Virtual Reality – komputerowo generowane środowisko rzeczywistości wirtualnej, na które składa się specjalny sprzęt (tzw. gogle) oraz oprogramowanie.
Virtual Reality – co to jest
Choć Virtual Reality sięga lat 80., prawdziwą eksplozję popularności zaczęło przeżywać przed kilkoma laty, gdy na rynku ukazały się tzw. headsety – gogle z wbudowanym ekranem, nakładane na głowę w taki sposób, by obraz wyświetlany był tuż przed oczami. W 2016 roku swoje urządzenia wypuściły na rynek Oculus Rift, HTC Vive i PlayStation VR. Te dwa pierwsze wymagają podłączenia do silnej jednostki obliczeniowej, zaś ostatni – do konsoli Playstation. Szacuje się, że przychody z rynku Virtual Reality wyniosły w 1,6 mld dolarów w 2016 roku.
Innego rodzaju headsety do Virtual Reality nie zawierają wbudowanego ekranu – zamiast tego, umieszcza się w nich smartfona dysponującego wyświetlaczem o odpowiedniej rozdzielczości. Taki sprzęt stworzyło np. Google czy Samsung. W tym wypadku okulary są tylko nośnikiem, zaś za generowany obraz odpowiada w całości telefon – w związku z tym możliwości takich rozwiązań są wciąż ograniczone, choć pozwalają np. na oglądanie filmów czy reportaży w formie Virtual Reality – ruchy głową odpowiadają ruchom kamery z nagrania.
Virtual Reality w marketingu
Błyskawiczny rozwój technologii Virtual Reality zaowocował wieloma pionierskimi wdrożeniami również w branży marketingu online. W tym celu najczęściej wykorzystywana jest platforma YouTube, która od kilku lat umożliwia udostępnianie filmów nagranych w technologii 360 stopni – co de facto oznacza, że przy odpowiednim sprzęcie, mogą to być produkcje uznawane za Virtual Reality.
Codzienna praca marketerów polega na adaptacji do zmieniającego się technologicznego krajobrazu – a ci, których strategia marki uwzględni Virtual Reality, mogą liczyć na uznanie konsumentów. Wśród ciekawych realizacji w formacie Virtual Reality można wymienić m.in. case IKEA VR Kitchen Experience, gdzie mamy możliwość „odwiedzenia” kuchni marzeń i jej dowolnego dostosowania do własnych potrzeb, New York Univesity, który promował wydział inżynierii poprzez odwozorowanie w rozszerzonej rzeczywistości podróży na Marsie czy Carnival Cruise Line, firmy wycieczkowej, która zabierała nas w podróż po karaibskich wysepkach bez ruszania się z miejsca!
Virtual Reality – przyszłość
Krótka obecność na rynku urządzeń umożliwiających skorzystanie z wirtualnej rzeczywistości sprawia, że wciąż trudno jednoznacznie ocenić przyszłość tej technologii. Szacuje się, że do 2020 rynek może urosnąć nawet do 40 miliardów dolarów, ale zależeć to będzie głównie od tego, czy producentom headsetów uda się rozwiązać problem efektów ubocznych, które pojawiają się podczas dłuższego stosowania rozszerzonej rzeczywistości np. podczas używania gier video. Głównym wyzwaniem jest miniaturyzacja urządzeń, spadek cen i dotarcie do szerokiego grona konsumentów.
Dopiero w perspektywie najbliższych 2-4 lat będzie można z większym prawdopodobieństwem ocenić przyszłość tej technologii, która konkurować będzie z Augmented Reality – rzeczywistością rozszerzoną.