Webinar – jak go stworzyć i poprowadzić?

Webinar to transmisja video na platformie umożliwiającej interakcje prowadzącego z odbiorcami. W kontekście marketingu online to najczęściej cyfrowe spotkanie z ekspertem, który dzieli się swoją wiedzą. Z punktu widzenia marki to działanie content marketingowe, które polega na dostarczaniu wartościowej treści. Z perspektywy słuchaczy z kolei to dobra okazja, by zwiększyć swoje kompetencje.

Webinar – jak stworzyć?

Robiąc webinar, przede wszystkim należy ustalić, kto ma być odbiorcą przekazywanej treści oraz o czym chcemy mówić i jaki cel zrealizować. Mając odpowiedzi na te pytania, łatwo ustalisz zakres materiału, który chcesz zaprezentować (najważniejsze, by wpisywał się w strategię marketingową). Cała „magia” webinaru polega na tym, że jest to spotkanie na żywo z prowadzącym. Dzięki temu uczestnicy mają szansę w trakcie zadawać pytania czy dzielić się swoimi spostrzeżeniami.

By stworzyć webinar, wystarczy wybrać jedną z popularnych platform do tego typu działań – jak choćby Click Meeting. Możesz tam określić nazwę webinaru, zaplanować ewentualną powtarzalność i dostępność. Do tego określić cenę (jeśli chcesz na nim zarabiać!), a także dostosować zaproszenia dla uczestników i wiele innych.

Bardzo ważne w prowadzeniu webinaru jest odpowiednie wyposażenie. W miarę możliwości należy skorzystać z zewnętrznego mikrofonu, a także zadbać o jakość połączenia internetowego. Kiedy któryś z tych elementów szwankuje, webinar może szybko się zakończyć…

Webinar w marketingu

Działania, które można określić mianem webinar marketingu, polegają na stałej obecności transmisji online video w zamkniętym gronie w strategii komunikacji. Działania te podpadają pod kategorię content marketingu, dlatego z zasady nie należy oczekiwać od nich natychmiastowej konwersji. Choć zależy to od obranej strategii – w końcu nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić webinar czysto sprzedażowy i wprost zaprezentować ofertę. Najczęściej jednak firmy wykorzystują webinary jako element lejka zakupowego i starają się ocieplać leady.

Jakie są zastosowania webinaru:

  • Edukacja – webinar organizowany po to, by nauczyć odbiorców czegoś nowego
  • Prezentacja oferty – webinar organizowany po to, by opowiedzieć o produkcie i rozwiać wszelkie wątpliwości potencjalnych klientów
  • Obsługa posprzedażowa – webinar organizowany po to, by zaprezentować wszystkie funkcje produktu

Jak widzisz, webinar można stosować w szerokim spektrum możliwości. Poprzez odpowiednio skoordynowane działania w social media czy e-mail marketing będziemy w stanie dotrzeć do naszej grupy docelowej i zainteresować ją udziałem w webinarze. Osoby, które rzeczywiście pojawią się na spotkaniu dają marce szanse na nawiązanie bliższych relacji i późniejszą sprzedaż bądź innego rodzaju współpracę.

Jak prowadzić webinar

Choć webinar teoretycznie może poprowadzić każdy, w praktyce wymaga to pewnego obycia, prezencji i łatwości w nawiązywaniu kontaktu z publicznością. Dobry prowadzący wie, że oprócz przygotowania scenariusza i prezentacji, dobrze jest przygotować sobie odpowiedzi na potencjalne pytania, by móc sprawnie odpowiadać w czasie trwania webinaru. Tym niemniej, jeśli spotkanie jest na żywo, nie musimy wiedzieć wszystkiego. Jeśli pojawi się pytanie o kwestię, co do której musimy wrócić do źródeł, wystarczy o tym szczerze powiedzieć.

Warto uczyć się od najlepszych! Webinary o marketingu treści „Content Boost”, prowadzone przez Martę Hordyjewską ze Scoop, są tu dobrym przykładem.

W gruncie rzeczy, webinar nie różni się szczególnie od wystąpień publicznych. W obu tych sytuacjach wymagana jest zwięzłość, praktyczność i elementy humorystyczne. Brak bezpośredniego kontaktu na żywo z odbiorcami sprawia, że ci mogą szybko się znudzić. Nie pozwólmy im na to nie tylko wysokiej jakości treścią, ale również dynamizmem i regularnym nawiązywaniem interakcji podczas webinaru.

array(24) { ["ID"]=> int(6529) ["id"]=> int(6529) ["title"]=> string(7) "MLubisz" ["filename"]=> string(13) "MLubisz-1.png" ["filesize"]=> int(108385) ["url"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["link"]=> string(28) "https://adnext.pl/mlubisz-2/" ["alt"]=> string(13) "michal lubisz" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(9) "mlubisz-2" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2021-03-24 13:17:11" ["modified"]=> string(19) "2021-03-24 13:17:47" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(250) ["height"]=> int(259) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["medium-width"]=> int(250) ["medium-height"]=> int(259) ["medium_large"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["medium_large-width"]=> int(250) ["medium_large-height"]=> int(259) ["large"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["large-width"]=> int(250) ["large-height"]=> int(259) ["1536x1536"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["1536x1536-width"]=> int(250) ["1536x1536-height"]=> int(259) ["2048x2048"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["2048x2048-width"]=> int(250) ["2048x2048-height"]=> int(259) ["thumbnail-archive-content"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(250) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(259) ["medium_medium"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["medium_medium-width"]=> int(250) ["medium_medium-height"]=> int(259) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(250) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(259) } }
Michał Łubisz
linkedin

Michał Łubisz

Co-Owner SCOOP

Ponad 20 lat na rynku mediów. Współzałożyciel jednej z pierwszych w Polsce agencji influencer marketingu Szeriszeri oraz agencji Scoop specjalizującej się w działaniach contentowych, SEO oraz publikacjach w prasie specjalistycznej i branżowej, posiadającej własne narzędzia: panel SCOOP oraz NextClick. Wcześniej przez ponad 8 lat związany z branżą wydawniczą. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...

Strategie marketingowe

Strategie marketingowe stanowią ogniwo w całościowych strategiach działania i rozwoju firm. Dotyczą celów i sposobów na ich osiągnięcie. Strategie marketingowe...