Modele teoretyczne, takie jak media mix (4P) stały się podstawą strategii marketingowych, mających na celu porządkowanie i usystematyzowanie informacji. Pomagają w opracowywaniu skutecznych kampanii reklamowych oraz dokładniejszym przygotowaniu strategii działań. Pozwalają także na głębszą analizę funkcjonowania przedsiębiorstwa. Na czym dokładnie polega media mix i jak wykorzystać go w praktyce?
Co to jest media mix w marketingu?
Marketing mix (4P) opisuje cztery obszary, dzięki którym jest możliwość trafienia do odpowiedniej grupy odbiorców. Mówi o tym, co powinna zawierać kampania reklamowa, aby dotarła do jak największej liczby konsumentów. Model 4P opiera się na 4 fundamentach, czyli produkcie, cenie, miejscu oraz promocji. Wszystkie obszary powinny zapewniać spójność komunikacji i charakteryzować się elastycznością. W tym przypadku nie istnieją sztywne zasady, jakie powinni stosować przedsiębiorcy – każda firma może dowolnie kształtować cenę produktu czy sposoby promocji.
Koncepcja marketing mix
Kompozycja marketingowa 4P jest podstawą działań przedsiębiorstw, a jak sama nazwa wskazuje, składa się z czterech elementów:
- Product (produkt) – nie sprowadza się jedynie do produktu fizycznego, ale również niematerialnego lub usługi. Składa się z wielu współgrających elementów, takich jak design, branding, etykiety produktów, sposób pakowania czy obsługa posprzedażowa. W przypadku tego elementu, media mixu bierze się pod uwagę charakterystykę produktu, użyteczność, estetykę, wygląd, funkcjonalność czy emocje, które wzbudza u konsumentów.
- Price (cena) – to jedyny z elementów modelu 4P, który generuje przychód, a nie koszty. Na wysokość ceny mają wpływ między innymi wydatki na reklamę, koszty wytworzenia produktu czy dystrybucji. Cenę można dowolnie kształtować, w zależności od przyjętej strategii. Niektóre marki ją obniżają, aby zdobyć dany segment rynku, a inne stawiają na jakość, zawyżając cenę produktów, stwarzając wrażenie elitarności. Cena w media mixie obejmuje takie obszary jak polityka cenowa, rabaty dla klientów czy sposoby płatności za produkt.
- Place (miejsce, dystrybucja) – określa pośredni lub bezpośredni sposób dotarcia do konsumenta. Należy wziąć pod uwagę zarówno lokalizację sklepu, jak i ułożenie produktów na półkach. Na ten obszar marketing mixu składają się między innymi rodzaje dystrybucji, magazynowanie, transport, lokalizacja czy franczyza. W przypadku sklepów online trzeba wziąć pod uwagę warunki dostawy i opcje płatności.
- Promotion (promocja) – jest to szerokie pojęcie, na które składają się takie elementy jak reklama tradycyjna i internetowa, public relations czy marketing bezpośredni. Media mix (4P) obejmuje również strategię komunikacji marketingowej, kanały dotarcia do odbiorców czy częstotliwość komunikacji. Strategia powinna być spójna i skupiać się na zdefiniowanej grupie docelowej, podzielonej na segmenty. Promocja ma na celu zbudowanie świadomości odbiorców, wzbudzenie zaufania do marki oraz oczywiście zwiększenie sprzedaży i utrzymanie jej na wysokim poziomie.