Social media to obszar odgrywający niesamowicie istotną rolę w kontekście możliwości działania, podejmowanych aktywności oraz czasu spędzanego przez użytkowników w internecie.
Social media – co to jest?
W Polsce określane również jako media społecznościowe, a w branżowym środowisku – jako social lub SM. To pojęcie obejmujące ogół aplikacji i stron internetowych, które umożliwiają użytkownikom komunikowanie się, tworzenie społeczności, publikowanie treści i wiele innych opcji opartych na wymianie informacji między ludźmi.
W związku z bardzo wyraźnym rozwojem obszaru social media – określenie jednej definicji może być kłopotliwe. Wynika to przede wszystkim z tego, że zakres możliwości dostępnych w poszczególnych serwisach i aplikacjach jest nie tylko bardzo duży, ale także bardzo zróżnicowany.
Szukając wspólnego mianownika, moglibyśmy przyjąć, że najczęściej punkty wspólne to: utworzenie konta osobistego, tworzenie sieci znajomych (społeczności), publikowanie treści i wchodzenie w interakcje (np. komentowanie treści publikowanych przez inne osoby).
Przykłady i garść statystyk
Na podstawie miesięcznej liczby aktywnych użytkowników, możemy określić, które social media są najpopularniejsze. Zgodnie z najnowszymi danymi (sierpień 2018 r.), 5 najczęściej wykorzystywanych mediów społecznościowych na świecie to:
- Facebook (2 230 000 000),
- YouTube (1 900 000 000),
- Instagram (1 000 000 000),
- Qzone (563 000 000),
- Weibo (376 000 000).
Globalnym gigantem jest Facebook, który dotychczas jako jedyny zgromadził liczbę ponad 2 miliardów użytkowników aktywnych każdego miesiąca. Niemniej jednak – w zależności od kraju, w czołówce najpopularniejszych pojawiają się inne social media.
Dla przykładu – w Polsce mało kto słyszał o platformach takich jak Qzone czy Weibo, ponieważ są one dedykowane rynkowi azjatyckiemu. Z kolei bardziej popularny w naszym kraju jest na przykład Twitter (globalnie 336 000 000 użytkowników) czy LinkedIn (106 000 000).
Co ciekawe – gigant z Menlo Park zarządzający Facebookiem, jest również właścicielem między innymi aplikacji takich jak Instagram, Messenger czy WhatsApp.
Możliwości reklamowe w mediach społecznościowych
Social Media Marketing to bardzo istotny temat dla marketingowców i firm inwestujących w digital marketing. Skuteczność prowadzenia działań reklamowych w social media opiera się między innymi na niskich kosztach wyświetlania reklamy, możliwości bezpośredniej interakcji z odbiorcami i zaawansowanych możliwościach analitycznych.
W jednej z naszych publikacji przytaczaliśmy dane, zgodnie z którymi na 7,5 miliarda osób na całym świecie, ponad 4,021 miliarda osób korzysta z internetu – a aż 3,196 mld. to użytkownicy korzystający z social media.
W Polsce, w gronie najpopularniejszych systemów reklamowych znajduje się system Facebook Ads, a także Google Ads. Dzięki kampaniom wykorzystującym precyzyjne targetowanie w oparciu o gromadzenie dużych ilości informacji oraz przedstawianiu dokładnych statystyk – reklama w tych systemach pozwala reklamodawcom na prowadzenie ciągłych działań optymalizacyjnych i osiąganie lepszego zwrotu z inwestycji.