Open rate

Open rate jest jednym z najważniejszych wskaźników w email marketingu. Wysoka wartość tego wskaźnika ma niemal decydujący wpływ na powodzenie kampanii.

Open rate – co to jest?

W większości kampanii e-mail marketingowych to jeden z kluczowych wskaźników efektywności.  Open rate to współczynnik otwarć – często określany również skrótem “OR”. Współczynnik otwarć przedstawia stosunek liczby otworzonych wiadomości do liczby wysłanych wiadomości. OR najczęściej jest wyrażany w procentach.

Dla przykładu. Załóżmy, że wysyłasz 100 wiadomości e-mail. 10 użytkowników je otworzy (przejdzie do odczytywania). Wówczas open rate jest równy 10%.

Obok współczynnika otwarć, kluczowe wskaźniki dotyczące skuteczności działań to na przykład:

Podsumowując – open rate przedstawia stosunek liczby wiadomości otwartych do wysłanych.

Co wpływa na open rate?

Możemy wyróżnić 5 kluczowych czynników, które odgrywają decydującą rolę w kontekście wartości współczynnika oraz – co bardzo istotne – które jesteśmy w stanie optymalizować, by poprawiać wyniki.

Pierwszy czynnik dotyczy pola z nazwą nadawcy wiadomości. Choć trudno przedstawić “złotą regułę” i należy przetestować dostępne opcje, wiele firm poprawia open rate poprzez:

  • zmianę nazwy firmy na imię i nazwisko nadawcy,
  • poprzedzenie nazwy firmy imieniem konkretnego pracownika, na przykład: Daniel z AdNext.

Następnie – warto zwrócić uwagę na tytuł/temat wiadomości. Przez wielu specjalistów to właśnie ten element jest uważany za kluczowy w kontekście wskaźnika open rate. I trudno się im dziwić. Jego rolą jest przykucie uwagi i sprowokowanie odbiorcy do otwarcia wiadomości.

Kolejny element to preheader (czyli krótki tekst, widoczny dla odbiorcy przed otwarciem wiadomości, znajdujący się obok tytułu e-maila). W jednej z naszych publikacji – “Nie, email marketing nie umiera. Zastosuj proste zabiegi optymalizacyjne”, zwróciliśmy uwagę na ten element w kontekście optymalizacji kampanii. “Stwórz preheader. Informacja o nieotwierających się obrazach nie jest zbyt atrakcyjna.”

Czwarty element dotyczy czasu wysyłki. Tu – podobnie jak w przypadku pola z nazwą nadawcy – znów nie chcemy podawać “sztywnych reguł”. Dla przykładu – wiele firm unika wysyłania wiadomości w poniedziałek, ponieważ zakładają, że w trakcie weekendu odbiorcom nagromadziło się zbyt dużo wiadomości. Wychodzą z założenia, że ich e-mail może po prostu utknąć w gąszczu innych. Niemniej jednak – jest to temat na osobną publikację. Tymczasem – zachęcamy do przetestowania różnych dni i pór dnia dla wysyłki.

Ostatni element dotyczy relacji. Wpływ na współczynnik open rate ma w tym przypadku to, jakie relacje łączą nadawcę i odbiorcę wiadomości lub jakość bazy mailingowej. Coraz bardziej popularną praktyką jest aktualizowanie baz mailingowych poprzez usuwanie z niej adresów tych odbiorców, którzy np. nie otwierają wiadomości.

Więcej na temat utrzymywania wysokiej jakości baz możecie przeczytać w “Dlaczego musisz usuwać subskrybentów? 5 kroków do zadbanej bazy”.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...