Pozycjonowanie stron internetowych to zespół działań, których celem jest poprawa (lub utrzymanie) widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Podstawowym celem pozycjonowania najczęściej jest zajęcie pozycji na pierwszej stronie z wynikami.
Pozycjonowanie stron internetowych to jedno z tych pojęć, które budzą wątpliwości w zakresie definicji. Przeważnie jest mylone z optymalizacją i marketingiem w wyszukiwarkach. Praca w tych aspektach bardzo często występuje razem – aby osiągnąć lepsze efekty potrzebne jest działanie zarówno w obrębie strony internetowej jak i działanie zewnętrzne.
Pozycjonowanie stron internetowych – co to znaczy?
Pozycjonowanie stron internetowych jest ściśle powiązane z trzema pojęciami.
SEM (Search Engine Marketing) – czyli marketing w wyszukiwarkach. To najszersze pojęcie, obejmujące ogół działań promocyjnych, których celem jest poprawa widoczności podczas wyszukiwania określonych haseł.
Użytkownik wpisujący w wyszukiwarkę określoną frazę, otrzymuje wyniki prezentowane w różnych formach. Celem działań SEM jest taka ekspozycja witryny, która maksymalnie ułatwia użytkownikowi dostęp do informacji, których potrzebuje, za pośrednictwem każdej z możliwych form.
SEO (Search Engine Optimization) – czyli pozycjonowanie stron internetowych, to działania tworzące proces poprawiania widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO obejmuje zarówno pozycjonowanie (link building), optymalizację strony internetowej, jak i działania SEO copywritingu.
W polskiej terminologii niektórzy – idąc za tłumaczeniem z języka angielskiego (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) – używają określenia SEO wyłącznie dla działań optymalizacyjnych wewnątrz witryny.
PPC (Pay Per Click) – to popularny model płatności za kliknięcie w reklamę. Tak jak pozycjonowanie stron internetowych dotyczy wyłącznie organicznych wyników wyszukiwania, tak PPC dotyczy płatnych wyników.
SEO (pozycjonowanie stron internetowych i optymalizacja) i PPC (płatna reklama) to główne składowe SEM, czyli marketingu w wyszukiwarkach.
Pozycjonowanie stron internetowych – jak to działa?
Dlaczego jedne witryny wyświetlają się na pierwszej stronie, a inne trudno odnaleźć? Co decyduje o pozycji witryny w wynikach wyszukiwania? Jakie działania podjąć, żeby pozycjonowanie stron internetowych przynosiło ruch i zwrot z inwestycji?
W przypadku Google (bo to na tej wyszukiwarce będziemy się skupiać) mamy do czynienia z algorytmami, które oceniają witryny. Pozycjonowanie stron internetowych odpowiada na kluczowe aspekty wpływające na tę ocenę – jest to jakość strony i powiązania z wybranymi słowami kluczowymi.
Fundamentem drogi do szczytu Google jest treść na stronie. Treść widoczna z perspektywy użytkowników i treść widoczna dla robotów wyszukiwarki. Działanie mające na celu udoskonalenie tych treści pod kątem wyszukiwarki leżą w zakresie optymalizacji.
Samo pozycjonowanie stron internetowych bazuje przede wszystkim na pozyskiwaniu linków (tzw. link building). Jakość i liczba linków prowadzących do Twojej strony z innych witryn to drugi z najważniejszych elementów.
Jak zmieniło się pozycjonowanie stron internetowych?
Kilka lat temu osiągnięcie zadowalających efektów było znacznie prostsze. Wystarczyło skupić się na opracowaniu poprawnej struktury strony, odpowiednio wypełnić ją treścią i pozyskać trochę linków.
Dzisiaj pozycjonowanie stron internetowych to bardziej skomplikowany proces, a ogromny wpływ na jego skuteczność zyskał aspekt społecznościowy. Google daje jasny sygnał – nie liczy się ilość, ale jakość. Pozycjonowanie łączy się już nie tylko z optymalizacją, ale wymaga także działań w innych obszarach internetowej reklamy.
Co więcej – nieodpowiednie pozycjonowanie stron internetowych nie tylko nie poprawi widoczności strony, ale może skutkować otrzymaniem kary od Google. To w najgorszym przypadku zakończy się wykluczeniem witryny z wyników wyszukiwania.