Webwriting

Webwriting to temat, którym powinni zainteresować się nie tylko copywriterzy. Wszystkie firmy, które inwestują w tworzenie wartościowych treści, aby poprawiać ROI (return of investment), muszą znać i aktualizować wiedzę na temat specyfiki płaszczyzny, w której pojawiają się ich publikacje.

Webwriting – co to jest?

Kiedyś było znacznie łatwiej. Osoba, która zajmowała się pisaniem, nazywana była pisarzem. Dziś temat jest znacznie bardziej obszerny. Mówiąc o tworzeniu treści, bardzo często pojawiają się określenia takie jak copywriting, content marketing czy właśnie tytułowy webwriting. O co tu chodzi?

Za najprostszą definicją stoi sama nazwa. Webwriting to w gruncie rzeczy po prostu tworzenie treści, które są publikowane w internecie. Dotyczy to zarówno stron internetowych, blogów firmowych, mediów społecznościowych i wielu innych płaszczyzn komunikacji dostępnych w sieci.

No dobrze, ale po co nam właściwie nowe określenie, skoro tu również mówimy po prostu o pisaniu? W dalszej części pokrótce przedstawimy podstawowe zasady pisania do sieci. Niemniej jednak – webwriting kładzie szczególny nacisk na sposób przyswajania treści w sieci oraz uwzględnia szum informacyjny. Klasyczne zasady tworzenia tekstów na płaszczyźnie internetu są po prostu nieskuteczne.

Podstawowe założenia webwritingu

Przedstawienie charakterystyki webwritingu nie jest łatwym zadaniem. Z jednej strony – nie istnieje jedna, “właściwa” lista reguł opisująca słuszne wzorce. Z drugiej strony – w dynamicznie rozwijającym się marketingu internetowym, wiele zasad błyskawicznie ulega dezaktualizacji. I tu pojawia się jedno z podstawowych założeń – webwriting to tworzenie treści odpowiadających aktualnym trendom. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Co charakteryzuje webwriting? Spójrz, to lista aspektów, które uznaliśmy za najważniejsze:

  • Zaangażowanie odbiorców. Jak już wspominaliśmy – pisanie na potrzeby internetu to pisanie ze świadomością szumu informacyjnego, który otacza odbiorców. Skuteczny webwriter wie, co zrobić, żeby wyróżnić tekst i sprawić, by czytelnik poświęcił chwilę na jego przeczytanie.
  • Zwięzłość (choć nie brakuje tu wyjątków). Wiele osób kieruje się zasadą “musi być krótko”. Naszym zdaniem to błędne podejście. Jesteśmy zdecydowanie bardziej skłonni do tego, by wybrać zasadę “pisz tak długo, jak długo jesteś w stanie utrzymać uwagę czytelnika”.
  • Czytelność. Tu znów nie sposób wrzucić wszystkich odbiorców do jednego worka. Niemniej jednak – większość użytkowników, z którymi się spotkaliśmy, zdecydowanie nie lubi dużych bloków tekstu. Co należy robić? Stosować nagłówki, krótkie akapity oraz wyróżnienia w tekście (np. poprzez boldowanie lub wstawianie tzw. ramek).
  • Atrakcje wizualne. Poza zadbaniem o czytelność, webwriting to często również ubogacenie tekstu materiałem wizualnym (lub audiowizualnym).
  • Cel. Wykorzystywanie odnośników oraz wielu innych możliwości reklamy w internecie sprawia, że webwriting może także stanowić istotne ogniwo w procesie realizacji celów reklamowych.

Oczywiście to tylko niewielka część zasad, którymi warto kierować się przy tworzeniu treści na potrzeby internetu. Na koniec – krótkie podsumowanie z subiektywną definicją. Webwriting to tworzenie treści skupionych na potrzebach odbiorcy, realizujących określone cele e-marketingowe.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...