Optymalizacja konwersji

optymalizacja konwersji

Optymalizacja konwersji – opisywana też skrótem CRO (od Conversion Rate Optimization) – dotyczy optymalizacji ilości wykonanych akcji (konwersji) przez użytkowników. Działania w obszarze CRO marketingu mają na celu podniesienie tego współczynnika w kampanii reklamowej.

Optymalizacja konwersji – co to jest?

CRO to nic innego, jak optymalizowanie konwersji – a więc podejmowanie takich działań, które podnoszą ilość wykonywanych przez użytkowników akcji (kupno towaru, rejestracja w usłudze, zapis do newslettera) przy jednoczesnym obniżeniu lub zachowaniu bieżących kosztów.

Aby obliczyć swój obecny współczynnik konwersji, wystarczy podzielić liczbę wykonanych akcji przez ogólną liczbę użytkowników, którzy mieli szansę wykonać akcję i pomnożyć to przez 100 procent. Na przykład, jeżeli chcielibyśmy zmierzyć współczynnik konwersji naszego formularza kontaktowego na landing page’u, ilość wysłanych zgłoszeń będzie ułamkiem w stosunku do wszystkich osób, które weszły na stronę.

Wskaźnik konwersji umożliwia określenie rentowności działań reklamowych, poprzez przedstawienie odsetek klientów korzystających z oferty przedstawionej online. Współczynnik konwersji można obliczyć korzystając ze wzoru:

CR = A/C * 100%

Gdzie:
CR – konwersja;
A (ang. actions) – liczba akcji podjętych przez użytkowników;
C (ang. clicks) – liczba kliknięć w reklamę

W powyższym wzorze widać dokładnie, że liczba podjętych akcji przez użytkowników nie jest tożsama z liczba kliknięć w reklamę! Co zrozumiałe – nie każdy, kto przechodzi np. z Facebooka na stronę, wykonuje akcję.

CRO marketing zadaje więc pytanie – czy można zrobić coś, by zwiększyć ilość podejmowanych akcji na stronie bez jednoczesnego zwiększania kosztów na pozyskanie ruchu? A jeśli tak – to co?

Optymalizacja konwersji – na czym polega

Okazuje się bowiem, że powodów, dla których użytkownicy nie podejmują akcji na stronie jest tak dużo, jak dużo jest użytkowników! Oczywiście, z podobnej ilości powodów userzy wchodzą w ogóle na stronę – nie tylko po to, żeby kupić, ale obejrzeć, sprawdzić ceny, porównać z produktami z innych sklepów.

Gdyby jednak odsiać te osoby, które w ogóle nie mają intencji zakupowej, to pozostała grupa wcale nie stanowi 100% kupujących. Jeżeli na stronie nie ma danych kontaktowych do sklepu internetowego, albo w poprawny sposób nie działa responsywna wersja strony, zdjęcia produktów są w niskiej jakości, kolejne etapy procesu zakupowego są niejasne bądź przestarzałe (np. wymóg zakładania konta, by złożyć zamówienie) – to wszystko sprawia, że tracimy klientów gotowych zostawić gotówkę w naszym sklepie.

Optymalizacja CRO polega właśnie na eliminacji takich przeszkód, a także na ciągłym monitorowaniu, w jaki sposób zachowują się użytkownicy na stronie i dostosowywaniu jej w odpowiedni sposób.

Optymalizacja konwersji – od czego zacząć

W celu optymalizacji konwersji, należy przede wszystkim dokonać audytu strony, a zwłaszcza wrażliwych etapów związanych z wykonywaniem określonej akcji. Można to zlecić agencji reklamowej lub specjalistycznej agencji performance marketingu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by w podstawowym zakresie samodzielnie dokonać oceny poszczególnych elementów strony.

Pytania, na które warto sobie odpowiedzieć:

  • Czy strona zaprojektowana jest w sposób uwzględniający UX?
  • Czy strona jest responsywna (RWD)?
  • Czy na stronie znajdują się odpowiedzi na wszystkie pytania, jakie może mieć użytkownik w procesie konwersji?
  • Czy instrukcje objaśniające, w jaki sposób poruszać się na stronie, są jednoznaczne i sformułowane w prosty sposób?
  • Czy strona budzi zaufanie – zawiera społeczne dowody słuszności, pełne dane kontaktowe firmy, politykę zwrotów, regulamin?
  • Czy strona jest w pełni zoptymalizowana od technologicznej strony – ładuje się szybko i bezproblemowo?

A to dopiero wierzchołek góry lodowej. Wydawanie budżetu reklamowego bez uprzedniego „zatkania dziur w wiadrze”, a więc zadbania o to, by strona była solidnie przygotowana na przyjęcie ruchu, będzie jego przepalaniem.

bool(false)
Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...

Strategie marketingowe

Strategie marketingowe stanowią ogniwo w całościowych strategiach działania i rozwoju firm. Dotyczą celów i sposobów na ich osiągnięcie. Strategie marketingowe...