Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów, a afiliant otrzymuje wynagrodzenie za efekt działań każdego z nich. W programach afiliacyjnych mogą brać udział bardzo różne podmioty – od wysokozasięgowych portali informacyjnych, przez specjalistyczne serwisy i blogi, po influencerów.
Affiliate marketing – statystyki
Na początek warto przytoczyć kilka statystyk. Czy wiesz, że:
- w 2023 roku wartość rynkowa marketingu afiliacyjnego sięgnęła 17 miliardów USD
- szacuje się, że wydatki na marketing afiliacyjny w 2022 roku wyniosły ok. 8,2 miliarda USD, a w 2023 r. osiągną 13 miliardów USD
- w Stanach Zjednoczonych już 16% zamówień online jest realizowanych za pośrednictwem marketingu afiliacyjnego
- 80% marek wykorzystuje programy partnerskie
- wiele z największych firm świata osiąga poprzez marketing afiliacyjny od 5% do nawet 30% swoich przychodów online
- na świecie jest już ponad 10 000 firm i usług związanych z marketingiem afiliacyjnym
Wszystkie te liczby potwierdzają, że marketing afiliacyjny stanowi duży, prężnie rozwijający się rynek. Nic dziwnego – skutecznie ułatwia dotarcie do potencjalnych klientów i zwiększenie sprzedaży. Eksperci prognozują jego dalszy wzrost, dlatego z całą pewnością warto rozważyć inwestycje w programy afiliacyjne!
Kto tworzy poszczególne części łańcucha w marketingu afiliacyjnym?
W marketingu afiliacyjnym kluczową rolę pełnią trzy strony – reklamodawca, partner i klient. W bardziej zaawansowanych modelach czwartym uczestnikiem jest pośrednik – organizator programu partnerskiego, czyli np. wyspecjalizowana agencja marketingowa.
- Reklamodawca – chce sprzedać produkt lub usługę z wykorzystaniem zewnętrznego kanału.
Partner – dysponuje kanałem, w którym zamieszcza komunikat reklamowy na temat produktu lub usługi reklamodawcy. - Pośrednik – najczęściej agencja marketingowa specjalizująca się w działaniach afiliacyjnych.
- Klient – jest odbiorcą komunikatu reklamowego w kanale partnera, z którego przechodzi do zakupu u reklamodawcy.
Po nitce do kłębka – czyli droga od marketera do klienta
Aby zobrazować to, w jaki sposób działa marketing afiliacyjny, wyobraźmy sobie przedsiębiorcę – Autora, który chce sprzedawać swoją książkę o nowoczesnych sposobach prowadzenia biznesu.
Autor (reklamodawca) posiada własną stronę internetową, na której sprzedaje książkę. Ruch (liczba potencjalnych klientów) na jego stronie jest niewielki. Aby zwiększyć liczbę odbiorców, Autor ustala zasady współpracy z Partnerem – właścicielem popularnego serwisu internetowego o biznesie, który zamieszcza tam baner reklamujący książkę. Każdy użytkownik, który kliknie w baner (reklamujący książkę) umieszczony w serwisie Partnera, a następnie dokona zakupu książki, generuje zysk, który trafia do Reklamodawcy, a następnie ten przekazuje określoną prowizję Partnerowi. Często dla maksymalizacji efektu afiliacji dociera się do klienta za pomocą wielu partnerów, wykorzystując przy tym różne platformy (multiscreen). Marketing afiliacyjny przynosi obustronne korzyści i ułatwia zakup klientowi.
Wynagrodzenia w marketingu afiliacyjnym
Prowizja od sprzedaży, którą otrzymuje partner, to tylko jedna z możliwości. Do najpopularniejszych modeli wynagrodzeń, na których bazuje marketing afiliacyjny, należy:
- Pay Per Sale (PPS) – klasyczny model, przytoczony w przykładzie, określona część przychodu z zakupu
- Pay Per Click (PPC) – określona kwota za każde kliknięcie w reklamę
- Pay Per Lead (PPL) – określona kwota za każde określone działanie wykonane przez użytkownika (np. wypełnienie formularza z danymi do kontaktu).
