Social Media Marketing – czy marki mogą funkcjonować bez niego?

social media marketing

Social Media Marketing  to prowadzenie działań reklamowych w serwisach społecznościowych, takich jak np. Facebook, YouTube i Instagram. Jest jednym z najbardziej nowoczesnych i zaawansowanych sposobów na zdobycie klientów. Jego rola w działaniach reklamowych stale rośnie, a popularne powiedzenie mówi, że jeśli firma nie istnieje w social media, to nie istnieje w ogóle. Z punktu widzenia pokaźnej rzeszy konsumentów ma ono sporo sensu.

Na czym polega Social Media Marketing?

Wachlarz możliwości reklamowych w tym obszarze jest coraz szerszy. Kiedyś głównym celem Social Media Marketingu było wykorzystywanie dużego zasięgu i przekierowanie na stronę internetową. Dynamiczny rozwój technologiczny powoduje, że już dzisiaj możliwy jest zakup na płaszczyźnie danego serwisu czy choćby kierowanie potencjalnego klienta do sklepu stacjonarnego, a social media marketing stanowi doskonały sposób na wsparcie sprzedaży tradycyjnej. Im mniej kliknięć prowadzi do celu, którym jest transakcja, tym większe prawdopodobieństwo konwersji.

Rola marketingu w mediach społecznościowych jest coraz większa zarówno wśród małych, lokalnych biznesów jak i największych marek. Wraz ze wzrostem popularności tych działań, zmienia się model lejka sprzedażowego, coraz rzadziej występują reklamy w bardziej inwazyjnych formach, a częściej możemy spotkać działania zgodne z ideą inbound marketingu. Ogromną zaletą social media marketingu jest możliwość nadania marce ludzkiej twarzy i budowania więzi z obecnymi lub potencjalnymi klientami.

Strategie działań marketingowych różnią się w zależności od poszczególnych serwisów społecznościowych. Do najpopularniejszych serwisów w których można prowadzić social media marketing należą:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • YouTube,
  • Twitter,
  • TikTok,
  • Snapchat,
  • LinkedIn,
  • Pinterest.

Social Media Marketing a marketing tradycyjny – różnice

W odróżnieniu od tradycyjnych form reklamowych, Social Media Marketing pozwala odbiorcom wchodzić w interakcje z marką – mogą toczyć z nią prywatne rozmowy albo publicznie komentować. W przypadku reklamy w telewizji, radiu czy gazecie było to niemożliwe, ale możliwość “rozmawiania z firmą” ma nie tylko dobre, ale i złe strony.

Tak jak w przypadku innych działań z zakresu marketingu internetowego, tak też marketing w mediach społecznościowych pozwala na wykorzystywanie zaawansowanych możliwości analitycznych, dzięki czemu firmy mogą łatwiej zrozumieć odbiorców, a także optymalizować działania reklamowe pod kątem skuteczności i zwrotu z inwestycji. Coraz więcej specjalistów jest zdania, że social media marketing nie jest już kwestią wyboru – i musi stanowić podstawowy element strategii działania każdej firmy.

Rozwój Social Media Marketingu

Najnowszy raport przygotowany przez We Are Social i Hootsuite daje jasną odpowiedź na pytanie o przyszłość Social Media Marketingu. Przy całkowitej populacji wynoszącej ponad 7,5 miliarda osób, obecnie aż 4,021 miliarda osób korzysta z Internetu, a 3,196 z nich to użytkownicy posiadający konto w mediach społecznościowych.

Wzrasta nie tylko łączna liczba użytkowników. To, co jest ogromną wartością dla marketerów, to fakt, że marketing w social media pozwala na dotarcie do przedstawicieli niemal każdej grupy wiekowej.

Social Media Marketing może stanowić uzupełnienie dla innych działań promocyjnych – zarówno w obszarze reklamy online jak i offline. Jest bardzo dobrą odpowiedzią na trend mobile first, umożliwia prowadzenie coraz bardziej skutecznych kampanii reklamowych, pozostając jedną z najtańszych form.

Oprócz budowania zaangażowanych społeczności i wchodzenia w relacje z odbiorcami, media społecznościowe są świetnym kanałem wspierającym reklamy bazujące na współpracy z influencerami (na potrzeby influencer marketingu).

