Reklama w Google to skuteczny sposób na pokazanie swojej oferty w wyszukiwarce w formie tekstowej, graficznej lub wideo. Reklamę dzieli się na płatną oraz bezpłatną. Przewagą tej formy są zaawansowane możliwości reklamowe oraz dopasowanie do wyszukiwań użytkowników.
Formy reklamy w Google
Najpopularniejszymi formami reklamy w Google są: reklama w sieci wyszukiwania (AdWords), w sieci reklamowej Google (display), reklama wideo w YouTube, kampania produktowa (Google Merchant Center). Oprócz tego Google oferuje remarketing i reklamę w kliencie pocztowym Gmail.
Płatna reklama w Google rozliczana jest najczęściej w modelu CPC (ang. cost per click), czyli za kliknięcie, koszt kliknięcia ustalany jest na podstawie licytacji reklam. Do mierzenia trafności reklamy służy CTR, czyli współczynnik klikalności oznaczający procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń. Na pozycję reklamy wpływa Wynik Jakości, na który składa się jakość strony docelowej, oczekiwany CTR, trafność słów kluczowych i odpowiednia treść reklamy.
Bezpłatna reklama w Google polega na pozycjonowaniu strony internetowej i umieszczaniu wizytówek w Google Moja Firma. Ponadto firma udostępniła Google Grants, czyli program darmowej reklamy w linkach sponsorowanych AdWords przeznaczony dla wybranych organizacji charytatywnych.
Reklama Google AdWords
Google AdWords, inaczej linki sponsorowane, to system reklamowy firmy Google wyświetlający reklamy tekstowe w wyszukiwarce oraz reklamy graficzne w sieci reklamowej. Wyróżnia się tu reklamy aplikacji, wideo oraz kampanie reklamowe. Polega na wyświetleniu reklamy użytkownikowi po wpisaniu przez niego określonych słów kluczowych, dzięki czemu dociera ona tylko do potencjalnie zainteresowanych odbiorców.
System reklamowy AdWords jest cały czas rozwijany, dzięki czemu reklamodawcy mają możliwość tworzenia zaawansowanych i rozbudowanych kampanii, a także szczegółowego targetowania i dogłębnej analizy.
Korzyści z reklamowania się w Google
Reklamy w Google przekładają się na większy ruch i zyskuje się bardziej wartościowych użytkowników dzięki możliwości trafniejszego doboru komunikatów reklamowych oraz przypisywania do grupy docelowej. Przykładowo targetowanie w Google Adwords umożliwia przypisywanie adresów e-mail, numerów telefonów i danych adresowych potencjalnych odbiorców reklam. Reklamę ponadto można kierować na podstawie wybranych czynników demograficznych, lokalizacyjnych czy zainteresowań.
Google udostępnia narzędzie statystyczne – Google Analytics, które można powiązać z Google AdWords – dzięki któremu ma się dostęp do zaawansowanych raportów i danych. Skuteczność działań reklamowych można sprawdzić na dowolnym poziomie szczegółowości, można stosować analizy porównawcze i identyfikować możliwości optymalizacji kampanii na przykład na podstawie symulatora stawek.
Reklama w Google charakteryzują się wysokim ROI, czyli zwrotem z inwestycji, pod warunkiem odpowiednich ustawień i dopasowań kampanii. Samo Google zachęca reklamodawców do korzystania z platformy poprzez udostępnianie materiałów szkoleniowych, kursów i artykułów na temat optymalnej konfiguracji kampanii. Ustawienie i uruchomienie kampanii w Google jest proste, jednak bez bieżącej analizy i wiedzy, jak zwiększać jej efektywność, może doprowadzić do sytuacji, że reklama będzie pojawiała się na nieodpowiednie słowa kluczowe i przepalała budżet (zob. słowa kluczowe).