Techniki marketingu afiliacyjnego
Marketing afiliacyjny polega zasadniczo na umieszczaniu przez partnerów (wydawców) odnośników do stron, na których można dokonać zakupu promowanego produktu. W praktyce stosuje się przy tym rozmaite techniki. Są to przede wszystkim:
- reklama bannerowa – banner z reklamą umieszczony na stronie internetowej partnera
- recenzje produktów – post, wpis, film zawierający recenzję produktu reklamodawcy umieszczony na stronie partnera lub jego profilu w mediach społecznościowych
- artykuły sponsorowane – tworzenie treści na temat produktów reklamodawców i publikowanie ich na stronie internetowej partnera lub np. w newsletterze;
- SEO – optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe (np. Google) w celu zwiększania widoczności witryny w wynikach wyszukiwania i zwiększeniu liczby odwiedzin na stronie www
- kody rabatowe – udostępnianie kodów rabatowych umożliwiających zakup produktów reklamodawcy w korzystniejszej cenie
- programy lojalnościowe i cashback – zachęcanie do skorzystania z oferty poprzez specjalne rabaty lub inne korzyści dla lojalnych klientów
- retargeting – reklamy skierowane do użytkowników, którzy weszli na stronę reklamodawcy, ale nie wykonali pożądanego działania (np. zakupu)
W zależności od tego, czy afiliacja prowadzona jest w social mediach, czy też na stronie www, dobiera się odpowiednie metody postępowania. Właściwe zastosowanie technik afiliacji pozwala zwiększyć zyski dla obu stron – tzn. zarówno dla reklamodawcy, jak i dla wydawcy.
Przykłady afiliacji w kampaniach marketingowych
W praktyce z promowania produktów poprzez afiliację korzysta się na bardzo szeroką skalę. Wiele globalnych, dużych firm ma własne programy partnerskie (np. Amazon). Linki afiliacyjne można też znaleźć u większości blogerów lub influencerów – nawet tych, których zasięgi pozornie nie są bardzo duże. Przykłady można natomiast mnożyć.
Blogi
Jedna z najczęściej stosowanych metod polega na umieszczaniu odnośników we wpisach blogowych. Znakomitym przykładem jej zastosowania jest wpis na blogu modowym opisujący np. dany trend. Bloger pokazuje w nim konkretne produkty (ubrania, dodatki) spójne z tym trendem i podaje linki do strony internetowej reklamodawcy. W ten sposób przekierowuje klientów prosto do miejsca, w którym można kupić omawianą rzecz.
Serwisy opinii / porównywarki ofert
Promowanie produktów przez afiliację znakomicie działa też w serwisach do zbierania recenzji lub opinii czy też porównywarkach ofert. Bardzo często owe serwisy zarabiają na siebie właśnie przez linki afiliacyjne. Aby wdrożyć marketing afiliacyjny, wystarczy sporządzić ranking ofert, który może dotyczyć wielu tematów (np. ranking ofert komórkowych, ranking komputerów gamingowych, ranking ekspresów do kawy, ranking ubezpieczeń samochodu itp.). Klienci bardzo chętnie korzystają z takich źródeł i czerpią z nich informacje. Jeśli spodoba im się którakolwiek z ofert, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że klikną w umieszczony obok niej odnośnik, aby z niej skorzystać. Jeśli będzie to link afiliacyjny, partner uzyska zarobek. Tę metodę stosują często duże i znane serwisy.
