Media mix – twórz skuteczne strategie marketingowe

Marketing mix four P components

Modele teoretyczne, takie jak media mix (4P) stały się podstawą strategii marketingowych, mających na celu porządkowanie i usystematyzowanie informacji. Pomagają w opracowywaniu skutecznych kampanii reklamowych oraz dokładniejszym przygotowaniu strategii działań. Pozwalają także na głębszą analizę funkcjonowania przedsiębiorstwa. Na czym dokładnie polega media mix i jak wykorzystać go w praktyce?

Co to jest media mix w marketingu?

Marketing mix (4P) opisuje cztery obszary, dzięki którym jest możliwość trafienia do odpowiedniej grupy odbiorców. Mówi o tym, co powinna zawierać kampania reklamowa, aby dotarła do jak największej liczby konsumentów. Model 4P opiera się na 4 fundamentach, czyli produkcie, cenie, miejscu oraz promocji. Wszystkie obszary powinny zapewniać spójność komunikacji i charakteryzować się elastycznością. W tym przypadku nie istnieją sztywne zasady, jakie powinni stosować przedsiębiorcy – każda firma może dowolnie kształtować cenę produktu czy sposoby promocji.

Koncepcja marketing mix

Kompozycja marketingowa 4P jest podstawą działań przedsiębiorstw, a jak sama nazwa wskazuje, składa się z czterech elementów:

  1. Product (produkt) – nie sprowadza się jedynie do produktu fizycznego, ale również niematerialnego lub usługi. Składa się z wielu współgrających elementów, takich jak design, branding, etykiety produktów, sposób pakowania czy obsługa posprzedażowa. W przypadku tego elementu, media mixu bierze się pod uwagę charakterystykę produktu, użyteczność, estetykę, wygląd, funkcjonalność czy emocje, które wzbudza u konsumentów.
  2. Price (cena) – to jedyny z elementów modelu 4P, który generuje przychód, a nie koszty. Na wysokość ceny mają wpływ między innymi wydatki na reklamę, koszty wytworzenia produktu czy dystrybucji. Cenę można dowolnie kształtować, w zależności od przyjętej strategii. Niektóre marki ją obniżają, aby zdobyć dany segment rynku, a inne stawiają na jakość, zawyżając cenę produktów, stwarzając wrażenie elitarności. Cena w media mixie obejmuje takie obszary jak polityka cenowa, rabaty dla klientów czy sposoby płatności za produkt.
  3. Place (miejsce, dystrybucja) – określa pośredni lub bezpośredni sposób dotarcia do konsumenta. Należy wziąć pod uwagę zarówno lokalizację sklepu, jak i ułożenie produktów na półkach. Na ten obszar marketing mixu składają się między innymi rodzaje dystrybucji, magazynowanie, transport, lokalizacja czy franczyza. W przypadku sklepów online trzeba wziąć pod uwagę warunki dostawy i opcje płatności.
  4. Promotion (promocja) – jest to szerokie pojęcie, na które składają się takie elementy jak reklama tradycyjna i internetowa, public relations czy marketing bezpośredni. Media mix (4P) obejmuje również strategię komunikacji marketingowej, kanały dotarcia do odbiorców czy częstotliwość komunikacji. Strategia powinna być spójna i skupiać się na zdefiniowanej grupie docelowej, podzielonej na segmenty. Promocja ma na celu zbudowanie świadomości odbiorców, wzbudzenie zaufania do marki oraz oczywiście zwiększenie sprzedaży i utrzymanie jej na wysokim poziomie.
array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...