Optymalizacja

optymalizacja

Optymalizacja to, w ogólnym rozumieniu, proces, którego celem jest stworzenie najlepszego rozwiązania czy wersji. My przyjrzymy się optymalizacji stron internetowych w odniesieniu do wyszukiwarek – a konkretniej, do wyszukiwarki Google.

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych

W jednej z naszych publikacji, w której przedstawiliśmy pojęcie, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych, możecie przeczytać:

“SEO (Search Engine Optimization) – czyli pozycjonowanie stron internetowych, to działania tworzące proces poprawiania widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO obejmuje zarówno pozycjonowanie (link building) jak i optymalizację strony internetowej”.

Pisaliśmy wtedy również o różnicach dotyczących zdefiniowania pojęć takich jak właśnie optymalizacja, pozycjonowanie, marketing w wyszukiwarkach czy content marketing. W wielu publikacjach znajdziecie informacje przedstawiające te obszary w inny sposób.

Niemniej jednak – w przyjętym przez nas założeniu, optymalizacja dotyczy przede wszystkim działań prowadzonych wewnątrz strony internetowej, których celem jest poprawa widoczności w wyszukiwarce. Poprawa wyników widoczności odbywa się poprzez dostosowanie wszystkich obszarów witryny do preferencji i wymagań wyszukiwarki.

Co obejmuje optymalizacja?

Optymalizacja strony pod SEO obejmuje przede wszystkim następujące aspekty:

  • content, czyli modyfikacja treści tekstowych (odbywa się przede wszystkim poprzez dobór i wprowadzenie odpowiednich słów kluczowych, ich odpowiednią ekspozycję i nasycenie),
  • struktura, czyli analiza struktury, na której zbudowana jest strona (dotyczy głównie nawigacji, a jej celem jest również poprawa jakości i ułatwienie korzystania z witryny dla użytkowników),
  • linkowanie wewnętrzne, czyli opracowanie lub modyfikacja linków odsyłających do innych podstron wewnątrz strony internetowej (jest istotne przede wszystkim ze względu na duży wpływ na proces indeksowania witryny),
  • struktura kodu strony (dotyczy obszarów niewidocznych dla użytkownika, znaczący wpływ na indeksowanie witryny).

Powyższe elementy często są określane również jako On-Page SEO.

Optymalizacja treści w witrynie

Zgodnie z głośną zasadą “content is king”, wiele firm skupia się na działaniach w zakresie optymalizacji treści w witrynie (i słusznie!). Treści znajdujące się w witrynie mają bardzo duży wpływ zarówno na to, jak zostanie ona oceniona przez użytkowników, jak też przez roboty wyszukiwarki. Jakość treści oceniana jest wieloaspektowo. Oto kilka elementów, na które szczególnie warto zwrócić uwagę:

  • unikalność – nadrzędna zasada, którą należy się kierować; powinno się unikać powielania treści w witrynie,
  • obszerność – warto kierować się zasadą “pisz tak długo, jak długo jesteś w stanie zainteresować odbiorcę”, jednocześnie starając się tworzyć jak najdłuższe treści.
  • słowa kluczowe – dobór i odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi ma duży wpływ na to, dla jakich fraz budujemy widoczność,
  • nagłówki – należy zwracać uwagę na odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych w treści, ale także w nagłówkach h1-h6,
  • atrakcyjne – choć trudno podać złotą regułę, możemy polecić tworzenie treści zgodnie z zasadą “odwróconej piramidy” (najbardziej angażujące treści zamieszcza się na początku tekstu), dzielenie bloku tekstu na krótkie akapity oraz wykorzystywanie grafik i infografik.
bool(false)
Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...