Reklama w internecie

kreacja reklamowa

Reklama w internecie to forma marketingu oparta na wyświetlaniu komunikatów w Internecie. W czasach gdy niemal każda firma i większość odbiorców posiada dostęp do sieci, marketing w Internecie daje ogromne możliwości promocyjne.

Internet zapewnia reklamodawcom wiele kanałów dotarcia do potencjalnych klientów.  Firmy inwestują coraz więcej, a każdy rok przynosi nowe, jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania. W odróżnieniu od większości tradycyjnych form marketingu reklama internetowa pozwala na bezpośrednie powiązanie ze sprzedażą.

Reklama internetowa w Google

Reklama w wyszukiwarce to jedno z najczęściej wybieranych rozwiązań przez e-biznes. Reklama internetowa w wyszukiwarce dotyczy przede wszystkim Google i dzieli się na płatną (Google adwords – SEM) i bezpłatną reklamę (pozycjonowanie stron – SEO). Ogromną zaletą tego typu reklam jest to, że odpowiadają one na zapytania użytkowników i pozwalają na precyzyjne dopasowanie komunikatów. Standardowym modelem w AdWords jest płatność za podjęcie określonego działania (PPC – pay per click, czyli płatność za kliknięcie). Pozycjonowanie i optymalizacja witryny pozwala na pozyskiwanie bezpłatnego ruchu z wyszukiwarki, ale często osiągnięcie efektów wymaga długoterminowego działania.

Gigantyczne możliwości w social media

Reklama internetowa w mediach społecznościowych to drugie z najpotężniejszych rozwiązań. Działania reklamowe prowadzone są najczęściej z wykorzystaniem wewnętrznych systemów na portalach społecznościowych (jak np. Facebook Ads, Snapchat Ads, Twitter Ads). Media społecznościowe wyróżnia ogromna liczba użytkowników oraz precyzyjne możliwości targetowania komunikatów. Większość serwisów pozwala także na prowadzenie bezpłatnej komunikacji z odbiorcami.

Reklama internetowa w wizualnej formie

Bannery i pop-up’y to inaczej reklama display (typu graficznego). Bannery są jedną z najstarszych i najbardziej podstawowych form reklamy w Internecie. Wydawcy zamieszczają bannery w różnych miejscach swoich stron internetowych i umożliwiają kliknięcia przekierowujące do zewnętrznych witryn. Pop-up to reklama w formie “wyskakującego” okienka, które umożliwia przekierowanie użytkownika do innej witryny. Pop-up’y najczęściej zajmują dużą część ekranu, a tym samym – są jedną z najbardziej nachalnych form. Reklama internetowa w formie graficznej nie wpisuje się w trend marketingu przychodzącego. Użytkownicy nie przepadają za niechcianymi reklamami – jedni używają wtyczek, które blokują ich wyświetlanie, a inni po prostu ich nie zauważają (ulegając tzw. ślepocie bannerowej).

Content marketing jako reklama internetowa

Niektórzy samodzielnie prowadzą firmowe blogi, a inni współpracują z blogerami. Niezależnie od tego, kto realizuje te działania – content marketing to bardzo skuteczna forma, pozwalająca na dotarcie do zaangażowanych odbiorców, przedstawianie produktów/usług w nietypowy sposób oraz poprawę widoczności w wyszukiwarce i wiele innych.

E-mail marketing

Reklama oparta na komunikacji w formie wiadomości e-mail to jedna z najpopularniejszych form. W przypadku wielu biznesów internetowych stanowi trzon komunikacji. Reklama internetowa w tej formie jest sukcesywnie rozwijana, a dzięki dedykowanym narzędziom wykorzystującym automatyzację – pozwala na segmentację, optymalizację pod kątem sprzedaży i wiele innych.

Powiadomienia push

Ciekawą alternatywę dla e-mail marketingu stanowią powiadomienia push, które wyświetlają się użytkownikom na ekranach urządzeń mobilnych i komputerów. Zazwyczaj odbiorcy postrzegają je jako mniej inwazyjne i odbierają bardziej pozytywnie od tradycyjnych wiadomości e-mail. Notyfikacje push to między innymi bardzo dobre narzędzie do przeprowadzenia klienta przez proces zakupowy. Konsumenci otrzymują kolejno wiadomość powitalną, potwierdzenie transakcji, informację o zmianie statusu zamówienia, a na koniec prośbę o ocenę usługi, co pozwala lepiej dopasować się do oczekiwań klienta. Ponadto powiadomienia push sprawdzają się w walce z porzuconymi koszykami.

Marketing afiliacyjny

Ciekawą formę reklamy internetowej stanowi marketing afiliacyjny, czyli partnerski. Zasada jego działania jest prosta – reklamodawca promując swoje produkty bądź usługi, korzysta z zasięgu, jakim dysponuje partner. W zamian dzieli się z nim zyskami ze sprzedaży, na przykład w formie procentu od skutecznej transakcji. Klasycznym przykładem marketingu afiliacyjnego są dobrze znane konsumentom wyszukiwarki produktów i porównywarki cenowe.

Którą formę reklamy internetowej wybrać? Wszystko zależy od branży i oczekiwań konsumentów. Marketing internetowy stale się rozwija i warto próbować kolejnych form internetowej reklamy, zaczynając od przeprowadzenia testów. W tym kontekście ogromną zaletą marketingu internetowego jest błyskawiczny dostęp danych do analizy, z których szybko można wyciągnąć wnioski, następnie poprawiając swoją ofertę, dopasowując sposób komunikacji do oczekiwań konsumentów i stawiając na najskuteczniejsze w tym przypadku formę promocje w sieci.

Marta Hordyjewska
linkedin

Marta Hordyjewska

Head of Growth w Scoop

Marta Hordyjewska pracuje w Scoop (część Grupy AdNext) na stanowisku Head of Growth. Odpowiada za prowadzenie webinarów, szkoleń i warsztatów, a także za wsparcie merytoryczne i sprzedażowe dla Klientów oraz Pracowników AdNext. Występuje w roli eksperta content marketingu podczas wydarzeń branżowych, działa w Content Academy Polska. Swoją wiedzą dzieli się ze studentami SKN Marketingu Szkoły Głównej Handlowej, jest również wykładowczynią studiów podyplomowych w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od ponad roku prowadzi autorskie warsztaty "Content Boost", które zbierają entuzjastyczne recenzje uczestników. W szkoleniach wzięło udział już ponad 1500 osób. Zobacz więcej tekstów tego autora

    Komentarze są wyłączone.

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Lead generation

    Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...

    Analiza rynku

    Analiza rynku jest niezbędna do tego, aby zrozumieć mechanizmy, zachowania i procesy rynkowe związane z potrzebami odbiorców i konsumentów. Dzięki...

    Earned media

    Earned media to pojęcie z zakresu PR i content marketingu, określające medium, w którym marka pojawia się bezpłatnie. Dzieje się tak...