Marketing wirusowy polega na stworzeniu takiej sytuacji, w której odbiorcy sami przesyłają dalej przekaz reklamowy. Ta forma marketingu online jest skuteczniejsza od tradycyjnej reklamy pod względem zasięgów.
Viral marketing to zaplanowana forma promocji opierająca się na odpowiednio skonstruowanym komunikacie, który ma wzbudzić zainteresowanie u odbiorców i zaangażować ich w jego powielanie i rozprzestrzenianie. Przy tym komunikat lub przekaz reklamowy musi wiązać się tylko z pozytywnymi doświadczeniem związanym z daną firmą lub produktem. Tylko wtedy można mówić o jego skuteczności i nie wpłynie na negatywny wizerunek firmy.
Marketing wirusowy, viral – zalety
Marketing wirusowy ma sporo zalet, przez co działy marketingowe czasem spędzają mnóstwo czasu na wymyślaniu kreacji, która będzie na tyle atrakcyjna dla odbiorców, że sami zechcą nią się dzielić. Do zalet viralu zalicza się przede wszystkim możliwość dotarcia do dużej liczby odbiorców. Informacja jest powielana za pośrednictwem mediów społecznościowych i dociera do osób, które prawdopodobnie w innych okolicznościach o materiale by się nie dowiedziały. Przynosi też to inną korzyść, a mianowicie nieduże koszty dystrybucji materiału viralowego, ponieważ firma nie ponosi kosztów, skoro sami odbiorcy posyłają komunikat dalej.
Do korzyści viralu zalicza się wywoływanie pozytywnych emocji związanych z firmą, ponieważ polega na przekazywaniu dobrych informacji i emocji. Wiele firm pożąda wirusowych efektów swoich kampanii reklamowych – warto jednak ostrożnie podchodzić do tego typu promocji marki i przed opublikowaniem materiału przetestować skuteczność komunikatu. Należy przewidzieć ewentualne konsekwencje, ponieważ zły viral może przynieść odwrotny skutek. Przykładem jest akcja Reserved z poszukiwaniem Wojtka, która ostatecznie spotkała się ze sporym oburzeniem odbiorców i negatywnymi komentarzami na temat samej firmy.
Formy marketingu wirusowego
Viral związany jest ściśle z mediami społecznościowymi i internetem, ponieważ to tam przebywają odbiorcy skłonni do przekazywania dalej materiału. Najpopularniejszą formą są materiały wideo, które opowiedzianą historią wywołują emocje. Drugą formą są materiały graficzne, również memy i amatorskie fotografie, jak i kontrowersyjne i szokujące kreacje – przykładem jest firma Benetton, która opublikowała plakat z afrykańskim żołnierzem trzymającym w rękach ludzką kość.
Zobacz również: Świadomość marki
Inną formą viral marketing są komunikaty, których celem jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Mogą to być apele z prośbą o pomoc, deklaracje sympatii czy przedstawienie stanowiska firmy w ważnej społecznej sprawie. Do form marketingu wirusowego zalicza się również plotka i legendy miejskie, które wędrują między klientami i tym samym zwiększają świadomość firmy czy produktu.
Marketing wirusowy to także zachęta do polecenia, czyli próba nakłonienia odbiorcy do polecenia produktu znajomym. Może to przybrać formę rekomendacji, rabatów czy premii za polecenie w postaci gotowych skryptów wdrożonych na stronie internetowej.
Viral jest bardzo skutecznym narzędziem promocyjnym. Jednak wymaga dużej kreatywności, znajomości rynku, potrzeb społeczeństwa i skupienia nad wzbudzeniem dużego zaangażowania użytkowników. W tym celu należy monitorować media, analizować pojawiające się trendy, elementy i wzorce, które okazały się najbardziej efektywne. Przede wszystkim marketing i przekaz reklamowy mają być nienachalne, a sama firma ma pojawiać się bardziej w tle, ponieważ w viralu liczy się historia i autentyczność.