Owned media

Owned media to pojęcie z zakresu PR i content marketingu, które w typologii branżowej oznacza firmową platformę lub wydzieloną przestrzeń do publikacji treści. Może to być własny fanpage, blog, strona firmowa.


Owned media – co to jest

Do dystrybucji treści i komunikacji z klientami wykorzystuje się platformy mediowe, w których ukazujące się komunikaty klasyfikujemy pomiędzy trzy kategorie: earned media, paid media oraz właśnie owned media. Granice wyznacza stopień kontroli oraz koszta – mówiąc krótko, „owned media„, czyli „media własne” (w domyśle: należące do marki), oznacza przestrzeń w sieci, gdzie firma publikuje własne treści – artykuły, informacje prasowe, video, infografiki i każdy inny, dowolny rodzaj treści.

Po rewolucji, jaką przyniósł content marketing w działaniach z obszaru digital, stało się jasne, że każda firma staje się de facto firmą… mediową. Atencja konsumentów wędruje dzisiaj w stronę atrakcyjnych treści, ale coraz rzadziej ma znaczenie, czy dostawcą tych treści jest rzeczywiście medium, czy też komercyjne przedsiębiorstwo. Najważniejsze jest to, że content spełnia swoje zadanie – wzbudza emocje, bawi, informuje czy też ma praktyczne znaczenie.

Berger w swojej metodologii wyszczególnia 6 kroków, które prowadzą do stworzenia treści uwielbianej przed obiorców:

owned media

 

Tworząc autorskie, firmowe komunikaty w duchu storytellingu, określamy swój stosunek do branżowej narracji, a w skrajnych przypadkach – przejmujemy nad nią kontrolę (tak zrobił np. RedBull w obszarze treści związanych ze sportami ekstremalnymi czy też Nike w szeroko rozumianej branży fit).

Owned media jako narzędzie generujące sprzedaż

Kiedy decydujemy się na stworzenie własnego medium, należy podejść do tego sumiennie i zgodnie z regułami sztuki content marketingu. Owned media są takim samym zobowiązaniem, jak każda inna dowolna praktyka marketingowa i bez włożenia konkretnej pracy, przemyślanej w kontekście social media marketingu, w tym dobrze zaplanowanego mechanizmu obiegu treści w social media, nie mamy co liczyć na wymierne efekty.

Owned media, w przeciwieństwie do np. paid media, wymaga również konsekwencji, a efekt kumuluje się z czasem. Co to oznacza? Cóż, na początku twojej przygody z tworzeniem własnych mediów, należy uzbroić się w cierpliwość – treści mogą mieć bardzo niewielki zasięg. Jeśli jednak potraktujemy serio zobowiązanie do tworzenia wysokiej jakości treści w regularny sposób, możemy liczyć na wzrost zainteresowania odbiorców.

Ważne, by łączyć działania w owned media z marketingiem w paid media – dzięki temu, nasze własne treści mają szansę na lepsze wypozycjonowanie, a my łączymy efekt natychmiastowego dotarcia do audytorium i osiągnięcia celów krótkoterminowych ze stworzeniem własnej społeczności i realizacji celów długoterminowych.

Owned media – jak działa

Dziś każdy szuka informacji w internecie, a jeśli spełniają one wymagania jakościowe, to nie ma znaczenia, czy są to treści obiektywne, stworzone przez dziennikarza, czy też powstałe w wyniku pracy content managera. Warunkiem zawsze jednak będzie wartość, jaką takie treści wnoszą w życie odbiorcy.

Przy odpowiednio skonfigurowanym lejku sprzedażowym, treści w owned media mogą pełnić rolę ocieplania leadów, zwiększania świadomości marki i zasięgu, np. w formie raportu do ściągnięcia, ale również pomagać na niższych etapach ścieżki zakupowej, np. w konwersji przyda się case study. Kluczem będzie odpowiednia dystrybucja, bo nawet najlepiej przygotowanej treści nikt nie odkryje, jeśli nie stanie za nią budżet na promocję.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...