Marketing B2C

marketing b2c

Marketing B2C to działania marketingowe skoncentrowane na dotarciu z produktem oraz komunikatem reklamowym do klientów z segmentu konsumenckiego, masowego. Jest przeciwieństwem marketingu relacyjnego, stosowanego w marketingu B2B.


Marketing B2C a B2B – główne różnice

Należy sobie zdać sprawę, że różnica między marketingiem B2C a B2B jest tyleż użyteczna, co sztuczna. Jeśli bowiem zdefiniować marketing jako proces dostarczania na rynek użytecznych produktów oraz docierania z komunikatem o tymże produkcie do konsumentów, to już to, czy odbiorcą tego komunikatu będzie pracownik firmy, czy też szeregowy konsument, jest sprawą wtórną. Ostatecznie, wymiana dóbr i usług odbywa się pomiędzy ludźmi, a każdym z nas rządzą podobne prawa i procesy –  z tego względu ogólne prawa rządzące marketingiem (tzw. „marketing mix”) mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie trzeba zareklamować produkt/usługę.

Nie zmienia to faktu, że podział na marketing B2C oraz B2C jest potrzebny i bardzo użyteczny, ponieważ sposób, w jaki kupujemy, różni się w zależności od tego, czy chodzi o produkt masowy, konsumencki, czy też wyspecjalizowaną usługę.

W tym pierwszym chodzi głównie o zbudowanie skali, wobec czego z definicji wyklucza to mozolne budowanie relacji tak, jak w świecie B2B. Wymaga to więc zdecydowanie większych nakładów finansowych na działania reklamowe, a także subtelniejszego dostosowania komunikatów i strategii do demografii danego regionu.

To, co wyróżnia marketing B2C, to:

  1. W komunikacji – większy nacisk na emocje, niż logikę
  2. Większe znaczenie takich narzędzi marketingowych, jak promocje
  3. Z reguły – konieczność dotarcia do dużych podgrup populacji
  4. Większa rola masowych mediów społecznościowych

marketingu B2C nie mają znaczenia osobiste relacje między firmą a klientem, natomiast rośnie rola brandu. Wyrazista marka, która skupia jak soczewka określone cechy i wartości, podkreślane w identyfikacji wizualnej, sposobie komunikacji i manifestująca się w samym produkcie, odgrywa kluczową rolę w sukcesie sprzedażowym. Górę biorą emocje!

Marketing B2C – gdzie szukać klientów

Zanim odpowiemy sobie na pytanie o to, gdzie mogą znajdować się twoi klienci, w pierwszej kolejności powinniśmy precyzyjnie zdefiniować, kto się w ogóle do tej grupy zalicza. W przypadku marketingu b2c dużo częściej odpowiedź brzmi „wszyscy” bądź bardzo ogólnikowo, np. „kobiety z dużych miast w wieku 24-36 lat”, co z reguły prowadzi tylko do generowania kosztów. Mając precyzyjnie dobraną grupę docelową (nawet jeżeli sprzedajemy np. jogurt, nadanie mu „tożsamości”, np. „jogurt dla mężczyzn aktywnych fizycznie” pomaga zdefiniować rodzaj wysyłanych komunikatów i określić miejsce ich dystrybucji).

1. Media społecznościowe

Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że „social media sprzedają”. Dzieje się tak dlatego, że obecnie przytłaczająca część czasu spędzana w smarftonach, czy szerzej, w internecie, koncentruje się właśnie na Facebooku i pokrewnych. To jednak nie oznacza, że użytkownicy tych serwisów poszukują tylko treści stricte sprzedażowych! Jak głosi klasyk: każdy poszukuje treści i czasem zdarza się, że ta treść jest również reklamą.

Tylko regularne, długofalowe budowanie swojej obecności w social mediach, tworzenie wartościowej treści (z punktu widzenia odbiorcy, nie nadawcy) i odpowiadanie na potrzeby (rozrywkowe, edukacyjne) swoich potencjalnych klientów może w efekcie przynosić regularną sprzedaż z tego kanału. Nie zapominaj o tym!

2. Point-of-sales [POS]

Jak sama nazwa wskazuje – działania z obszaru marketingu B2C można prowadzić bezpośrednio w punktach sprzedaży. Jak możemy przeczytać na Wikipedii: „Wśród głównych zalet materiałów POS warto wymienić choćby możliwość docierania do masowego odbiorcy. Reklama o szerokim zasięgu może być bowiem stosowana w miejscach odwiedzanych często przez mieszkańców miast w drodze do pracy czy poza nią – w centrach handlowych, stacjach benzynowych czy na okolicznych ulicach. Dzięki możliwości umieszczenia reklamy zewnętrznej na różnego rodzaju nośnikach, decydujące się na jej zastosowanie marki, mogą tworzyć atrakcyjne i skuteczne przekazy dostosowane do własnych potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów”.

3. BTL i ATL

BTL, tutaj rozumiany jako wszelkiego rodzaju materiały reklamowe, rozlokowane w miastach oraz ATL, rozumiany jako działania w mediach masowych. Jak wspomnieliśmy, w marketingu B2C chodzi przede wszystkim o efekt skali – wobec czego uzasadniona będzie polityka „spray and pray” i przedkładanie ilości nad jakość przekazu. W zintegrowanych kampaniach marketingowych (określanych często mianem „kampanii 360”) wykorzystanie wielu kanałów dotarcia do konsumenta jest konieczne, by wzrósł wskaźnik rozpoznawania marki – kluczowy w podejmowaniu decyzji przy półce sklepowej.

Ale czy skuteczna kampania 360 zawsze musi być idealnym kołem?

Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *