Marketing B2C

marketing b2c

Marketing B2C to działania marketingowe skoncentrowane na dotarciu z produktem oraz komunikatem reklamowym do klientów z segmentu konsumenckiego, masowego. Jest przeciwieństwem marketingu relacyjnego, stosowanego w marketingu B2B.


Marketing B2C a B2B – główne różnice

Należy sobie zdać sprawę, że różnica między marketingiem B2C a B2B jest tyleż użyteczna, co sztuczna. Jeśli bowiem zdefiniować marketing jako proces dostarczania na rynek użytecznych produktów oraz docierania z komunikatem o tymże produkcie do konsumentów, to już to, czy odbiorcą tego komunikatu będzie pracownik firmy, czy też szeregowy konsument, jest sprawą wtórną. Ostatecznie, wymiana dóbr i usług odbywa się pomiędzy ludźmi, a każdym z nas rządzą podobne prawa i procesy –  z tego względu ogólne prawa rządzące marketingiem (tzw. „marketing mix”) mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie trzeba zareklamować produkt/usługę.

Nie zmienia to faktu, że podział na marketing B2C oraz B2C jest potrzebny i bardzo użyteczny, ponieważ sposób, w jaki kupujemy, różni się w zależności od tego, czy chodzi o produkt masowy, konsumencki, czy też wyspecjalizowaną usługę.

W tym pierwszym chodzi głównie o zbudowanie skali, wobec czego z definicji wyklucza to mozolne budowanie relacji tak, jak w świecie B2B. Wymaga to więc zdecydowanie większych nakładów finansowych na działania reklamowe, a także subtelniejszego dostosowania komunikatów i strategii do demografii danego regionu.

To, co wyróżnia marketing B2C, to:

  1. W komunikacji – większy nacisk na emocje, niż logikę
  2. Większe znaczenie takich narzędzi marketingowych, jak promocje
  3. Z reguły – konieczność dotarcia do dużych podgrup populacji
  4. Większa rola masowych mediów społecznościowych

marketingu B2C nie mają znaczenia osobiste relacje między firmą a klientem, natomiast rośnie rola brandu. Wyrazista marka, która skupia jak soczewka określone cechy i wartości, podkreślane w identyfikacji wizualnej, sposobie komunikacji i manifestująca się w samym produkcie, odgrywa kluczową rolę w sukcesie sprzedażowym. Górę biorą emocje!

Marketing B2C – gdzie szukać klientów

Zanim odpowiemy sobie na pytanie o to, gdzie mogą znajdować się twoi klienci, w pierwszej kolejności powinniśmy precyzyjnie zdefiniować, kto się w ogóle do tej grupy zalicza. W przypadku marketingu b2c dużo częściej odpowiedź brzmi „wszyscy” bądź bardzo ogólnikowo, np. „kobiety z dużych miast w wieku 24-36 lat”, co z reguły prowadzi tylko do generowania kosztów. Mając precyzyjnie dobraną grupę docelową (nawet jeżeli sprzedajemy np. jogurt, nadanie mu „tożsamości”, np. „jogurt dla mężczyzn aktywnych fizycznie” pomaga zdefiniować rodzaj wysyłanych komunikatów i określić miejsce ich dystrybucji).

1. Media społecznościowe

Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że „social media sprzedają”. Dzieje się tak dlatego, że obecnie przytłaczająca część czasu spędzana w smarftonach, czy szerzej, w internecie, koncentruje się właśnie na Facebooku i pokrewnych. To jednak nie oznacza, że użytkownicy tych serwisów poszukują tylko treści stricte sprzedażowych! Jak głosi klasyk: każdy poszukuje treści i czasem zdarza się, że ta treść jest również reklamą.

Tylko regularne, długofalowe budowanie swojej obecności w social mediach, tworzenie wartościowej treści (z punktu widzenia odbiorcy, nie nadawcy) i odpowiadanie na potrzeby (rozrywkowe, edukacyjne) swoich potencjalnych klientów może w efekcie przynosić regularną sprzedaż z tego kanału. Nie zapominaj o tym!

2. Point-of-sales [POS]

Jak sama nazwa wskazuje – działania z obszaru marketingu B2C można prowadzić bezpośrednio w punktach sprzedaży. Jak możemy przeczytać na Wikipedii: „Wśród głównych zalet materiałów POS warto wymienić choćby możliwość docierania do masowego odbiorcy. Reklama o szerokim zasięgu może być bowiem stosowana w miejscach odwiedzanych często przez mieszkańców miast w drodze do pracy czy poza nią – w centrach handlowych, stacjach benzynowych czy na okolicznych ulicach. Dzięki możliwości umieszczenia reklamy zewnętrznej na różnego rodzaju nośnikach, decydujące się na jej zastosowanie marki, mogą tworzyć atrakcyjne i skuteczne przekazy dostosowane do własnych potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów”.

3. BTL i ATL

BTL, tutaj rozumiany jako wszelkiego rodzaju materiały reklamowe, rozlokowane w miastach oraz ATL, rozumiany jako działania w mediach masowych. Jak wspomnieliśmy, w marketingu B2C chodzi przede wszystkim o efekt skali – wobec czego uzasadniona będzie polityka „spray and pray” i przedkładanie ilości nad jakość przekazu. W zintegrowanych kampaniach marketingowych (określanych często mianem „kampanii 360”) wykorzystanie wielu kanałów dotarcia do konsumenta jest konieczne, by wzrósł wskaźnik rozpoznawania marki – kluczowy w podejmowaniu decyzji przy półce sklepowej.

Ale czy skuteczna kampania 360 zawsze musi być idealnym kołem?

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...