Strategie marketingowe

badania marketingowe

Strategie marketingowe stanowią ogniwo w całościowych strategiach działania i rozwoju firm. Dotyczą celów i sposobów na ich osiągnięcie. Strategie marketingowe powinny być spójne z ogólnymi założeniami biznesowymi. Odnoszą się one do głównych i krótkoterminowych (dodatkowych, zmieniających się) celów, zawierają ogólne wytyczne dla działań marketingowych.

Strategie marketingowe – czym są?

Opracowanie strategii odgrywa bardzo istotną rolę w przypadku każdego biznesu. Firmy posiadające strategie marketingowe mogą funkcjonować sprawniej, nie są narażone na przypadkowość – a konsekwentnie realizowane działania marketingowe pozwalają na osiąganie lepszych rezultatów biznesowych.

Firmy, które opracowały strategie marketingowe wiedzą, kim są ich klienci, czy produkty i/lub usługi, które oferują w odpowiedni sposób odpowiadają na potrzeby klientów oraz co powinni zrobić, żeby ludzie kupowali u nich – a nie u konkurencji. Strategia bazując na tych danych wyznacza drogę do realizacji reklamowych i sprzedażowych celów (np. poprzez odpowiednio stworzoną kampanię reklamową).

Wiele osób myli strategię marketingową z planem marketingowymi. Gdzie leży różnica? Plan marketingowy szczegółowo opisuje sposób osiągnięcia wyznaczonych celów. Strategie marketingowe zawierają znacznie szersze informacje dotyczące ścieżek i celów. Plan dotyczy działań krótkoterminowych – na przykład w konkretnym kwartale czy roku. Jest skupiony na tym, co w firmie powinno się wydarzyć i jaki będzie miało to wpływ na jej rozwój. Strategie marketingowe to zespół zasad i działań, które umożliwiają wdrożenie tego planu.

Strategie marketingowe mają ułatwić marce działanie na rynku. Pokazują mechanizmy, które mogą zostać wykorzystane na przykład w celu ograniczenia ryzyka i zagrożenia rynkowego, na które narażonych jest wiele firm. Zamiast gasić pożary, które pojawiają się w każdym miejscu pracy, strategia pomaga ich unikać, bądź systemowo się ich pozbywać. To przede wszystkim sposób na osiągnięcie znacznej przewagi nad konkurencją. Dlatego, jeśli wydaje Ci się, że Twoja firma nie potrzebuje strategii marketingowej, jesteś w błędzie. Czas ten błąd naprawić.

Rodzaje strategii marketingowych

 Chociaż strategia jest dokumentem podchodzącym całościowo do marki i jej działalności, można wyróżnić kilka jej rodzajów. Skupiają się one na różnych działaniach, zależnych od charakteru firmy czy działu, dla którego zostały stworzone. Oto kilka typów strategii, które warto mieć na uwadze:

  • Strategia komunikacji marketingowej – to strategia skupiająca się przede wszystkim na języku, z którego korzysta dana marka w kontakcie z klientem. Jest on silnym narzędziem, które może zbudować mocną firmę, bądź całkowicie ją pogrążyć. Dlatego strategiczne podejście do niego jest tak istotne. To dokument, który mówi o sposobie korzystania z języka, niedopuszczalnych praktykach, a także o dopasowanej do konkretnej grupy odbiorców dystrybucji komunikatów.
  • Strategia produktu – tego typu strategie marketingowe rozwijane są w momencie wprowadzenia na rynek nowego produktu lub też w chwili, w której marce zależy na wypromowaniu produktu dostępnego, choć zbyt mało znanego. Mówi o kształtowaniu się ceny produktu na rynku, jego rozwoju, unikatowych cechach, komunikacji związanej z produktem i oczywiście o grupie docelowej. Strategie marketingowe skupione na produkcie są opracowywane często, jednak nie zawsze w odpowiedni sposób. Dlaczego? Bo traktowane są jako oddzielne byty.

Strategie marketingowe bywają różne, jednak każda z nich powinna w szczegółowy sposób wskazać wady, zalety, możliwości i zagrożenia, które stoją przed danym zagadnieniem. Pamiętaj również, że strategie marketingowe są komplementarne i powinny tworzyć jedną całość, ukazującą spójny plan rozbudowy marki. Strategia komunikacji czy produktu musi być opracowana w zgodzie z zasadami określonymi w ramach strategicznego spojrzenia na firmę – poznania swojego odbiorcy oraz pozycjonowania marki.

Skuteczne strategie marketingowe

Opracowanie dobrej strategii marketingowej rozpoczyna się od rzetelnej analizy. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na mocne i słabe strony marki oraz oferowanych usług i/lub produktów. Należy także przeanalizować grupę docelową (przeprowadzając badania rynkowe lub korzystając z internetowych narzędzi analitycznych) – poznać i zrozumieć potencjalnych klientów oraz dokonać segmentacji.