Social Media Marketing – najważniejsze zalety

Sukces Social Media Marketingu polega na unikalnych zaletach, których nie są w stanie zapewnić inne formy reklamy. Do najważniejszych korzyści należą:

  • praktycznie nieograniczona grupa potencjalnych odbiorców,
  • długofalowe budowanie relacji z klientem,
  • możliwość bezpośredniego kontaktu,
  • błyskawiczne rozprzestrzenianie się komunikatów reklamowych,
  • niskie koszty – dobra kampania może rozchodzić się wirusowo.

Ogromne znaczenie ma też fakt, że SMM cechują nieograniczone środki wyrazu. Oprócz tekstu, kampania reklamowa może opierać się na grafikach, materiałach wideo i audio. Wpływa to na głębszą interakcję z potencjalnym klientem. Komunikaty stają się bardziej przyjazne i mniej inwazyjne. Ponadto Social Media Marketing pozwala na szybkie poznanie swoich klientów – w tym analizę ich preferencji i odpowiednią segmentację.

Skuteczny Social Media Marketing

Aby Social Media Marketing przynosił oczekiwane rezultaty w postaci wzrostu sprzedaży, należy stosować się do kilku ważnych zasad. Lepiej nie podejmować działań w mediach społecznościowych wcale, niż stawiać na przypadkowe aktywności. Profile prowadzone w mediach społecznościowych nie powinny przypominać słupów reklamowych. To miejsce interakcji z konsumentami, a nie kanał jednostronnych komunikatów. Warto zadawać swoim followersom pytania, prowokować ich do dyskusji i pobudzać do refleksji. W niektórych przypadkach w rozkręceniu profilu pomagają konkursy.

Komunikaty publikowane w mediach społecznościowych muszą korespondować z wizerunkiem marki, a jednocześnie być tworzone językiem, jakim posługuje się grupa docelowa. W przeciwnym razie wynik może być odwrotny do oczekiwanego – marka straci w oczach potencjalnych klientów.

Oprócz tego, w mediach społecznościowych należy unikać kontrowersji. Dotyczy to zarówno formy, jak i treści. Użytkownicy potrafią szybko wychwycić błędy ortograficzne oraz interpunkcyjne, a następnie wspominać o nich w komentarzu. Z kolei podejmowanie kontrowersyjnych tematów, zwłaszcza jeśli nie wiążą się one z działalnością firmy, zawsze przyczyni się do niezadowolenia części odbiorców.

Media społecznościowe powinny być obsługiwane regularnie, w przypadku największych marek niemal 24 godziny na dobę. Social Media Marketing to broń obosieczna – stosunkowo łatwo wywołać w nim kryzys nieprzemyślanymi działaniami, ale z drugiej strony dla wielu konsumentów stanowią one obecnie główny kanał komunikacji z marką, równie szybko można taki kryzys zażegnać z dodatkową korzyścią dla firmy.

Pytanie o to, jakie marki powinny postawić na Social Media Marketing jest dziś bezzasadne. Z tego narzędzia korzyści mogą odnieść praktycznie wszyscy – w segmencie B2B oraz B2C. Najważniejsze, aby prowadzić kampanię w sposób przemyślany, nowatorski i autentycznie angażować swoich odbiorców.

array(24) { ["ID"]=> int(6222) ["id"]=> int(6222) ["title"]=> string(3) "awj" ["filename"]=> string(7) "awj.png" ["filesize"]=> int(679829) ["url"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["link"]=> string(22) "https://adnext.pl/awj/" ["alt"]=> string(24) "Anita Wojtaś-Jakubowska" ["author"]=> string(1) "5" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(3) "awj" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2020-08-12 10:53:58" ["modified"]=> string(19) "2020-08-12 10:54:09" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(690) ["height"]=> int(690) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj-300x300.png" ["medium-width"]=> int(300) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["medium_large-width"]=> int(690) ["medium_large-height"]=> int(690) ["large"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["large-width"]=> int(690) ["large-height"]=> int(690) ["1536x1536"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["1536x1536-width"]=> int(690) ["1536x1536-height"]=> int(690) ["2048x2048"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["2048x2048-width"]=> int(690) ["2048x2048-height"]=> int(690) ["thumbnail-archive-content"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(690) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(690) ["medium_medium"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["medium_medium-width"]=> int(512) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(690) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(690) } }
Anita Wojtaś
linkedin

Anita Wojtaś

Marketingowiec z kilkunastoletnim doświadczeniem w obszarze budowania strategii, digital, PR i komunikacji wewnętrznej. Specjalizuje się w działaniach marketingowych dla rozwiązań MarTech i HRTech. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...