Współpraca z blogerami

Współpraca z blogerami pozwala markom na docieranie do ściśle określonych grup odbiorców z oryginalnymi, unikatowymi reklamami, prezentowanymi przez osoby mające status autorytetu dla wyznaczonej grupy potencjalnych klientów.

Współpraca z blogerami – jak zacząć?

Współpraca z blogerami może poprawić świadomość i wizerunek marki, a także przełożyć się na konkretne wyniki sprzedażowe. Jednym wydaje się, że nie ma nic prostszego. Inni uważają, że ze względu na czynnik ludzki współpraca z blogerami to bardzo zaawansowany proces. Od czego zacząć, by przygotować skuteczną kampanię opartą na influencer marketingu?

Podobnie jak w przypadku innych działań – warto rozpocząć od rozpoznania grupy docelowej, do której chcesz trafić. Czy współpraca z blogerami będzie skuteczną formą w przypadku Twoich odbiorców? Analiza grupy odbiorców to istotna informacja nie tylko dla Ciebie, ale również dla osoby, z którą chcesz podjąć współpracę. Ten etap stanowi również fundament doboru odpowiedniego influencera. Jedną z ogromnych zalet tego typu współpracy jest wykorzystanie pozycji blogera, który cieszy się rozpoznawalnością i zaufaniem w określonym środowisku. Wybierz influencera, który trafia dokładnie do tych ludzi, których może zainteresować Twoja oferta.

Jeszcze kilka lat temu współpraca z blogerami opierała się na bardzo prostych zasadach – najczęściej był to barter: promocja w zamian za produkt. Dzisiaj możliwości jest znacznie więcej. Zastanów się, jakie środki chcesz przeznaczyć na tę współpracę. Pamiętaj o tym, że popularność influencer marketingu sprawia, że aby osiągnąć sporo – nie wystarczy już skromny prezent. Określ swoje cele.

Na czym polega współpraca z blogerami?

Istnieje sporo rozwiązań, które pozwalają na osiągnięcie celów wyznaczanych przez marki, usatysfakcjonowanie blogera i stworzenie reklamy, która zainteresuje jego odbiorców. Przedstawimy te, które marki z powodzeniem realizują. Pamiętaj, że współpraca z blogerami świetnie sprawdza się w przypadku niesztampowych działań – nie bój się przełamywać schematy!

Współpraca z blogerami – czy barter jest możliwy?

Jak już wspominaliśmy – barterowa współpraca jeszcze kilka lat temu była jedną z najbardziej popularnych form. Marka przesyłała blogerom swój produkt lub umożliwiała bezpłatne skorzystanie z usługi w zamian za określone działania promocyjne.

Choć nadal jest to sposób na skuteczną współpracę – należy racjonalnie podejść do złożenia propozycji współpracy w barterze. W przypadku wielu mikroinfluencerów drobne podarunki mogą wystarczyć do stworzenia artykułu na blogu czy wpisu na profilach social mediowych. Współpraca z blogerami docierającymi do większych grup odbiorców często wiąże się z wyższymi wymaganiami (często jest to już tylko konkretna kwota) – a prezent niewielkiej wartości może nie przekonać influencera nawet do przedstawienia go w instagramowych stories.

Bardzo podobnym sposobem jest zapraszanie blogerów do współpracy, w ramach której otrzymują produkt lub korzystają z usługi, a następnie publikują recenzję. Marki pewne jakości tego, co oferują, mogą liczyć na poprawę reputacji, jeżeli autentyczny recenzent w superlatywach opowie o ich produkcie.

Zaangażowanie odbiorców

Każda forma influencer marketingu pozwala na zaangażowanie odbiorców, jednak konkursy dla czytelników i marketing afiliacyjny to jedne z najczęściej wybieranych form skupionych na zwrocie z inwestycji.

Współpraca z blogerami oparta na przeprowadzeniu konkursu, podobnie jak współpraca oparta na marketingu afiliacyjnym to świetne rozwiązanie dla marek, które chcą uzyskać zaangażowanie influencera, z którym współpracują i zależy im na osiągnięciu mierzalnych efektów.

Współpraca oparta na modelu płatności za podjęcie określonych działań przez odbiorców może pozwolić na znacznie szersze wykorzystanie kanałów blogera, co może dodatkowo przełożyć się na wzrost rozpoznawalności marki.

Gościnna współpraca

Współpraca z blogerami opierająca się na tworzeniu gościnnych wpisów to kolejny z najbardziej popularnych sposobów. Zaletą gościnnych wpisów jest przede wszystkim wzrost reputacji (w oparciu o rekomendacje), dotarcie do zaangażowanych odbiorców, a także pozyskanie linków prowadzących do własnej strony internetowej.

Tworzenie gościnnych wpisów możliwe jest nie tylko na płaszczyźnie blogów, ale także w innych kanałach. W 2017 r. Facebook wprowadził możliwość tworzenia materiałów powiązanych z marką, dzięki której marki mogą kontrolować przebieg i efekty współpracy z autoryzowanymi twórcami.

Współpraca z blogerami – najważniejsze zasady

Współpraca z blogerami, jak w przypadku innych influencerów, to duża szansa dla marki, ale także pewne ryzyko. Aby odnieść sukces, warto kierować się kilkoma zasadami:

  • uważnie selekcjonuj blogerów – podejmując decyzję o współpracy, nie kieruj się wyłącznie zasięgiem. Styl bloga i umieszczone na nim treści muszą korespondować z promowaną marką. Unikaj kontrowersji, które mogłyby postawić markę w złym świetle,
  • jasno określ zasady współpracy – dzięki temu unikniesz konfliktów związanych między innymi z wynagrodzeniem blogera. Zadbaj o to, kiedy i w jakim kontekście na blogu pojawi się twoja marka,
  • potraktuj blogera indywidualnie – współpraca z blogerem wymaga częściowego porzucenia toku myślenia typowego reklamodawcy. Pamiętaj, że odbiorcy bloga to specyficzna grupa. Duży zasięg nie zawsze przełoży się na pozytywny odbiór, a zbyt częste nawiązania do marki mogą okazać się dla czytelników nieautentyczne. Zachowaj otwartość na propozycje blogera, który najlepiej zna swoich odbiorców.
Marta Pszona
linkedin

Marta Pszona

Head of Growth w Scoop

Specjalizuje się w tworzeniu strategii content marketingowych wykorzystujących narzędzia reklamy natywnej. Zobacz więcej tekstów tego autora

    Komentarze są wyłączone.

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Marketing Automation

    Rozwój nowoczesnych technologii sprawia, że automatyzacja wkracza do wielu sfer życia. Jedną z nich jest marketing. Umiejętnie wykorzystana automatyzacja marketingu...

    Webinar – jak go stworzyć i poprowadzić?

    Webinar to transmisja video na platformie umożliwiającej interakcje prowadzącego z odbiorcami. W kontekście marketingu online to najczęściej cyfrowe spotkanie z...

    Vlog

    Vlog to rodzaj internetowego dziennika w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...