Dopiero na podstawie tych danych tworzy się strategie marketingowe, które wykorzystują wartość firmy, elementy przewagi nad konkurencją i są dopasowane do grupy docelowej. Strategia oparta na szczegółowej analizie znacznie zwiększa szanse na maksymalizację potencjału, ale weryfikacja jej skuteczności powinna odbywać się poprzez regularne weryfikowanie przyjętych założeń.

Jak tworzyć strategie marketingowe? 

Jeżeli wiesz już, jakie są mocne i słabe strony Twojego biznesu i jakie cechy tego, co oferujesz sprawiają, że świetnie odpowiadasz na potrzeby grupy odbiorców – możesz przejść do sedna. Strategie marketingowe możesz tworzyć w oparciu o koncepcje 5P.

Produkt/usług (Product)

Co sprzedajesz? Jakie cechy posiadają Twoje produkty i/lub usługi? Co sprawia, że pozycje w Twojej ofercie są lepsze niż to, co oferują konkurencyjne firmy?

Cena (Price)

Ile kosztują Twoje produkty/usługi? Jaki jest stosunek tych cen do cen konkurencji? Czy zamierzasz walczyć o przyciągnięcie klientów na płaszczyźnie ceny? Jaki jest Twój dochód ze sprzedaży?

Miejsce (Place)

Gdzie zainteresowani będą mogli dokonać zakupu Twoich produktów/usług? Jeżeli sprzedajesz przez Internet – jak klienci będą do Ciebie trafiać? Jakie będą koszty transportu produktu? Jeżeli nie sprzedajesz produktów fizycznych – jak będzie przebiegać droga zwrotów?

Promocje (Promotion)

W jaki sposób będziesz zachęcać klientów do zakupu? Czy wprowadzisz programy lojalnościowe? Czy klienci będą mogli korzystać z promocji? Do kogo będą skierowane i w jaki sposób o nich poinformujesz?

Ludzie (People)

Kto odpowiada za kontakt z klientem na każdym etapie lejka sprzedażowego? Kim są te osoby? Czy pracownicy odpowiadający za obsługę klienta prezentują odpowiedni poziom? Czy wprowadzisz rozwiązania automatyzujące obsługę klienta?

Jak długo ważna będzie Twoja strategia?

Strategie marketingowe tworzone są z myślą o wielu latach działania. Krótkoterminowo to raczej planujemy, o czym wspominaliśmy na samym początku. Założenia strategiczne, a zatem kluczowe dla marki – niejako wpływające na jej budowanie – powinny stanowić stabilny filar składający się z niezmiennych wartości. Zbyt częste zmienianie strategii może jedynie wpłynąć na destabilizację marki i jej szybkie zniknięcie z rynku. Dlaczego? Bo wprowadzenie działań strategicznych, takich jak stworzenie wizerunku w umysłach grupy docelowej, zbudowanie wartości i zbieranie opinii o marce to bardzo czasochłonne zajęcia. Jeśli założenia będą się zmieniać, działania te albo nie zostaną wprowadzone, albo będą potraktowane po macoszemu. W obu przypadkach Twoja marka traci. Poza tym częste zmiany sprawiają, że firma właściwie nie posiada żadnego wizerunku, jest trudna do rozpoznania lub nieautentyczna w swoich działaniach (gdy założenia są sprzeczne). Dlatego tak istotne jest, by strategie marketingowe rozplanowywać na samym początku działania firmy, a nawet przed jej uruchomieniem. Dzięki temu od samego początku możesz egzekwować postanowienia, które mają umożliwić Ci zbudowanie silnej i rozpoznawalnej marki.

Strategie marketingowe powinny bazować na najważniejszych wartościach firmy i tego, co oferuje, a jednocześnie zapewniać elastyczność. Strategia marketingowa pozwoli Ci na wykorzystanie najmocniejszych stron i udoskonalanie słabszych aspektów. Nie marnuj czasu i nie wydawaj pieniędzy na nieskuteczne działania reklamowe. Poznaj swoich klientów, wyeksponuj wartości, które zachęcą do zakupu i wyznacz kierunki działania, które sprawią, że zyskasz przewagę nad konkurencją. Pamiętaj, że strategie marketingowe tworzy się po to, by działać w sposób bardziej zorganizowany i pozwalający osiągnąć jeszcze większy zysk.

Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

    Komentarze są wyłączone.

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Lead generation

    Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...

    Analiza rynku

    Analiza rynku jest niezbędna do tego, aby zrozumieć mechanizmy, zachowania i procesy rynkowe związane z potrzebami odbiorców i konsumentów. Dzięki...

    Earned media

    Earned media to pojęcie z zakresu PR i content marketingu, określające medium, w którym marka pojawia się bezpłatnie. Dzieje się tak...