Vlog

Co to jest vlog?

Vlog to rodzaj internetowego dziennika w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może być amatorski lub profesjonalnie zmontowany. Kiedyś najczęściej nagrywany był przez influencerów i celebrytów, dziś może być tworzony przez każdego, kto potrafi zainteresować swoimi treściami odbiorców.

Co to jest vlog

Vlog to zbitka dwóch słów – video oraz blog i oznacza klipy nagrywane w formie dziennika. Choć vloga może nagrywać każdy (tak jak każdy może tworzyć content w internecie), popularnością cieszą się te vlogi, które tworzone są przez osoby, gromadzące już jakiegoś rodzaju społeczność. Nowe vlogi mają większą szansę przebicia się na platformach video, gdy zostaną zarekomendowane przez działających już w sieci twórców.

Przykładem vlogera może być Casey Neistat. Zaczynał prowadzić swój kanał na YouTube krótko po powstaniu tego serwisu, by z czasem odejść od filmów umieszczanych na platformie raz na kilka tygodni do video nagrywanych codziennie. Interesujące życie Neistata śledzą miliony osób, a każdy vlog oglądany jest ok. 1 miliona razy. I choć raczej nie zobaczymy w tych nagraniach współpracy z markami, to swoją popularność zbodywaną prez vlog Casey wykorzystuje w produkcjach typu branded content.

Pierwszą videoblogerką, która przekroczyła milion subskrypcji, była Michelle Phan. Jej vlog to dziś poradnik o modzie i wizażu dla milionów internautek z całego świata. Przeglądając YT, można szybko dojść do wniosku, że produkcje właśnie z takich segmentów jak moda i uroda cieszą się największą popularnością. Ponadto, zawsze kiedy świat obiega breaking news, wielu vlogerów chcąc znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, tworzy vlogi na newsowy temat.

Vlog w marketingu

Wszędzie tam, gdzie jest zasięg i zaangażowanie, pojawia się szansa dla marki – a w przypadku takiego formatu, jak vlog, te możliwości są bardzo duże. W czasach, gdy o uwagę odbiorcy konkuruje bardzo dużo komunikatów, konsumenci sami dobierają źródła przekazu. Nawiązują relacje emocjonalne z internetowymi twórcami, śledzą ich życie i wchodzą z nimi w interakcje. Promocja produktów w takim środowisku może być bardzo efektywna – o ile vloger współpracuje z markami, które sam osobiście szanuje, a treść vloga koresponduje z tożsamością marki i jej ofertą.

Współpraca z blogerami może być bardzo intratna dla firmy. Ale jak marka może wykorzystać vlog popularnego twórcy? Choćby zapraszając go na zamknięte, ekskluzywne wydarzenie, podczas którego odbywają się np. spotkania z celebrytami czy pokazy lub testowanie produktów. Influencer dokumentuje przebieg eventu, a następnie dzieli się emocjami ze swoimi widzami. Vlog zapewnia tutaj poczucie autentyczności oraz bycia “tu i teraz” z twórcą.  A jeśli event jest wystarczająco atrakcyjny, przyciąga dużo oglądających i sprawia, że wszystkie strony zyskują.

Widzowie otrzymują ciekawy, angażujący materiał, vloger – wzrost subskrybentów i liczby odtworzeń, co może przydać się przy kolejnych współpracach, zaś marka – zasięgi i pozytywne skojarzenie jej produktów z popularnym influencerem.

Pomysły na vloga

Vlog można nagrywać na wiele różnych tematów – wszystko zależy od rodzaju kanału, który prowadzimy. Można jednak wyróżnić trzy najpopularniejsze kategorie:

  • Dziennik – w tym formacie videoma za zadanie ukazać widzom przebieg dnia vlogera. Kamera towarzyszy mu od rana do wieczora, a vlog umieszczany jest na kanale jeszcze tego samego dnia.
  • Akcja społeczna – videoukazuje widzom sytuację, w której dochodzi np. do nadużycia władzy lub eksperymentu społecznego
  • Akcja promocyjna – filmik poświęcony jest wydarzeniu lub produktowi sponsorowanemu przez markę. Vloger dokumentuje przebieg eventu lub dokonuje recenzji produktu.

W miarę wzrostu popularności tej formy komunikacji, vlogi zaczęły obejmować coraz bardziej szczegółową, a z czasem wręcz niszową tematykę. Dziś popularnością cieszą się między innymi vlogi sportowe, podróżnicze, kulinarne, popularnonaukowe, satyryczne, historyczne, polityczne czy motoryzacyjne. Praktycznie każdy hobbysta znajdzie we vlogosferze przynajmniej kilka propozycji zgodnych z własnymi zainteresowaniami, z czego cieszą się sami twórcy, odbiorcy i przy okazji marketerzy. Twórcy vlogów, oprócz zysków czerpanych ze współpracy z markami oraz z reklam wyświetlanych na platformach video, coraz częściej mogą także liczyć na wsparcie finansowe tzw. patronów.

Dobre pomysły na nagrania są warunkiem powodzenia kanału i zainteresowania widzów. Najważniejsze, to utrzymywać zaangażowanie, a także obserwować trendy i inspirować się popularnym twórcami. Ponadto większość twórców jest zgodna, że aby odnieść sukces, vloga nie należy traktować jako możliwość zarobku.

Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora

    Komentarze są wyłączone.

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Lead generation

    Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...

    Analiza rynku

    Analiza rynku jest niezbędna do tego, aby zrozumieć mechanizmy, zachowania i procesy rynkowe związane z potrzebami odbiorców i konsumentów. Dzięki...

    Earned media

    Earned media to pojęcie z zakresu PR i content marketingu, określające medium, w którym marka pojawia się bezpłatnie. Dzieje się tak...