Strategia marki pozwala firmom na prowadzenie działań zgodnych z kluczowymi założeniami. Chroni je przed wydawaniem budżetu na działania bezwartościowe w odniesieniu do najważniejszych celów i ułatwia rozwój.
Strategia marki – co to jest?
Wraz z rozwojem brandingu wzrasta również świadomość firm w zakresie potrzeby wpisania założeń i celów firmy w dokument, jakim jest strategia marki. Odnosi się ona przede wszystkim do długoterminowych działań i procesów mających wpływ na pozycję marki na rynku, jej świadomość, rolę oraz rozwój.
Strategia marki zawiera między innymi elementy takie jak:
- informacje na temat kluczowych wartości marki,
- struktura marki,
- misja oraz wizja,
- opis osobowości marki,
- styl komunikacji,
- szeroka charakterystyka grupy docelowej,
- informacje na temat konkurencji.
Aby wzmocnić wymiar praktyczny – strategia marki powinna zawierać również informację na temat sposobu jej wdrożenia i realizacji.
Po co marce strategia?
Podobnie jak strategie marketingowe pozwalają na usprawnienie wszystkich procesów i umożliwienie osiągnięcia lepszego zwrotu z inwestycji – tak też strategia marki niesie za sobą szereg korzyści.
Zbudowanie strategii ułatwia firmom skuteczne budowanie świadomości marki, pozwala zapanować nad tworzeniem spójnych komunikatów reklamowych dla kampanii reklamowej. Co więcej – jest bardzo ważna dla odbiorców, ponieważ ułatwia im powiązanie marki z konkretnymi wartościami i wyróżnikami.
Jeżeli strategia marki zawiera również długoterminowe cele – firmy mogą osiągać lepszy zwrot z inwestycji i realizować je szybciej (nie tracąc środków na poboczne, mniej istotne cele).
Uporządkowanie wartości, określenie fundamentalnych założeń i nadanie priorytetów poszczególnym aspektom jest kluczowe w kontekście bezpiecznego i dynamicznego rozwoju firmy.
Firmy, które nie tworzą strategii, są narażone na rozmycie osobowości marki, zmianę pozycji na rynku. Co więcej – odbiorcy mogą mieć problemy z identyfikowaniem marki z najważniejszymi wartościami, które pierwotnie miały wpływać na zdobycie przewagi nad konkurencją.
Strategia marki w praktyce
Opracowanie strategii marki jest bezskuteczne, jeżeli firma nie zadba o jej sprawne wdrożenie i konsekwentną realizację. Skuteczność i przydatność strategii warunkują 3 czynniki.
Po pierwsze – precyzja w opracowaniu. Sukces rozpoczyna się od dogłębnej, szczegółowej analizy. Opracowanie tego dokumentu zawsze powinno być poprzedzane zbadaniem i zrozumieniem marki w odniesieniu do długoterminowych celów firmy.
Po drugie – autentyczność. Marketing internetowy pozwala na poprawę skuteczności poprzez działania oparte na autentyczności. Firmy, którym zależy na tym elemencie, powinny zadbać o spójność we wszystkich punktach styku z klientem.
Po trzecie – elastyczność. Strategia marki powinna odnosić się do długoterminowych celów i działań, a jednocześnie powinna być elastyczna. Należy zadbać o to poprzez:
- jasne opisanie założeń, określenie osobowości marki w sposób umożliwiający zrozumienie, a nie tylko narzucanie “sztywnych reguł”,
- regularną weryfikację i aktualizację treści strategii w odniesieniu do zmian zewnętrznych.
Chcesz pokonać konkurencję? Skoncentruj się na lepszej obsłudze klienta i sprawdź gigatrendy w marketingu 2020. Możesz też sprawdzić, jak budować wizerunek marki i sprzedawać więcej.