Social media

Social media to obszar odgrywający niesamowicie istotną rolę w kontekście możliwości działania, podejmowanych aktywności oraz czasu spędzanego przez użytkowników w internecie.

Social media – co to jest?

W Polsce określane również jako media społecznościowe, a w branżowym środowisku – jako social lub SM. To pojęcie obejmujące ogół aplikacji i stron internetowych, które umożliwiają użytkownikom komunikowanie się, tworzenie społeczności, publikowanie treści i wiele innych opcji opartych na wymianie informacji między ludźmi.

W związku z bardzo wyraźnym rozwojem obszaru social media – określenie jednej definicji może być kłopotliwe. Wynika to przede wszystkim z tego, że zakres możliwości dostępnych w poszczególnych serwisach i aplikacjach jest nie tylko bardzo duży, ale także bardzo zróżnicowany.

Szukając wspólnego mianownika, moglibyśmy przyjąć, że najczęściej punkty wspólne to: utworzenie konta osobistego, tworzenie sieci znajomych (społeczności), publikowanie treści i wchodzenie w interakcje (np. komentowanie treści publikowanych przez inne osoby).

Przykłady i garść statystyk

Na podstawie miesięcznej liczby aktywnych użytkowników, możemy określić, które social media są najpopularniejsze. Zgodnie z najnowszymi danymi (sierpień 2018 r.), 5 najczęściej wykorzystywanych mediów społecznościowych na świecie to:

  • Facebook (2 230 000 000),
  • YouTube (1 900 000 000),
  • Instagram (1 000 000 000),
  • Qzone (563 000 000),
  • Weibo (376 000 000).

Globalnym gigantem jest Facebook, który dotychczas jako jedyny zgromadził liczbę ponad 2 miliardów użytkowników aktywnych każdego miesiąca. Niemniej jednak – w zależności od kraju, w czołówce najpopularniejszych pojawiają się inne social media.

Dla przykładu – w Polsce mało kto słyszał o platformach takich jak Qzone czy Weibo, ponieważ są one dedykowane rynkowi azjatyckiemu. Z kolei bardziej popularny w naszym kraju jest na przykład Twitter (globalnie 336 000 000 użytkowników) czy LinkedIn (106 000 000).

Co ciekawe – gigant z Menlo Park zarządzający Facebookiem, jest również właścicielem między innymi aplikacji takich jak Instagram, Messenger czy WhatsApp.

Możliwości reklamowe w mediach społecznościowych

Social Media Marketing to bardzo istotny temat dla marketingowców i firm inwestujących w digital marketing. Skuteczność prowadzenia działań reklamowych w social media opiera się między innymi na niskich kosztach wyświetlania reklamy, możliwości bezpośredniej interakcji z odbiorcami i zaawansowanych możliwościach analitycznych.

W jednej z naszych publikacji przytaczaliśmy dane, zgodnie z którymi na 7,5 miliarda osób na całym świecie, ponad 4,021 miliarda osób korzysta z internetu – a aż 3,196 mld. to użytkownicy korzystający z social media.

W Polsce, w gronie najpopularniejszych systemów reklamowych znajduje się system Facebook Ads, a także Google Ads. Dzięki kampaniom wykorzystującym precyzyjne targetowanie w oparciu o gromadzenie dużych ilości informacji oraz przedstawianiu dokładnych statystyk – reklama w tych systemach pozwala reklamodawcom na prowadzenie ciągłych działań optymalizacyjnych i osiąganie lepszego zwrotu z inwestycji.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...