Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych to zespół działań, których celem jest poprawa (lub utrzymanie) widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Podstawowym celem pozycjonowania najczęściej jest zajęcie pozycji na pierwszej stronie z wynikami.

Pozycjonowanie stron internetowych to jedno z tych pojęć, które budzą wątpliwości w zakresie definicji. Przeważnie jest mylone z optymalizacją i marketingiem w wyszukiwarkach. Praca w tych aspektach bardzo często występuje razem – aby osiągnąć lepsze efekty potrzebne jest działanie zarówno w obrębie strony internetowej jak i działanie zewnętrzne.

Pozycjonowanie stron internetowych – co to znaczy?

Pozycjonowanie stron internetowych jest ściśle powiązane z trzema pojęciami.

SEM (Search Engine Marketing) – czyli marketing w wyszukiwarkach. To najszersze pojęcie, obejmujące ogół działań promocyjnych, których celem jest poprawa widoczności podczas wyszukiwania określonych haseł.

Użytkownik wpisujący w wyszukiwarkę określoną frazę, otrzymuje wyniki prezentowane w różnych formach. Celem działań SEM jest taka ekspozycja witryny, która maksymalnie ułatwia użytkownikowi dostęp do informacji, których potrzebuje, za pośrednictwem każdej z możliwych form.

SEO (Search Engine Optimization) – czyli pozycjonowanie stron internetowych, to działania tworzące proces poprawiania widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO obejmuje zarówno pozycjonowanie (link building), optymalizację strony internetowej, jak i działania SEO copywritingu.

W polskiej terminologii niektórzy – idąc za tłumaczeniem z języka angielskiego (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) – używają określenia SEO wyłącznie dla działań optymalizacyjnych wewnątrz witryny.

PPC (Pay Per Click) – to popularny model płatności za kliknięcie w reklamę. Tak jak pozycjonowanie stron internetowych dotyczy wyłącznie organicznych wyników wyszukiwania, tak PPC dotyczy płatnych wyników.

SEO (pozycjonowanie stron internetowych i optymalizacja) i PPC (płatna reklama) to główne składowe SEM, czyli marketingu w wyszukiwarkach.

Pozycjonowanie stron internetowych – jak to działa?

Dlaczego jedne witryny wyświetlają się na pierwszej stronie, a inne trudno odnaleźć? Co decyduje o pozycji witryny w wynikach wyszukiwania? Jakie działania podjąć, żeby pozycjonowanie stron internetowych przynosiło ruch i zwrot z inwestycji?

W przypadku Google (bo to na tej wyszukiwarce będziemy się skupiać) mamy do czynienia z algorytmami, które oceniają witryny. Pozycjonowanie stron internetowych odpowiada na kluczowe aspekty wpływające na tę ocenę – jest to jakość strony i powiązania z wybranymi słowami kluczowymi.

Fundamentem drogi do szczytu Google jest treść na stronie. Treść widoczna z perspektywy użytkowników i treść widoczna dla robotów wyszukiwarki. Działanie mające na celu udoskonalenie tych treści pod kątem wyszukiwarki leżą w zakresie optymalizacji.

Samo pozycjonowanie stron internetowych bazuje przede wszystkim na pozyskiwaniu linków (tzw. link building). Jakość i liczba linków prowadzących do Twojej strony z innych witryn to drugi z najważniejszych elementów.

Jak zmieniło się pozycjonowanie stron internetowych?

Kilka lat temu osiągnięcie zadowalających efektów było znacznie prostsze. Wystarczyło skupić się na opracowaniu poprawnej struktury strony, odpowiednio wypełnić ją treścią i pozyskać trochę linków.

Dzisiaj pozycjonowanie stron internetowych to bardziej skomplikowany proces, a ogromny wpływ na jego skuteczność zyskał aspekt społecznościowy. Google daje jasny sygnał – nie liczy się ilość, ale jakość. Pozycjonowanie łączy się już nie tylko z optymalizacją, ale wymaga także działań w innych obszarach internetowej reklamy.

Co więcej – nieodpowiednie pozycjonowanie stron internetowych nie tylko nie poprawi widoczności strony, ale może skutkować otrzymaniem kary od Google. To w najgorszym przypadku zakończy się wykluczeniem witryny z wyników wyszukiwania.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...