Media mix – twórz skuteczne strategie marketingowe

marketing mix

Modele teoretyczne, takie jak media mix (4P) stały się podstawą strategii marketingowych, mających na celu porządkowanie i usystematyzowanie informacji. Pomagają w opracowywaniu skutecznych kampanii reklamowych oraz dokładniejszym przygotowaniu strategii działań. Pozwalają także na głębszą analizę funkcjonowania przedsiębiorstwa. Na czym dokładnie polega media mix i jak wykorzystać go w praktyce?

Co to jest media mix w marketingu?

Marketing mix (4P) opisuje cztery obszary, dzięki którym jest możliwość trafienia do odpowiedniej grupy odbiorców. Mówi o tym, co powinna zawierać kampania reklamowa, aby dotarła do jak największej liczby konsumentów. Model 4P opiera się na 4 fundamentach, czyli produkcie, cenie, miejscu oraz promocji. Wszystkie obszary powinny zapewniać spójność komunikacji i charakteryzować się elastycznością. W tym przypadku nie istnieją sztywne zasady, jakie powinni stosować przedsiębiorcy – każda firma może dowolnie kształtować cenę produktu czy sposoby promocji.

Koncepcja marketing mix

Kompozycja marketingowa 4P jest podstawą działań przedsiębiorstw, a jak sama nazwa wskazuje, składa się z czterech elementów:

  1. Product (produkt) – nie sprowadza się jedynie do produktu fizycznego, ale również niematerialnego lub usługi. Składa się z wielu współgrających elementów, takich jak design, branding, etykiety produktów, sposób pakowania czy obsługa posprzedażowa. W przypadku tego elementu, media mixu bierze się pod uwagę charakterystykę produktu, użyteczność, estetykę, wygląd, funkcjonalność czy emocje, które wzbudza u konsumentów.
  2. Price (cena) – to jedyny z elementów modelu 4P, który generuje przychód, a nie koszty. Na wysokość ceny mają wpływ między innymi wydatki na reklamę, koszty wytworzenia produktu czy dystrybucji. Cenę można dowolnie kształtować, w zależności od przyjętej strategii. Niektóre marki ją obniżają, aby zdobyć dany segment rynku, a inne stawiają na jakość, zawyżając cenę produktów, stwarzając wrażenie elitarności. Cena w media mixie obejmuje takie obszary jak polityka cenowa, rabaty dla klientów czy sposoby płatności za produkt.
  3. Place (miejsce, dystrybucja) – określa pośredni lub bezpośredni sposób dotarcia do konsumenta. Należy wziąć pod uwagę zarówno lokalizację sklepu, jak i ułożenie produktów na półkach. Na ten obszar marketing mixu składają się między innymi rodzaje dystrybucji, magazynowanie, transport, lokalizacja czy franczyza. W przypadku sklepów online trzeba wziąć pod uwagę warunki dostawy i opcje płatności.
  4. Promotion (promocja) – jest to szerokie pojęcie, na które składają się takie elementy jak reklama tradycyjna i internetowa, public relations czy marketing bezpośredni. Media mix (4P) obejmuje również strategię komunikacji marketingowej, kanały dotarcia do odbiorców czy częstotliwość komunikacji. Strategia powinna być spójna i skupiać się na zdefiniowanej grupie docelowej, podzielonej na segmenty. Promocja ma na celu zbudowanie świadomości odbiorców, wzbudzenie zaufania do marki oraz oczywiście zwiększenie sprzedaży i utrzymanie jej na wysokim poziomie.
array(24) { ["ID"]=> int(6303) ["id"]=> int(6303) ["title"]=> string(17) "Magdalena Zaleska" ["filename"]=> string(15) "Fotoram.io_.jpg" ["filesize"]=> int(142317) ["url"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["link"]=> string(29) "https://adnext.pl/fotoram-io/" ["alt"]=> string(17) "Magdalena Zaleska" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(10) "fotoram-io" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2020-11-19 11:57:41" ["modified"]=> string(19) "2020-11-19 11:58:12" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(4) "jpeg" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(704) ["height"]=> int(792) ["sizes"]=> array(24) { ["thumbnail"]=> string(68) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_-150x150.jpg" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(68) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_-267x300.jpg" ["medium-width"]=> int(267) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["medium_large-width"]=> int(704) ["medium_large-height"]=> int(792) ["large"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["large-width"]=> int(704) ["large-height"]=> int(792) ["1536x1536"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["1536x1536-width"]=> int(704) ["1536x1536-height"]=> int(792) ["2048x2048"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["2048x2048-width"]=> int(704) ["2048x2048-height"]=> int(792) ["thumbnail-archive-content"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(704) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(792) ["medium_medium"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["medium_medium-width"]=> int(455) ["medium_medium-height"]=> int(512) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...