Reklama internetowa

kreacja reklamowa

Reklama internetowa to forma marketingu oparta na wyświetlaniu komunikatów w Internecie. W czasach gdy niemal każda firma i większość odbiorców posiada dostęp do sieci, marketing w Internecie daje ogromne możliwości promocyjne.

Internet zapewnia reklamodawcom wiele kanałów dotarcia do potencjalnych klientów.  Firmy inwestują coraz więcej, a każdy rok przynosi nowe, jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania. W odróżnieniu od większości tradycyjnych form marketingu reklama internetowa pozwala na bezpośrednie powiązanie ze sprzedażą.

Reklama internetowa w Google

Reklama w wyszukiwarce to jedno z najczęściej wybieranych rozwiązań przez e-biznes. Reklama internetowa w wyszukiwarce dotyczy przede wszystkim Google i dzieli się na płatną (AdWords) i bezpłatną reklamę (SEO). Ogromną zaletą tego typu reklam jest to, że odpowiadają one na zapytania użytkowników i pozwalają na precyzyjne dopasowanie komunikatów. Standardowym modelem w AdWords jest płatność za podjęcie określonego działania (PPC – pay per click, czyli płatność za kliknięcie). Pozycjonowanie i optymalizacja witryny pozwala na pozyskiwanie bezpłatnego ruchu z wyszukiwarki, ale często osiągnięcie efektów wymaga długoterminowego działania.

Gigantyczne możliwości w social media

Reklama internetowa w mediach społecznościowych to drugie z najpotężniejszych rozwiązań. Działania reklamowe prowadzone są najczęściej z wykorzystaniem wewnętrznych systemów poszczególnych serwisów (jak np. Facebook Ads, Snapchat Ads, Twitter Ads). Ogromną zaletą marketingu w mediach społecznościowych jest liczba ich użytkowników oraz precyzyjne możliwości targetowania komunikatów. Większość serwisów pozwala także na prowadzenie bezpłatnej komunikacji z odbiorcami.

Reklama internetowa w wizualnej formie

Bannery i pop-up’y to inaczej reklama display (typu graficznego). Bannery są jedną z najstarszych i najbardziej podstawowych form reklamy w Internecie. Wydawcy zamieszczają bannery w różnych miejscach swoich stron internetowych i umożliwiają kliknięcia przekierowujące do zewnętrznych witryn. Pop-up to reklama w formie “wyskakującego” okienka, które umożliwia przekierowanie użytkownika do innej witryny. Pop-up’y najczęściej zajmują dużą część ekranu, a tym samym – są jedną z najbardziej nachalnych form. Reklama internetowa w formie graficznej nie wpisuje się w trend marketingu przychodzącego. Użytkownicy nie przepadają za niechcianymi reklamami – jedni używają wtyczek, które blokują ich wyświetlanie, a inni po prostu ich nie zauważają (ulegając tzw. ślepocie bannerowej).

Content to też reklama internetowa

Niektórzy samodzielnie prowadzą firmowe blogi, a inni współpracują z blogerami. Niezależnie od tego, kto realizuje te działania – reklama na blogach to bardzo skuteczna forma, pozwalająca na dotarcie do zaangażowanych odbiorców, przedstawianie produktów/usług w nietypowy sposób oraz poprawę widoczności w wyszukiwarce i wiele innych.

E-mail marketing

Reklama oparta na komunikacji w formie wiadomości e-mail to jedna z najpopularniejszych form. W przypadku wielu biznesów internetowych stanowi trzon komunikacji. Reklama internetowa w tej formie jest sukcesywnie rozwijana, a dzięki dedykowanym narzędziom wykorzystującym automatyzację – pozwala na segmentację, optymalizację pod kątem sprzedaży i wiele innych.

Powiadomienia push

Ciekawą alternatywę dla e-mail marketingu stanowią powiadomienia push, które wyświetlają się użytkownikom na ekranach urządzeń mobilnych i komputerów. Zazwyczaj odbiorcy postrzegają je jako mniej inwazyjne i odbierają bardziej pozytywnie od tradycyjnych wiadomości e-mail. Notyfikacje push to między innymi bardzo dobre narzędzie do przeprowadzenia klienta przez proces zakupowy. Konsumenci otrzymują kolejno wiadomość powitalną, potwierdzenie transakcji, informację o zmianie statusu zamówienia, a na koniec prośbę o ocenę usługi, co pozwala lepiej dopasować się do oczekiwań klienta. Ponadto powiadomienia push sprawdzają się w walce z porzuconymi koszykami.

Marketing afiliacyjny

Ciekawą formę reklamy internetowej stanowi marketing afiliacyjny, czyli partnerski. Zasada jego działania jest prosta – reklamodawca promując swoje produkty bądź usługi, korzysta z zasięgu, jakim dysponuje partner. W zamian dzieli się z nim zyskami ze sprzedaży, na przykład w formie procentu od skutecznej transakcji. Klasycznym przykładem marketingu afiliacyjnego są dobrze znane konsumentom wyszukiwarki produktów i porównywarki cenowe.

Którą formę reklamy internetowej wybrać? Wszystko zależy od branży i oczekiwań konsumentów. Marketing internetowy stale się rozwija i warto próbować kolejnych form internetowej reklamy, zaczynając od przeprowadzenia testów. W tym kontekście ogromną zaletą marketingu internetowego jest błyskawiczny dostęp danych do analizy, z których szybko można wyciągnąć wnioski, następnie poprawiając swoją ofertę, dopasowując sposób komunikacji do oczekiwań konsumentów i stawiając na najskuteczniejsze w tym przypadku formę promocje w sieci.

Marta Pszona
linkedin

Marta Pszona

Head of Growth w Scoop

Specjalizuje się w tworzeniu strategii content marketingowych wykorzystujących narzędzia reklamy natywnej. Zobacz więcej tekstów tego autora

    Komentarze są wyłączone.

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Współpraca z blogerami

    Współpraca z blogerami pozwala markom na docieranie do ściśle określonych grup odbiorców z oryginalnymi, unikatowymi reklamami, prezentowanymi przez osoby mające status...

    BTL – co to jest?

    BTL (z języka angielskiego “below the line”) określa media, za pomocą których przekazywany jest komunikat reklamowy. W tym przypadku chodzi...

    Dom mediowy – czym się zajmuje?

    Dom mediowy – odpowiada za kluczowe elementy kampanii reklamowych, takie jak opracowanie strategii dystrybucji, harmonogramu i dokonanie zakupu kampanii. Stanowi istotną...