Social media
Powszechne jest także umieszczanie linków afiliacyjnych na portalach społecznościowych. Dzięki specjalnym narzędziom możliwa jest również ich wygodna organizacja w celu ułatwienia użytkownikom dostępu. Wystarczy przejrzeć konta najpopularniejszych influencerów – większość z nich promuje różnego rodzaju produkty lub usługi, zamieszczając do nich odnośniki. Na bardzo silnie eksploatowanym pod tym względem Instagramie często pojawia się sformułowanie „link w bio”, ponieważ portal nie pozwala na umieszczanie klikalnych linków w postach. Influencerka modowa lub lifestyle’owa może w ten sposób przekierować odbiorców do ubrania, które ma na sobie, restauracji, w której jadła kolację czy też kremu do twarzy, który pojawił się w jej poście – w zależności od programów partnerskich, do których należy. Sportowcy czy trenerzy mogą w ten sposób polecać ulubione odżywki, suplementy, sprzęt, ubrania czy buty, a podróżnicy – hotele, wypożyczalnie samochodów czy rozmaite atrakcje. Możliwości są praktycznie nieograniczone.
Jakie branże korzystają z afiliacji?
Podmioty, które chcą monetyzować swój wpływ czy zasięgi, mogą z łatwością znaleźć odpowiedni program partnerski prowadzony bezpośrednio przez markę, niezależnie od tematyki. Marketing afiliacyjny działa m.in. w takich branżach jak:
- moda (Kazar, OCHNIK, Born2be, Karko, Venezia),
- uroda (SuperPharm, NEONAIL),
- sport (Adrenaline),
- elektronika, sprzęt AGD i RTV (Neonet, MediaMarkt, RTV Euro AGD, Vobis, Cyfrowe.pl),
- dom i ogród (Biedronka Home, Ikea, DKwadrat),
- podróże (Booking.com, Hotels.com, Agoda, Travelguru, Qatar Airways, Emirates, Triverna, Travelist),
- a nawet akcje społeczne (Too Good To Go).
To oczywiście tylko kilka przykładów, ponieważ w marketingu afiliacyjnym praktycznie nie ma ograniczeń co do promowanych produktów czy usług. Wystarczy zapisać się do wybranych programów partnerskich, aby zacząć generować zyski z poleceń!
Marketing afiliacyjny – korzyści
Marketing afiliacyjny powstał w oparciu o model płatności “za efekt”, dzięki czemu stanowi rozsądne rozwiązanie zarówno dla reklamodawcy, jak i partnera. Co więcej, mogą na nim zyskiwać także klienci. Jakie korzyści czerpią poszczególne strony?
Marketing afiliacyjny z punktu widzenia reklamodawcy
Za sprawą sieci afiliacyjnej reklamodawca może trafiać do większej grupy odbiorców, a jednocześnie nie ponosi kosztów za dotarcie do osób, które nie znajdują się na odpowiednim etapie jego lejka sprzedażowego. Efektem ubocznym, jaki przynosi marketing afiliacyjny, jest budowanie rozpoznawalności/świadomości marki bez ponoszenia kosztów, a głównym – płacenie tylko wtedy, gdy reklama przynosi oczekiwane efekty. Partner otrzymuje wynagrodzenie tylko wtedy, gdy jego link afiliacyjny zostanie wykorzystany podczas dokonania zakupów. Tym samym program partnerski z punktu widzenia reklamodawcy nie generuje żadnych kosztów. Te pojawiają się dopiero wtedy, gdy dochodzi do transakcji, w postaci podziału zysku z partnerem.
Marketing afiliacyjny stanowi więc znakomite rozwiązanie dla reklamodawców, którzy:
- chcą promować swój produkt lub usługę
- nie dysponują dużymi środkami na reklamę
- mogą podzielić się częścią zysków.
Marketing afiliacyjny z perspektywy partnera
Partner programu afiliacyjnego w wielu przypadkach korzysta z kanału, w który wcześniej zainwestował (np. bezpłatnie dzieląc się wiedzą). Zamieszczając w nim reklamy (na których formę i treść może mieć wpływ), zyskuje szanse na osiąganie przychodów, a tym samym – wymierny zwrot z dotychczasowej inwestycji. Marketing afiliacyjny daje partnerowi duże możliwości ingerowania w warunki współpracy, a w aspekcie finansowym przynosi mu wyłącznie zysk. Jest to idealne rozwiązanie dla osób lub instytucji, które mają duże zasięgi lub docierają do konkretnej grupy odbiorców. Marketing afiliacyjny pomoże zmonetyzować ten atut. Co więcej, można go uznać za rodzaj pasywnego dochodu. Partner musi dbać jedynie o odpowiednie umieszczanie linków afiliacyjnych i ewentualnie ich okresową aktualizację, a przychód jest kreowany bez dodatkowego wysiłku. Tu ważna uwaga: trzeba koniecznie pamiętać o aktualizacji ofert, gdy u reklamodawcy pojawiają się nowe promocje.
Oprócz partnerów funkcjonujących w standardowym modelu, na rynku działają również podmioty, dla których programy partnerskie stanowią trzon działań. Ich praca polega nie tylko na zamieszczaniu reklam we własnych kanałach, ale także prowadzeniu procesu reklamowego, w którym sami inwestują w marketing zoptymalizowany w taki sposób, by generować większy ruch we własnym kanale, przekładający się na jeszcze większe zyski z afiliacji.
Marketing afiliacyjny z perspektywy klienta
Korzyści z marketingu afiliacyjnego czerpią również klienci. Dzięki afiliacji można bowiem wygodnie kupić produkt polecany przez znanego twórcę internetowego lub inny zaufany podmiot – wystarczy kliknąć link umieszczony bezpośrednio na blogu, profilu w mediach społecznościowych itd. Niejednokrotnie korzystanie z linków afiliacyjnych może się wiązać również z niewielką zniżką, co z perspektywy klienta oznacza oszczędności na zakupie, którego i tak by dokonał. Tu warto wspomnieć o usługach typu card link offers czy cash back. Ta pierwsza zapewnia konsumentom dodatkowe benefity w zamian za połączenie własnej karty kredytowej lub debetowej z aplikacją marki. Ta druga to usługa bankowa, dzięki której można pobierać gotówkę w trakcie zakupów dokonywanych kartą płatniczą.
Zagrożenia płynące z marketingu afiliacyjnego
Warto wspomnieć też o znanych zagrożeniach płynących z marketingu afiliacyjnego. Mimo iż w żaden sposób nie definiują one tej branży, powinno się mieć je na uwadze, aby nie wpaść w pułapkę. Zdarza się bowiem, że partnerzy promują oszustwa (świadomie lub nieświadomie) lub w inny sposób narażają swoich odbiorców.
Programy wielopoziomowe (Multi Level Marketing, piramidy finansowe, sprzedaż lawinowa)
Marketing afiliacyjny jest związany z marketingiem sieciowym i bezpośrednim, a także schematami znanymi jako piramidy lub MLM. Jest to schemat, w którym tworzy się hierarchiczną sieć kontaktów. Jeśli partner zachęci do dołączenia do programu partnerskiego kolejne osoby, część z prowizji tych osób trafi do niego. W klasycznym schemacie MLM prowadzi to do stworzenia piramidy, w której podmioty znajdujące się na samym szczycie mogą osiągać bardzo wysokie pasywne przychody. Tego typu rozwiązania często noszą jednak znamiona piramidy finansowej lub sprzedaży lawinowej, która jest groźna i nielegalna. Przepisy polskiego prawa głoszą, że system sprzedaży lawinowej polega na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie ich nabywcom obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie”.
Aby uniknąć posądzenia o takie praktyki, zazwyczaj program partnerski oferuje tylko jeden „poziom” zarabiania i takie same warunki dla wszystkich uczestników.
Spam
Niektórzy afilianci mają tendencje do stosowania spamu jako skutecznego sposobu na dotarcie z linkami do jak największej grupy odbiorców. Niestety „bombardowani” użytkowników wiadomościami (np. e-mail) zwykle przynosi odwrotny skutek i jest szkodliwe zarówno dla partnera, jak i dla promowanego przez niego biznesu.
