Kiedy Kanye West tweetuje, świat drży. Czy celebryci mają łatwiej w mediach społecznościowych? Przyjrzymy się temu biorąc na tapet komunikację Kanyego Westa. Wyciągnęliśmy najważniejsze informacje, by przedstawić zestaw porad dla osób zajmujących się komunikacją w social media.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat mogliśmy zauważyć, że wielu polskich celebrytów postanowiło bardzo mocno zaangażować się w komunikację przez media społecznościowe. Twarze znane dotychczas przede wszystkim z magazynowych okładek i telewizyjnego ekranu coraz częściej pojawiały się w mediach takich jak Facebook, Instagram i YouTube. Osoby występujące dotychczas w tradycyjnych mediach często mają duże problemy ze zdobyciem zaangażowania internetowych społeczności. Czy celebryci mają łatwiej? Oczywiście, że tak. Dysponują możliwościami nieosiągalnymi dla wielu firm i mikroinfluencerów. Należy jednak zaznaczyć, że samo bycie celebrytą nie wystarczy do tego, by zdobyć sympatię, zbudować zaangażowaną społeczność i odnieść sukces w sieci.
Dlaczego jednym się udaje, a inni mimo dużego wysiłku i inwestycji ciągle są blisko punktu wyjścia? Spróbujmy znaleźć odpowiedź przyglądając się działaniom Kanyego Westa.
Kanye West to czterdziestoletni raper, producent muzyczny i projektant mody. Brzmi nieciekawie? Ok. Kanye to jeden z najlepszych hip hopowych producentów muzycznych (wg About.com). Jeden z najlepszych producentów dekady 2000-2009 (wg magazynu Billboard). Mężczyzna Roku MTV (2010 r.). Od 2014 r. w związku małżeńskim z Kim Kardashian. West jest znany z wielu kontrowersyjnych zachowań.
Kanye West kilkukrotnie usuwał swoje konta w mediach społecznościowych. Znikał i wracał. Dziś przyjrzymy się jego komunikacji na Twitterze – kanale, w którym koncentruje swoje działania. Konto Westa obserwuje obecnie ponad 28,3 mln. osób.
1. Nie musisz być wszędzie
Kanye to chodzący argument do obalenia mitów typu “jeżeli nie ma cię na facebooku, to nie istniejesz”. Choć nie jesteśmy zwolennikami usuwaniu kont – chcemy wyeksponować tu dwa aspekty.
Po pierwsze – wybierz kanały, w których dotrzesz do swoich odbiorców. Po drugie – wybierz kanały, których specyfika odpowiada temu, w jaki sposób chcesz się komunikować.
Nie musisz być we wszystkich kanałach. Nie musisz także iść w skrajność i wybierać tylko jednego. Stwórz strategię i przemyśl, jakie cele chcesz osiągnąć, zanim postawisz pierwszy krok. Twoje usunięcie konta prawdopodobnie nie wywoła tylu emocji i spekulacji, co kolejne “zniknięcie” Westa.
2. Autentyczność
Problemem wielu celebrytów (a także firm) wchodzących do świata social media marketing jest skupianie się na profesjonalizmie kosztem autentyczności. Przykład? Kanały na YouTube z profesjonalnymi filmami nagrywanymi z kilku kamer, dopracowanymi technicznie, z make upem i trwałym uśmiechem. Choć “zwykli” YouTuberzy sukcesywnie dążą do profesjonalizacji swoich działań, to wielu z nich rozpoczynało od bycia sterem, żeglarzem i okrętem. To nie było perfekcyjne, ale było autentyczne. Wszyscy widzieliśmy, jak pracują, by przejść pewien proces.
Kanye West pokazuje na Twitterze to, do czego przyzwyczaił fanów w dotychczasowych działaniach. Jest kontrowersyjny i szczery do bólu. W 2005 roku wystąpił w roli jednego z prezenterów podczas charytatywnego koncertu dla ofiar huraganu Katrina. W wydarzeniu transmitowanym przez NBC West odszedł od scenariusza i powiedział “George Bush nie dba o czarnych ludzi”. Jego zachowanie wywołało ogromne kontrowersje, ale Kanye po prostu powiedział to, co myślał. Dokładnie tak, jak teraz robi to na Twitterze.
Kanye jest myślicielem i dzieli się tym, co jest dla niego ważne. Nie marnuje czasu na tworzenie treści, które nie są dla niego istotne. I jak widać – są to też treści istotne dla jego odbiorców.
Jakimi treściami dzieli się Twoja marka? Czy nie marnujesz czasu na mówienie “o niczym”? Czy Twoje wpisy to powód do rozmowy?
3. Zaangażowanie
West działając na wielu polach może tworzyć treści dotyczące szerokiego zakresu tematów i nadal być sobą. Niemniej – ciągle porusza kwestie, w które jest naprawdę zaangażowany.
Choć daleko mu do obiektywnego źródła informacji na wiele tematów, które podejmuje – ludzie chcą słuchać właśnie jego. Dlaczego? Kanye pokazuje swoją pasję i zaangażowanie. Nie stara się być poprawny politycznie. Jest po prostu sobą, co sprawia, że tworzy treści, które są wyjątkowe nawet wtedy, gdy porusza bardzo popularne tematy.
Spontaniczność i szczerość w przypadku komunikacji firm może okazać się mieszanką wybuchową. Nie działaj pochopnie, ale pamiętaj, że to emocje rodzą emocje. Jeżeli przygotowanie wpisu zajmie Ci tydzień, bo zastanawiasz się nad tym “czy na pewno nie jest zbyt kontrowersyjny?” to nawet najgorętszy temat może być już po prostu nieciekawy.