Słowa kluczowe

Słowa kluczowe, z ang. keywords, to wyrazy wpisywane w wyszukiwarkach w celu znalezienia konkretnych informacji. Mają kluczowe znaczenie dla pozycjonowania, ponieważ to właśnie ranking słów kluczowych decyduje o miejscu wyświetlania strony.

Słowa kluczowe a SEO

Słowa kluczowe są bardzo ważne jako narzędzie marketingowe, ponieważ odnoszą się do tego, co internauta wpisuje w wyszukiwarce. Wykorzystywane są w SEO i kampaniach PPC (Google Adwords). Pozycjonowanie opiera się na uzyskaniu przez stronę internetową możliwe najwyższej pozycji w wyszukiwarkach dla konkretnego zbioru fraz. Frazy kluczowe stanowią podstawę SEO, a dobrze użyte na stronie internetowej (optymalizacja) wzmacniają pozycję strony w rankingu wyszukiwarek (zob. pozycjonowanie stron internetowych).

Słowa kluczowe na stronie internetowej powinny być odpowiednio rozmieszczone (nagłówki h1-h6, title), zagęszczone (tzw. keyword density) oraz właściwie dobrane. Przyjmuje się, że każda strona powinna mieć jedno główne słowo kluczowe (najbardziej konkurencyjne), które powinno być przypisane do odpowiednio zoptymalizowanej strony głównej. Każda podstrona natomiast powinna zawierać jedno słowo kluczowe wraz z jego synonimami – dobrą praktyką jest stosowanie maksymalnie 2-3 słów. Tylko wtedy można mówić o efektywnej optymalizacji wspierającej pozycjonowanie.

W poprawnym przygotowaniu treści witryny pod kątem słów kluczowych i pozycjonowania pomaga SEO Copywriting.

Podział słów kluczowych

Słowa kluczowe, inaczej frazy, frazy kluczowe, słowa-klucze, składają się z pojedynczego słowa lub złączenia kilku wyrazów. Dzielą się na kilka kategorii: frazy ogólne dotyczące szerokich pojęć (np. buty), frazy szczegółowe precyzyjniej określające daną usługę czy produkty (buty zimowe), frazy brandowe obejmujące nazwę marki lub firmy (Ecco), frazy lokalne odnoszące się do lokalizacji lub regionu (buty kraków), frazy niszowe, czyli tzw. long tail – frazy długiego ogona składające się z kilku wyrazów szczegółowo opisujących zagadnienie (skórzane buty zimowe Ecco).

Przy wyborze słów kluczowych należy kierować się ich wagą. Tylko priorytetyzacja pozwoli wytypować najważniejsze słowa kluczowe powiązane z danym biznesem, które będą skuteczne i cechować się wysoką efektywnością.

Analiza słów kluczowych

Analiza słów kluczowych (ang. keywords research) jest czynnikiem odpowiadającym za sukces działań SEO. Przy analizie słów kluczowych bierze się pod uwagę takie parametry jak średnia liczba wyszukiwań, konkurencyjność oraz prognozy ruchu dla wyszukanych słów kluczowych.

W analizie słów kluczowych stosuje się narzędzia takie jak: Google Adwords i przypisany planer słów kluczowych, Google Trends, Google Search Console SEMstorm i Ubersuggest.

Tylko dobrze dobrana fraza gwarantuje zadowalające efekt. Zasada jest prosta: należy dobierać takie słowa kluczowe, które mają największy potencjał, czyli są często wyszukiwane, ale rzadko używane. Nie powinno stosować się fraz ogólnych i powszechnych, ponieważ im częściej dane słowo jest wyszukiwane, tym większa jest liczba stron, na którym występuje (a więc jest większa konkurencja), przez co trudniej jest osiągnąć dla niego wysokie pozycje. Z drugiej strony, im słowo kluczowe jest bardziej unikalne, tym rzadziej szukane i trudniejsze do ogrania pod kątem content marketingu.

Innym błędem jest stosowanie zbyt dużej ilości słów kluczowych, przez co automatycznie zmniejsza się ich waga. Niewłaściwy dobór słów kluczowych, czyli takich, które nie odpowiadają treści witryny, spowoduje pozyskiwanie przypadkowych użytkowników, czego efektem będzie niski współczynnik konwersji.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...