Spam pojawia się także w wyszukiwarkach internetowych – głównie w postaci automatycznie wygenerowanych stron, które pokazują informacje o produktach zaczerpnięte od sprzedawców. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich słów kluczowych taka strona może się pokazywać wysoko w wynikach wyszukiwania i wprowadzać odbiorców w błąd. Algorytmy Google zostały jednak odpowiednio zmodyfikowane, aby rozpoznawać tego typu strony www i usuwać je z indeksu lub obniżać ich pozycję. W efekcie przekierowania do strony reklamodawcy muszą być umieszczane w naturalnym kontekście i „obudowane” wartościową, unikalną treścią.
Złośliwe rozszerzenia
W marketingu afiliacyjnym niekiedy wykorzystywane są też złośliwe rozszerzenia instalowane w przeglądarce użytkownika. Są one używane najczęściej do przekierowywania przeglądarki na konkretną stronę internetową – wymusza to zwiększenie liczby odwiedzin, co przekłada się na wyższe zyski z reklam dla danej witryny. Użytkownik zwykle jest nieświadomy takiego obrotu rzeczy. Może jedynie zauważyć spowolnienie działania swojej przeglądarki.
Cookie stuffing
Jedną z praktyk stosowanych niekiedy w marketingu afiliacyjnym jest również cookie stuffing (tłumaczone czasami jako nadziewanie ciasteczek). Polega ona na tym, że przy odwiedzaniu strony reklamodawcy na komputerze użytkownika bez jego świadomości zapisywane są nie tylko pliki cookies (tzw. ciasteczka) dotyczące tej witryny, ale także dodatkowe cookies pochodzące od podmiotu trzeciego. W efekcie jeśli użytkownik w późniejszym okresie odwiedzi stronę sprzedawcy, którego plik cookie „podstępnie” zainstalował się na jego urządzeniu, partner otrzyma prowizję. W ten sposób dochodzi do generowania fałszywych dochodów. Z tego powodu sieć afiliacyjna lub program partnerski nie mogą też wyśledzić, który wydawca odpowiada za określony zakup.
Adware
Z marketingiem afiliacyjnym czasami łączy się również adware, czyli rodzaj oprogramowania, które wyświetla na urządzeniu użytkownika niechciane reklamy. Dzięki temu twórcy tego oprogramowania mogą generować zyski. Ponadto adware może zbierać informacje o użytkowniku w celu ich sprzedaży reklamodawcom, którzy dzięki temu mogą skuteczniej prowadzić kampanie reklamowe, pokazując treści odpowiednio dobranym użytkownikom (targetowanie).
Czy przy afiliacji warto współpracować z agencją?
Jeśli mamy do czynienia z agencją wyspecjalizowaną w afiliacji, a w dodatku potrafiącą skutecznie przeciwdziałać fraudom – zdecydowanie tak. Dlaczego?
- Agencja ma ciągle rozbudowywaną bazę wydawców, z którymi warto współpracować – na bieżąco ich weryfikuje
- Agencja ma know how i doświadczenie – wie, jak optymalizować działania, by osiągać jak najlepsze rezultaty
- Agencja dysponuje narzędziami pozwalającymi wykrywać nieuczciwe praktyki.
Przy wyborze agencji warto również zwrócić uwagę na platformę afiliacyjną, której używa. Nowoczesne platformy zdecydowanie przewyższają swoje starsze odpowiedniki – pozwalają na dużo więcej działań i analiz, ukazują pełniejszy obraz kampanii i jej skuteczności.
Dlaczego marketing afiliacyjny zyskuje na popularności?
Marketing afiliacyjny umożliwia dotarcie do nowych grup odbiorców, które mogłyby być zainteresowane produktem. Pozwala on zwiększyć świadomość marki wśród konsumentów, którzy po zapoznaniu się z usługą lub produktami dokonają ich zakupu. To wygodny sposób na prowadzenie działań marketingowych poprzez delegowanie ich na niezależnych partnerów. Marketing afiliacyjny znacząco zmniejsza ryzyko kosztów ponoszonych w wyniku nietrafionych inwestycji marketingowych, jest to zasługą modelu rozliczeń „za efekt”.