UX (user experience)

UX (user experience) w ostatnich latach stał się tematem bardzo popularnym wśród osób prowadzących działania marketingu online. Odpowiednio uwzględniony przynosi korzyści obu stronom – i firmie, i klientom.

UX – co to jest?

Zagadnienie, jakim jest user experience, popularnie określane po prostu jako UX, odnosi się do doświadczeń użytkownika mającego styczność z produktem, usługą lub innymi elementami. My skupimy się na tym aspekcie w kontekście doznań, wrażeń, doświadczeń użytkownika z korzystania ze strony internetowej.

UX jest terminem obejmującym dosyć szeroki zakres zagadnień i podobnie jak w przypadku kilku innych publikacji, które znajdziecie w naszej bazie wiedzy – tutaj również nie brakuje niedomówień w zakresie definicji.

Aby nie tylko poznać definicję, ale przede wszystkim zrozumieć, czym jest UX – posłużmy się przykładem. Wyobraź sobie użytkownika, który odwiedza sklep internetowy i zastanów się, które elementy/aspekty wpływają na jego odczucia podczas korzystania z witryny? Jest ich naprawdę mnóstwo. Od możliwości instynktownego działania, przez aspekt wizualny i możliwości sprawnej realizacji celu, po styl komunikacji ze strony obsługi sklepu. Bardzo istotna jest też całościowa architektura informacji.

Wszystkie obszary, w których dochodzi do interakcji pomiędzy użytkownikiem, a firmą (stroną internetową) składają się na user experience. Stąd też często mówi się, że rolą UX jest budowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika.

Podstawowe obszary w UX

Jak już wspominaliśmy – user experience jest pojęciem bardzo pojemnym. Jakie obszary obejmuje? Oto podstawowe aspekty:

  • usability – i pierwsza niespodzianka, bo usability tylko jeden z elementów, a nie synonim określenia UX; usability (użyteczność) odnosi się do prostoty i intuicyjności w korzystaniu ze strony,
  • interaction design,
  • marketing,
  • architektura informacji,
  • visual design.

Jak nietrudno się domyślić – celem prowadzenia działań w zakresie UX nie jest poprawienie doświadczeń użytkownika samo w sobie. Kompleksowe przygotowanie witryny, która będzie odpowiadać zasadom user experience, prawdopodobnie będzie miała duże szanse na poprawę wskaźnika konwersji.

Czy warto przeprowadzić audyt UX?

Będąc właścicielem sklepu internetowego lub osobą, która odpowiada za jego promowanie – prawdopodobnie już dawno udało Ci się pozbyć obiektywnego spojrzenia na witrynę. Znając ją “od wewnątrz”, sukcesywnie zaczynasz zakładać, że korzystanie z niej jest naprawdę banalne. Jednak użytkownicy odwiedzający tę stronę po raz pierwszy mogą mieć zupełnie inne zdanie.

Aby poznać sposoby na podnoszenie skuteczności Twojej strony internetowej, możesz umówić się z zewnętrzną firmą, która zapewni Ci przeprowadzenie obiektywnego testu i audytu UX albo rozpocząć od prowadzenia samodzielnych działań, dzięki którym zaczniesz rozumieć odwiedzających. Jednym z narzędzi, które możesz do tego wykrzystać jest hotjar.

Choć o uwzględnieniu reguł z obszaru user experience warto zdecydować jeszcze na etapie tworzenia koncepcji i projektowania – warto wykorzystywać również możliwości analityki internetowej (Google Analytics).

Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *