Monitoring internetu

monitoring internetu

Monitoring internetu to usługa świadczona najczęściej w modelu SaaS (Software-as-a-Service), polegająca na monitorowaniu internetu pod kątem wybranych słów lub wyrażeń i wysyłająca powiadomienie w przypadku wykrycia zdefiniowanej wcześniej wzmianki.

Monitoring internetu – do czego służy

Jeśli zastanawiasz się, do czego służy monitoring internetu, najprościej będzie przedstawić funkcjonowanie tej usługi na konkretnym przykładzie. Załóżmy, że prowadzisz komis z używanymi samochodami. Masz swoją stronę internetową, konto w popularnych serwisach aukcyjnych oraz profile w social media – w ten sposób starasz się zainteresować swoja ofertą osoby, które mogą być zainteresowane zakupem używanego auta.

1. Szukanie klientów poprzez monitoring internetu

Problem polega na tym, że bez nakładów finansowych na działania reklamowe, może być bardzo trudne lub wręcz niemożliwe dotarcie z informacją o prowadzonej działalności do potencjalnego klienta. A nawet kiedy posiadasz budżet na social media marketing, precyzja w dotarciu do najbardziej zainteresowanych wydaniem pieniędzy na używany samochód może być różna i wymagać czasu.

Idealnym rozwiązaniem w takiej sytuacji, zwłaszcza jeśli masz stosunkową nową działalność, jest zastosowanie narzędzia do monitoringu internetu. Dzięki temu, możesz ustawić monitoring na wybrane słowa kluczowe (np. „kupię auto”, „kupię używany samochód”, „szukam używanego auta” itd.) – kiedy ktoś w internecie napisze post na Facebooku, na forum, na portalu aukcyjnym bądź gdzieś w komentarzu, Ty otrzymasz powiadomienie wraz z linkiem do miejsca, w którym ukazała się ta wypowiedź.

To pozwoli Ci na nawiązanie kontaktu z osobą, która rzeczywiście poszukuje konkretnego rozwiązania. Oczywiście, to, czy ta osoba rzeczywiście stanie się Twoim klientem, zależy od wielu czynników, takich jak dostępna oferta i warunki kupna, tym niemniej, monitoring internetu sprawdzi się doskonale w typowaniu potencjalnych klientów.

2. Szukanie opinii na temat twoich usług/produktów

Konfigurując wybrane narzędzie w odpowiedni sposób, możesz mieć stały podgląd na to, co i w jaki sposób twoi klienci mówią o produktach bądź usługach. Dzięki temu, możesz prowadzić działania wizerunkowe, polegające na dziękowaniu bądź nagradzaniu lojalnych klientów, ale także interweniować w sytuacji kryzysowej – kiedy ktoś jest niezadowolony i mówi o tym publicznie.

Pamiętaj, że „reputację buduje się całe życie, ale można ją zepsuć w sekundę” – jeśli pozostawiasz niezaadresowany problem swojego klienta, tracisz szansę na odbudowanie wizerunku. Każda kryzysowa sytuacja jest tak naprawdę okazją do wzmocnienia brandu – pokazanie, jak reagujesz na negatywną opinię może, paradoksalnie, przysporzyć Ci klientów, którzy uwierzą, że jesteś szczery i potrafisz zrekompensować złe zachowanie.

3. Szukanie influencerów (liderów opinii)

Wykorzystując monitoring internetu, możesz również dotrzeć do tych internautów, którzy specjalizują się w wybranym temacie, często dzielą się opiniami i posiadają własną społeczność, która im ufa. Szukanie influencerów pozwala na zbudowanie bazy kontaktów do tych osób i nawiązywanie z nimi współpracy, ale również umożliwia pozostawienie oficjalnego komentarza pod ich wypowiedziami. Ludzie często szukają opinii i porad, a także wskazówek na różne tematy – jeśli im pomożesz, zostaniesz pozytywnie zapamiętany.

Monitoring internetu – narzędzia

Aby śledzić, co o twojej marce mówi się w internecie, możesz wykorzystać stworzone w tym celu narzędzia. Najpopularniejsze z nich to Brand24, SentiOne, Monitori czy Buzzsumo. Te narzędzia różnią się precyzją działania i wygodą użytkowania, trudno więc jednoznacznie stwierdzić, które z nich jest najlepsze. By się tego przekonać, możesz przetestować kilka z nich i wybrać jedno bądź dwa, które spełnią twoje oczekiwania.

Monitoring internetu dzięki tym narzędziom dostępny jest tak naprawdę dla każdego – niezależnie od tego, czy jest masz dużą firmę z wieloma klientami, czy też dopiero zaczynasz swoją działalność. Zresztą, narzędzia monitorujące nie są wykorzystywane tylko w biznesie – za ich pomocą możesz śledzić wątki związane z twoimi pasjami, sprawdzać wyprzedaże określonych produktów, upolować tanie bilety czy np. znaleźć osoby szukające partnera do wspólnych zajęć sportowych.

Do narzędzi umożliwiających monitoring internetu można także zaliczyć Google Alert – choć posiada bardzo ograniczone funkcje, umożliwia ustawienie powiadomienia e-mailowego w sytuacji, gdy wyszukiwarka zindeksuje monitorowaną przez nas frazę. Jeśli nie potrzebujesz bardziej zaawansowanych funkcji, a także szukasz darmowego narzędzia do monitoringu internetu, Google Alert będzie idealnym rozwiązaniem.

bool(false)
Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...

Strategie marketingowe

Strategie marketingowe stanowią ogniwo w całościowych strategiach działania i rozwoju firm. Dotyczą celów i sposobów na ich osiągnięcie. Strategie marketingowe...