Real Time Marketing

Co to jest real time marketing?

Real Time Marketing to taktyka marketingowa zakładająca „przejęcie newsa” (news hijacking) ze świata rozrywki, kultury, sportu czy polityki i wykorzystanie go w zwiększeniu zasięgu dotarcia z marką.

Co to jest Real Time Marketing (RTM)

O dokładną definicję Real Time Marketingu sprzecza się w wolnych chwilach cała branża marketingowa. Bo czy powinniśmy do przykładów tej taktyki zaliczyć odniesienie się danej marki do zaćmienia Księżyca? Albo rocznicy jakichś wydarzeń? Zdania są podzielone, nie zmienia to jednak faktu, że, co do zasady, inteligentna, dowcipna, wieloznaczna reakcja marki, do tego połączona jakkolwiek z tone of voice może dać momentum wielokrotnie przewyższające posiadane budżety.

Dzięki platformom społecznościowym, w ramach których informacja może rozchodzić się jak pożar w lesie – błyskawicznie przenikać do kolejnych „baniek informacyjnych” i jednoczyć ludzi o podobnym poczuciu humoru. Im bardziej uniwersalna reakcja, wciąż zachowująca przekaz marki, tym szersze kręgi zatacza. Przez Real Time Marketing nie promujemy firmy bezpośrednio, ale nadajemy trendującej informacji charakter marki.

Klasycznym przykładem jest więc tweet Snickersa z Mundialu w 2014 roku, kiedy Luis Suarez ugryzł piłkarza przeciwnej drużyny – Chielliniego. W jednej chwili mówił o tym świat, social media zalewały memy, zaś Snickers odniósł sytuację do swojego key message i wygrał uwagę setek tysięcy osób.

 

real time marketing

 

Real Time Marketing może być bardzo efektywną kampanią reklamową, ponieważ przy zerowym lub niewielkim nakładzie finansowym pozwoli dotrzeć do stosunkowo dużego audytorium. Jest jednak też druga strona medalu – to, czy komunikat zyska status viralowego jest niemal kompletnie nieprzewidywalne. Dotyczy też głównie marek z segmentu B2C, gdzie grupy docelowe są odpowiednio szerokie.

Innym wartym przytoczenia przykładem zastosowania taktyki RTM była odpowiedź OREO na nagłą awarię prądu podczas finałowego meczu ligi futbolu amerykańskiego – Super Bowl. Zwięzły komunikat, błyskawicznie przyswajalny, jednocześnie z prostą grą słowną i jasnym odwołaniem do tego, z czego marka jest najbardziej znana:

real time marketing

 

Jak stosować RTM w praktyce?

Choć z natury Real Time Marketing jest reakcją na coś spontanicznego i nieprzewidywalnego, w pewnym sensie można go zaplanować. Szczególna wrażliwość na wydarzenia, które stają się viralami, a także rezerwa budżetowa na ewentualną początkową płatną dystrybucję treści mogą sprawić, że gdy inni dopiero będą rozważać, czy angażować się do działania, ty zyskasz przewagę i zbierzesz premię za bycie pierwszym. RTM może sprawić, że reflektory (a także mikrofony dziennikarzy i blogerów) zwrócą się w stronę twojej firmy – warto być na to przygotowanym w kontekście wizerunkowym, zadbać o spójność komunikacji i odpowiednie wykorzystanie fali.

No właśnie – choć Real Time Marketing może wywołać spore zainteresowanie Twoją marką, dopiero sposób, w jaki będziesz chciał to skapitalizować zadecyduje o wymiernych efektach. Wzrost ilości wzmianek o firmie może ściągnąć dodatkowy ruch z wyszukiwarki i directa – warto mieć poprawnie skonfigurowane narzędzia do analizy ruchu, a także kody trackujące platform społecznościowych. W ten sposób będziemy mogli skrupulatnie badać zachowanie użytkowników na stronie, a także rozpocząć działania retargetingowe.

 

Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *