Reklama na YouTube pozwala dotrzeć do grupy docelowej, wyszczególnionej spomiędzy 1,5 miliarda osób, które logują się na YouTube każdego miesiąca. To coraz bardziej popularna forma reklamy w sieci.
Reklama na YouTube – charakterystyka
Jeżeli mielibyśmy opisać tę formę z wykorzystaniem porównania – rozwiązanie byłoby tylko jedno. Promowanie marki na YouTube i reklama w Google mają sporo wspólnych mianowników. Wynika to rzecz jasna z tego, że właścicielem najpopularniejszego serwisu z wideo jest właśnie Google.
A skoro wiesz już o powiązaniu z Google – możesz też domyślić się, że reklama na YouTube to ogrom zaawansowanych możliwości analitycznych, precyzyjne targetowanie i naliczanie płatności w modelu za podjętą akcję (kliknięcie, obejrzenie filmu itd.).
Formy reklamy na YouTube
“Ponad połowa filmów oglądana jest na urządzeniach mobilnych. Średnio każdego dnia na mobile wyświetlanych jest ponad miliard filmów. Jedna osoba robi to (na mobile) średnio przez ok. 40 minut dziennie” – Przewodnik: YouTube Marketing cz.1.
Pierwszy typ reklamy to TrueView In-Stream. Umożliwia wyświetlenie filmu reklamowego przed rozpoczęciem odtwarzania właściwego wideo (czyli tego, który chce odtworzyć użytkownik), a także w trakcie filmu lub po jego zakończeniu. Po 5 sekundach użytkownik może pominąć reklamę.
Reklamodawca wykorzystujący TrueView In-Stream ponosi koszty tylko wtedy, gdy odbiorca obejrzy co najmniej 30 sekund materiału (lub cały film, jeżeli trwa krócej niż 30 sekund) albo gdy wejdzie w interakcję (np. kliknie w link).
Kolejny typ reklamy na YouTube to tzw. przerywnik. Reklama w przerywniku również może być wyświetlana przed, w trakcie lub po właściwym materiale. Trwa do 6 sekund, a jej pominięcie nie jest możliwe.
Reklamodawca wykorzystujący reklamę w przerywniku rozlicza się w modelu CPM (za każde 1000 wyświetleń reklamy).
Trzeci typ to reklama TrueView Discovery. Umożliwia wyświetlanie reklamy w wynikach wyszukiwania na YouTube, obok innych filmów, na stronie głównej YouTube (tylko mobile) i w innych miejscach sieci reklamowej.
Reklamodawca płaci za reklamę wtedy, kiedy odbiorca kliknie w reklamę w celu jej obejrzenia.
Zgodnie z wewnętrznymi globalnymi danymi YouTube z 2016 r. – liczba małych i średnich firm, które w swój social media marketing włączyły reklamę na YouTube, wzrosła dwukrotnie.
Bezpłatna reklama na YouTube
W jednej z naszych publikacji – Jak zdobyć klienta przez YouTube? – przedstawiliśmy tę platformę jako internetową wyszukiwarkę o ogromnym potencjale.
Wartość prowadzenia firmowego kanału na YouTube wynika z dwóch powodów. Po pierwsze – YouTube (w odróżnieniu od np. Facebooka) jest platformą, która nie bazuje tylko na wyświetlaniu najnowszych treści. Materiał, który opublikujesz dzisiaj – może być regularnie wyświetlany przez kolejne kilka lat. Po drugie – oglądanie materiałów w formie wideo odgrywa bardzo istotną rolę w procesie podejmowania decyzji o zakupie.
Choć analiza działań w kampanii reklamowej, których efekty są rozłożone w czasie, może być sporym wyzwaniem dla początkujących marketingowców – reklama na YouTube zarówno w płatnym i bezpłatnym obszarze to bardzo dobra okazja do wyróżnienia się przez firmy, które oprócz budżetu, dysponują też pokładami kreatywności.