Newsletter to jedno z najważniejszych pojęć dla firm, które w swoich działaniach promocyjnych wykorzystują e-mail marketing. Czym jest i jakie niesie korzyści?
Newsletter – co to jest?
W tłumaczeniu na język polski słowo newsletter oznacza po prostu biuletyn. W branżowym środowisku dotyczy przede wszystkim biuletynu przesyłanego drogą elektroniczną. Zanim internet stał się płaszczyzną wykorzystywaną przez firmy do komunikacji ze swoimi klientami – dostarczanie papierowych gazetek z aktualnościami i nowymi promocjami było popularnym działaniem. Dzisiaj firmy nadal korzystają z tego modelu – tyle tylko, że przesyłanie informacji odbywa się przede wszystkim drogą mailową.
Newsletter jest często wykorzystany do realizacji celów takich jak:
- budowanie i rozwijanie relacji z klientami,
- przedstawianie produktów i promocji,
- informowanie klientów o aktualizacjach i zmianach w firmie,
- w przypadku firm wykorzystujących content marketing, newsletter często jest również wykorzystywany do dystrybuowania treści.
Aby otrzymywać newsletter – użytkownicy zapisują się do bazy poprzez podanie swojego adresu e-mail i wyrażenie zgody na otrzymywanie wiadomości.
Newsletter często jest stosowany zamiennie z pojęciem mailing. W założeniu – podstawowa różnica pomiędzy tymi hasłami dotyczy tego, że newsletter jest wiązany z regularną wysyłką (np. wysyłanie wiadomości w każdy poniedziałek), a mailing dotyczy jednorazowych akcji (np. wysyłanie wiadomości przy okazji wydania nowego ebooka), które w przypadku działań online często są skupione na zachęcaniu odbiorców do podjęcia konkretnego działania (konwersji).
Dlaczego warto go wykorzystywać?
“E-mail marketing nigdy nie gwarantował skuteczności. Nigdy nie był uniwersalnym złotym środkiem i zawsze lepiej sprawdzał się stanowiąc ogniwo, a nie jedyny kanał komunikacji.”
Newsletter nadal jest jedną z najchętniej wybieranych form komunikacji przez firmy. Jego dużą zaletą jest możliwość kontrolowania zasięgu (w odróżnieniu od publikowania komunikatów na płaszczyźnie mediów społecznościowych, w których liczba odbiorców jest uzależniona od wewnętrznych algorytmów).
Dużą wartością jest tutaj prowadzenie działań komunikacyjnych z wykorzystaniem podstawowej formy kontaktu w internecie. W przypadku korzystania z reklamy w mediach społecznościowych – efekty osiągane przez firmy są ściśle powiązane z kondycją poszczególnych platform. Co więcej – newsletter daje reklamodawcy możliwość kontrolowania listy odbiorców dla każdej wiadomości. Jest to szczególnie istotne, ponieważ pozwala na tworzenie “zamkniętej”, wyróżnionej grupy i przedstawianie jej ekskluzywnych treści.
Włączanie do strategii marketingowych działań w tym obszarze jest korzystne także ze względu na:
- niski koszt wysłania wiadomości,
- szeroki zakres dostępnych form komunikatów,
- możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem,
- personalizację i segmentację grup odbiorców,
- duże możliwości analityczne i optymalizację działań pod kątem kluczowych wskaźników efektywności.
Jeżeli chcesz wykorzystywać newsletter w swojej strategii, koniecznie przeczytaj naszą publikację, w której opowiadamy o sposobach na skuteczny zapis do newslettera krok po kroku.