Webwriting to temat, którym powinni zainteresować się nie tylko copywriterzy. Wszystkie firmy, które inwestują w tworzenie wartościowych treści, aby poprawiać ROI (return of investment), muszą znać i aktualizować wiedzę na temat specyfiki płaszczyzny, w której pojawiają się ich publikacje.
Webwriting – co to jest?
Kiedyś było znacznie łatwiej. Osoba, która zajmowała się pisaniem, nazywana była pisarzem. Dziś temat jest znacznie bardziej obszerny. Mówiąc o tworzeniu treści, bardzo często pojawiają się określenia takie jak copywriting, content marketing czy właśnie tytułowy webwriting. O co tu chodzi?
Za najprostszą definicją stoi sama nazwa. Webwriting to w gruncie rzeczy po prostu tworzenie treści, które są publikowane w internecie. Dotyczy to zarówno stron internetowych, blogów firmowych, mediów społecznościowych i wielu innych płaszczyzn komunikacji dostępnych w sieci.
No dobrze, ale po co nam właściwie nowe określenie, skoro tu również mówimy po prostu o pisaniu? W dalszej części pokrótce przedstawimy podstawowe zasady pisania do sieci. Niemniej jednak – webwriting kładzie szczególny nacisk na sposób przyswajania treści w sieci oraz uwzględnia szum informacyjny. Klasyczne zasady tworzenia tekstów na płaszczyźnie internetu są po prostu nieskuteczne.
Podstawowe założenia webwritingu
Przedstawienie charakterystyki webwritingu nie jest łatwym zadaniem. Z jednej strony – nie istnieje jedna, “właściwa” lista reguł opisująca słuszne wzorce. Z drugiej strony – w dynamicznie rozwijającym się marketingu internetowym, wiele zasad błyskawicznie ulega dezaktualizacji. I tu pojawia się jedno z podstawowych założeń – webwriting to tworzenie treści odpowiadających aktualnym trendom. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Co charakteryzuje webwriting? Spójrz, to lista aspektów, które uznaliśmy za najważniejsze:
- Zaangażowanie odbiorców. Jak już wspominaliśmy – pisanie na potrzeby internetu to pisanie ze świadomością szumu informacyjnego, który otacza odbiorców. Skuteczny webwriter wie, co zrobić, żeby wyróżnić tekst i sprawić, by czytelnik poświęcił chwilę na jego przeczytanie.
- Zwięzłość (choć nie brakuje tu wyjątków). Wiele osób kieruje się zasadą “musi być krótko”. Naszym zdaniem to błędne podejście. Jesteśmy zdecydowanie bardziej skłonni do tego, by wybrać zasadę “pisz tak długo, jak długo jesteś w stanie utrzymać uwagę czytelnika”.
- Czytelność. Tu znów nie sposób wrzucić wszystkich odbiorców do jednego worka. Niemniej jednak – większość użytkowników, z którymi się spotkaliśmy, zdecydowanie nie lubi dużych bloków tekstu. Co należy robić? Stosować nagłówki, krótkie akapity oraz wyróżnienia w tekście (np. poprzez boldowanie lub wstawianie tzw. ramek).
- Atrakcje wizualne. Poza zadbaniem o czytelność, webwriting to często również ubogacenie tekstu materiałem wizualnym (lub audiowizualnym).
- Cel. Wykorzystywanie odnośników oraz wielu innych możliwości reklamy w internecie sprawia, że webwriting może także stanowić istotne ogniwo w procesie realizacji celów reklamowych.
Oczywiście to tylko niewielka część zasad, którymi warto kierować się przy tworzeniu treści na potrzeby internetu. Na koniec – krótkie podsumowanie z subiektywną definicją. Webwriting to tworzenie treści skupionych na potrzebach odbiorcy, realizujących określone cele e-marketingowe.