YouTube marketing

youtube marketing

YouTube marketing to termin oznaczający działania pozycjonujące oraz promocyjne na najpopularniejszej platformie video na świecie – YouTube, a zarazem drugiej najpopularniejszej wyszukiwarce.

YouTube marketing – definicja

Kiedy mówimy o „YouTube marketingu„, mamy tak naprawdę na myśli zestaw ogólnych strategii i taktyk, stosowanych w różnych kanałach komunikacji, ale dostosowanych do funkcji i możliwości serwisu oraz nawyków, mniej lub bardziej uświadomionych, samych użytkowników portalu. W tej chwili szacuje się, że każdego miesiąca stronę odwiedza 1,8 miliarda ludzi, zaś w ciągu każdej minuty do zasobów serwisu dodawanych jest aż 300 godzin materiałów video.

Jeśli dzisiejszy marketing to gra o atencję użytkowników, obecność na platformie, która gromadzi miliardy gałek ocznych w jednym miejscu powinna stanowić nieodłączny element przytłaczającej większości firm i całych branż. W naszym ujęciu, reklamy na YouTube oznaczają uwzględnienie działań w tym serwisie w ogólniejszej strategii marki, a także zaplanowanie działań operacyjnych i taktycznych w taki sposób, by dotrzeć do wybranej grupy docelowej.

Sposoby na reklamy na YouTube

Google Ads

W ponad 70% procesach zakupowych online konsument ogląda treści wideo. Jak to wykorzystać? Oczywiście, podsuwając mu reklamy. YouTube należy do Google, co oznacza, że system reklamowy, który miał swój początek w wyszukiwarce, działa również w serwisie video. Google Ads (wcześniej AdWords) umożliwia wyświetlanie reklam w postaci:

  • banerów graficznych, na prawo od odtwarzacza i nad listą proponowanych filmów
  • nakładek graficznych, u dołu odtwarzacza
  • video, bez możliwości pominięcia reklamy
  • video, z możliwością pominięcia reklamy

Co ciekawe, najpopularniejszy format reklamowy na YouTube to ten ostatni – a więc dający możliwość pominięcia reklamy. Reklamodawca płaci więc tylko za niepominiętą kreację, co pozwala na typowo efektywnościowy model rozliczenia.

Współpraca z influencerami

Bardzo popularną formą reklamy na Youtube jest influencer marketing – w obrębie serwisu funkcjonują dziesiątki tysięcy liderów opinii, zrzeszających społeczności o określonych zainteresowaniach.Najpowszechniejszą formą współpracy jest lokowanie produktu w filmie twórcy. Dzięki zaufaniu, jakim fani darzą influencera, marka może podjąć zaprezentować swój produkt w naturalnym środowisku, bez wrażenia „wciskania” czegoś, co jest niepotrzebne.

Co ważne, takie video często w ogóle nie ma charakteru typowej reklamy (tak jak w przypadku klipów w formacie „unboxing”) – a raczej produkt jest wplatany w narrację, wykorzystywany jako kanwa lub dodatek w koncepcji, która ma przede wszystkim dostarczyć wymierną wartość odbiorcy. Mowa tu o wartości informacyjnej, edukacyjnej lub rozrywkowej – w zależności od kanału i motywów, jakie kierują twórcą.

Content marketing

W gruncie rzeczy, to najbardziej naturalna taktyka – stworzenie własnego kanału (owned media), w którym, jako firma, będziemy publikować ciekawe treści, skierowane do precyzyjnie wybranego odbiorcy. Dzięki temu, mamy szansę zbudować społeczność wokół marki, zainteresowaną jej poczynaniami i kapitalizować zysk z tego aktywa w długim horyzoncie czasowym. Minusem takiego rozwiązania jest oczywiście czas potrzebny do zbudowania wiarygodnego źródła informacji i rozrywki – YouTube marketing to w gruncie rzeczy działania raczej nie sprzedażowe, choć oczywiście kampanie nastawione stricte na generowanie sprzedaży też znajdą tu swoje miejsce.

Na nic jednak zda się epatowanie komunikatem „kup teraz!”, jeśli wcześniej nie włożymy wysiłku w zbudowanie ciekawych treści, którym użytkownik będzie chciał poświęcić swoją uwagę.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...