SERP

SERP

SERP – z ang. Search Engine Results Page – oznacza stronę w wyszukiwarce z wynikami, która wyświetla się po wpisaniu określonego słowa kluczowego. Wyniki dzielą się na bezpłatne (organiczne) i płatne (nieorganiczne).


SERP – co to jest

Definicja SERP-u jest bardzo prosta: to po prostu strona z wynikami wyszukiwania. Jeśli chodzi o wyszukiwarkę Google, wyniki dzielą się na dwie główne kategorie: treści płatne (czyli reklama w Google) i darmowe (tzw. organiczne, będące efektem działań organicznego pozycjonowania stron internetowych).

Każdy wynik w podstawowej wersji składa się z tych samych kilku elementów: nagłówka (czy też tytułu strony), adresu URL, krótkiego tekstu (który zaciąga się automatycznie ze strony bądź ze zdefiniowanego wcześniej meta opisu). W niektórych typach wyników (np. restauracji) dodatkowo wyświetlą się oceny w formie gwiazdek:

SERP

Dziś jednak Google urozmaica SERP w zależności od typu wpisywanych słów kluczowych – może więc wyświetlać mapy z zaznaczonymi miejscami usługodawców lub wprost wyciągać ze strony poszukiwaną przez nas definicję określonego słowa.

W innych przypadkach, Google umożliwa przeglądanie produktów z różnych sklepów w formie przewijalnej galerii zdjęć bądź też w formie wygodnego boxu, w którym np. definiujemy rozmiar i uzyskujemy szybkie linki do produktu w różnych lokalizacjach, np.:

SERP

 

Google ma tylko jeden cel – zaspokoić potrzebę użytkownika, którą określa na podstawie wpisanych słów kluczowych. Czasami robi to kosztem firm, które dostarczają wyniki w SERP – np. sprowadza proces porównania produktu tylko do aspektu cenowego (jak na obrazku wyżej) i uniemożliwia pełną prezencję marki.

Jak znaleźć się w SERP

Strony w SERP zostają dobranego na podstawie tysięcy różnych wskaźników przez aktualny algorytm wyszukiwarki. Choć pełen przegląd tych czynników jest niedostępny szerokiemu gronu, istnieje sporo legalnych metod na to, by dana strona pojawiła się w SERP na wybrane przez siebie frazy kluczowe. Metody te, zebrane hasłowo pod definicją SEO dostosowują daną stronę pod kątem wyszukiwanych słów kluczowych (np. poprzez SEO copywriting). Z kolei o wyświetleniach i pozycjach reklam w płatnych wynikach przesądza zazwyczaj mechanizm aukcyjny platformy reklamowej Google Ads.

  • Google rankinguje witryny, ponieważ naczelną zasadą tej wyszukiwarki jest dostarczanie najbardziej relewantnych wyników. Podstawą jest więc tworzenie wartościowych treści, które stanowią wiarygodne źródło wiedzy i informacji.
  • Zadbanie o wartościowe treści prowadzi do naturalnego pozyskiwania linków – inny ważny czynnik, na podstawie którego Google ustala kolejność wyświetlania swoich zasobów.
  • Witryny i domeny o wysokim autorytecie przekazują swoją „moc” stronom, do których linkują. To proste – wartościowe źródła linkują do innych wartościowych źródeł.

Nigdy nie powinno zależeć nam, by dostać się do wyników wyszukiwania na dowolne hasła, choćby pobieżnie związane z naszą działalnością – powinniśmy raczej celować w sformułowania kluczowe, które rozwiązują realny problem naszej grupy docelowej. Budowanie swojej obecności w sieci na podstawie wysokiej jakości treści jest obecnie najlepszą strategią pozyskiwania organicznego ruchu na stronę, wejścia wysoko na SERP i w efekcie – sprzedaży.

Zobacz też, jakie zmiany wprowadza Google (więcej tekstu, mniej bannerów) i czy jesteś gotów na nowy algorytm Google.

bool(false)
Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...

Strategie marketingowe

Strategie marketingowe stanowią ogniwo w całościowych strategiach działania i rozwoju firm. Dotyczą celów i sposobów na ich osiągnięcie. Strategie marketingowe...