej marki osobistej wymaga stosowania odpowiednich narzędzi i spójności wizerunku z wyznawanymi wartościami.

Marka osobista (ang. personal brand) to wizerunek danej osoby powiązany z imieniem i nazwiskiem lub pseudonimem symbolizujący wartości oraz postawy reprezentowane przez tę osobę. Dobra marka przekłada się na lepszą pozycję na rynku pracy, liczne kontakty w branży. Pozwala również na bycie rozpoznawanym i postrzeganym jako ekspert w danej dziedzinie.

Jak zbudować markę osobistą

Zazwyczaj o marce osobistej mówi się w kontekście osób sławnych i znanych, jednak coraz częściej również mówi się o niej w kontekście osób spoza mediów i o mniejszym zasięgu.

Budowa marki osobistej ma zapewnić tytuł lidera (lub influencera) oraz zwiększyć atrakcyjność u potencjalnych partnerów. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie aktualnego wizerunku, czyli upewnienie się, jakie informacje i opinie już się pojawiają. Pomagają w tym: monitoring internetu i mediów, wyszukiwarki internetowe, rekomendacje klientów i pracodawców, a także opinie znajomych. Następnie wyznacza się cel, który ma w dużej mierze wyróżnić osobę na tle konkurencji. Do budowania pozytywnego wizerunku i podkreślania mocnych stron stosuje się dostępne platformy komunikacyjne i narzędzia. To na przykład blogi, media społecznościowe, serwisy informacyjne, wideo, webinary, publikacje, wystąpienia publiczne, networking czy szeroko pojęty online marketing.

Należy podkreślić, że marka osobista wymaga ciągłej inwestycji w szkolenia, konferencje, kursy czy inne metody rozwoju osobistego, które mają pomóc w osiągnięciu celu. Jest to proces, który wymaga jasno zdefiniowanego celu, wyznaczenia grupy docelowej, analizy konkurencji i ustalenia benchmarków (inspiracji). A w efekcie – określonej strategii komunikacji i sprecyzowanych zadań do wykonania.

O marce osobistej mówi się wtedy, kiedy zbuduje się odpowiednio spójne i pozytywne skojarzenia. Zatem regularnie należy sprawdzać efekty realizacji przyjętego planu personal brandingu.

Marka osobista a wizerunek

Zamiennie do marki osobistej stosuje się termin wizerunku osobistego. Marka jest powiązana z wizerunkiem, czyli tym, jak dana osoba jest postrzegana pod kątem wyglądu i postępowania, jednak jej znaczenie jest bardziej skonkretyzowane. Marka osobista dotyczy cech wewnętrznych – kompetencji, umiejętności, doświadczenia i wiedzy. Czasem eksperci o mocnej marce nie są osobami atrakcyjnymi czy dbającymi o wygląd, a tymczasem są postrzegane jako autorytety w swojej branży.

Wizerunek może być sztucznie wykreowany, na przykład wizerunek prezesa może być kształtowany przez zespół marketingowy. Gdy marka osobista jest autentyczna, wypływa z pewności siebie i jest wynikiem doskonalenia własnych osoby. W obu wypadkach, gdy marka osobista jest już właściwie wykreowana, można zacząć budować świadomość marki.

Marka osobista to kombinacja osoby, jej danych, wizerunku, wartości i kompetencji. Opiera się na spójnych działaniach zewnętrznych z wykorzystaniem wybranych narzędzi marketingowych. Zbudowanie marki osobistej zaczyna się od określenia swoich możliwości i wizji tego, jak chce się być postrzeganym. Zarządzanie marką wymaga konsekwentnego działania, odwagi, czasu i dużej samoświadomości.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...