Ruch organiczny: co to jest i jak go zwiększyć?

Ruch organiczny – co to jest?

Ruch organiczny to przejścia na stronę internetową wyników wyszukiwarki, za które wydawca (właściciel strony) nie musiał zapłacić. Mocno związane z pozycjonowaniem stron internetowych.

Ruch organiczny – co to jest?

Ruch organiczny legł u podstaw wszystkich współczesnych search engines. Ich najważniejszym zadaniem jest katalogowanie witryn dostępnych w internecie na podstawie słów kluczowych i formy, w jaką strukturyzowana jest informacja. Użytkownik zadaje pytanie bądź wpisuje słowo w języku naturalnym, skojarzone z celem wyszukiwania. Standardowo wyszukiwarka internetowa, np. Google lub Bing, wyświetla linki do 10 najtrafniejszych (jej zdaniem) wyników – strona z takimi wynikami ma branżową nazwę SERP (Search Engine Result Page). Jeśli użytkownik przejdzie do którejś z wyświetlonych witryn, jego wizyta zliczana jest jako ruch organiczny.

Warto nadmienić, że nad wynikami naturalnymi, zawsze wyświetlane są linki sponsorowane – witryny, które zapłaciły za wyświetlanie się nad darmowymi linkami po wpisaniu wybranych słów kluczowych. Jednak jeśli użytkownik korzysta z aplikacji blokującej wyświetlanie się reklam w internecie, takich jak np. banery, nie zobaczy wyników płatnych – tylko darmowe.

Ruch organiczny – jak działa

Na jakiej podstawie Google, Bing, Yahoo, i inni decydują, na którym miejscu (1-10 lub na kolejnych stronach)  wyświetlić daną witrynę, skojarzoną z określonym słowem kluczowym? W interesie wyszukiwarek jest pokazanie takich wyników, które z największym prawdopodobieństwem odpowiedzą na potrzebę użytkownika. W tym celu odpowiednie skrypty analizują zawartość witryn – słowa i wyrażenia, jakie występują na stronach pod daną domeną, a także linkowanie z innych stron. Im więcej treści skojarzonych z wpisywanym do wyszukiwarki słowem kluczowym oraz im więcej linków z wartościowych witryn – tym wyżej w SERP’ach pokazuje się dana strona.

Ruch organiczny generuje się:

  • Długofalowo – w przeciwieństwie do wyników płatnych, które wyświetlają się w wyszukiwarce niemal od razu, ale też znikają wraz z wyłączeniem budżetu na te działania, by witryna pojawiła się w wynikach organicznych, potrzeba systematycznej pracy nad odpowiednio zoptymalizowanymi treściami i linkami
  • Strategicznie – działania mające na celu osiągnięcie wyższych pozycji w wyszukiwarce powinny być zaplanowane w czasie i budżecie, a treści dostosowane zarówno do odbioru przez czytelników, jak i algorytmy wyszukiwarki, katalogujące („rankujące”) strony według określonych zasad
  • Płatnie lub bezpłatnie – choć za samo pojawienie się w wynikach wyszukiwania nie trzeba płacić, to nie znaczy, że ruch organiczny jest darmowy – zawsze trzeba zainwestować czas lub pieniądze w stworzenie dobrze zoptymalizowanych, wartościowych treści

Ruch organiczny – jak zwiększyć?

Choć każdy przypadek jest inny – zależy od branży, konkurencji na dane słowa lub wyrażenia kluczowe i w związku z tym, poziomu trudności, aby dostać się do TOP10 wszystkich wyników, można określić kilka standardowych kroków, by poprawić swoją pozycję i pozyskiwać wartościowy ruch organiczny.

Działania obliczone na poprawę pozycji zaczyna się od audytu strony internetowej – czyli sprawdzenia, które pozycje obecnie zajmuje witryna na określone słowa kluczowe. Oprócz tego, analizuje się linkowanie oraz potencjał osiągnięcia pożądanych pozycji (a w związku z tym – koszty działań pozycjonujących).

W dalszej kolejności przechodzi się do opracowania zestawu słów kluczowych i zaplanowania tematów tekstów, by poprzez webwriting dostarczyć wartościowe materiały. W międzyczasie dostosowuje się strukturę strony www (m.in. poprzez wprowadzanie meta opisów i linkowania wewnętrznego) oraz planuje działania z obszaru link buildingu. Później strategia jest realizowana, a wraz z przyrostem ilości tematycznych treści oraz linków, sprawdza się okresowo pozycje w wyszukiwarce i optymalizuje kierunek. Ruch organiczny buduje się długofalowo – wyszukiwarka docenia bowiem działania, w które wkłada się wysiłek. Na tej zasadzie działa content marketing – jeśli treści są wysokiej jakości, są wtedy często odwiedzane, udostępniane w mediach społecznościowych i linkowane z wartościowych blogów i innych witryn. Dzięki temu pozycja w SERP’ach wzmacnia się, a ruch organiczny rośnie.

Jak zacząć? Dowiedz się, jak przeprowadzić audyt treści na blogu z artykułu, który przygotował Artur Jabłoński. Przeczytaj też tekst, w którym Małgorzata Rudzińska analizuje ruch w internecie w czasach kwarantanny.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...