Targetowanie to proces selekcji dokonywany przez reklamodawców, którzy chcą określić i dotrzeć do grupy docelowej, która potencjalnie jest najbardziej zainteresowana ich produktem lub usługą. Dzięki temu mogą zoptymalizować koszty dotarcia do odbiorcy oraz uzyskać największą konwersję.
Targetowanie grupy docelowej
Targetowanie jest bardzo ważne, ponieważ ma ogromny wpływ na sukces kampanii reklamowych. Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez reklamodawców jest nieokreślenie w ogóle lub określenie zbyt szerokiej grupy odbiorców. Prowadzi to do sytuacji, że reklama pojawia się osobom, które nie są zainteresowane komunikatem i nabyciem produktu/usługi, w efekcie więc traci się środki na nieefektywną kampanię (czyli przepala budżet).
Kluczem jest precyzyjne określenie grupy docelowej i stworzenie takich treści reklamowych, które potencjalnie ją zainteresują. Przy tworzeniu przekazu powinno się uwzględnić cechy, zainteresowanie, nawyki zakupowe i inne kryteria odpowiadające danemu targetowi, ponieważ w ten sposób zwiększa się szanse na to, że konsument w ogóle zwróci uwagę na daną reklamę. Można w skrócie powiedzieć, że targetowanie to szycie reklamy na miarę klienta.
Targetowanie w mediach
Targetowanie w mediach telewizyjnych jak radio, prasa i telewizja odnosi się do kryterium wyboru najlepszego medium, czasu emisji i kontekstu emisji. W Internecie targetowanie stosuje się do określenia grupy odbiorców na podstawie danych demograficznych (wiek, płeć), danych technicznych urządzenia, danych kontekstowych (tematyki), behawioralnych (analiza zachowania i konsumowanych treści) i geolokalizacyjnych.
Standardowo wyróżnia się targetowanie kontekstowe, targetowanie autorskie oraz targetowanie behawioralne. Występuje również retargeting, który polega na kierowaniu reklamy do odbiorcy, który już wcześniej miał kontakt z produktem bądź usługą. Takie działanie jest skuteczniejsze od klasycznego targetingu, ponieważ konsument kojarzy markę i już wcześniej wyraził zainteresowanie nią, zatem łatwiej jest go nakłonić do powrotu na przykład na stronę internetową celem dokonania zakupu niedawno oglądanego przedmiotu.
Hipertargetowanie w internecie
Konieczne staje się rozróżnienie targetowania od hipertargetowania, zwanego też mikrotargetowaniem. Targeting jest pojęciem ogólnym oznaczającym określenie grupy docelowej, znalezienie najlepszego medium i dostosowania przekazu do odbiorcy, gdy mikrotargeting to precyzyjna analiza i selekcja konsumentów, by zaprezentować im produkt na indywidualnym poziomie (zob. mikrotargetowanie).
Dzięki targetowaniu reklamodawcy mogą zoptymalizować wydatki na kampanie reklamowe w internecie – przekaz wyświetlany będzie tylko odbiorcom zdefiniowanym. Umożliwia więc eliminację wyświetleń reklamy osobom potencjalnie niezainteresowanym, co korzystnie wpływa na zmniejszenie kosztu działań promocyjnych. Reasumując, im bardziej szczegółowo grupa docelowa zostanie określona, tym kampania będzie skuteczniejsza przy zachowaniu tego samego poziomu inwestowanych środków.