Zastanawiałeś się, dlaczego chodzisz codziennie do tego samego sklepu spożywczego, a inny omijasz szerokim łukiem, mimo że jest bliżej Twojego domu? Prawdopodobnie ten, który wybierasz, ma sympatyczną obsługę, większy parking lub lepszy układ produktów na półkach, dzięki czemu nie biegasz po całym sklepie w poszukiwaniu składników na obiad. Co ma to wspólnego z grywalizacją?
Żyjemy w czasach tzw. nadmiaru, gdzie nie musimy się już martwić o to, czy znajdziemy w sklepie upragnioną rzecz. Dlatego też firmy nie mogą konkurować między sobą np. ceną, ponieważ w Twojej okolicy jest zazwyczaj klika, a nawet kilkanaście sklepów, gdzie wydasz tyle samo pieniędzy i będziesz kuszony podobnymi promocjami. Marki, żeby nas przekonać, muszą dać coś więcej. Tym czymś jest m.in. budowanie pozytywnego doświadczenia. To właśnie z tego powodu w niektórych bankach obsługa już od progu proponuje nam kawę. Jako klienci płacimy wtedy za emocje, a jak podkreśla Paweł Tkaczyk:
Jeśli klient chce płacić za emocje… wracamy do frajdy. A frajda, którą robimy razem z natychmiastową informacją zwrotną to… gra – Grywalizacja w marketingu.
Zabawa (ang. fun) jest właśnie jednym z filarów grywalizacji.
Coraz więcej firm stosuje mechanizmy znane z gier, żeby budować świadomości marki oraz wzmacniać zaangażowanie klientów i pracowników. Jeśli chcesz dołączyć do tej grupy, zapoznaj się z najważniejszymi elementami, które są istotne w tworzeniu strategii grywalizacji.
Zaczynamy!
#1 Cele biznesowe
Wdrożenie grywalizacji tylko wtedy przyniesie efekty, jeśli jej założenia będą spójne z celami biznesowymi firmy.
Jakie to mogą być cele?
- zwiększenie zaangażowania pracowników,
- zwiększenie zaangażowania klientów,
- budowanie lojalności,
- zwiększenie świadomości marki.
Szczegółowym celem jest np. zwiększenie ilości wizyt na stronie www o 100% lub zwiększenie efektywności działu sprzedaży o 20%.
Pomocnicze pytania, które pomogą określić Ci cele:
- Co chcę osiągnąć poprzez użycie grywalizacji?
- Czy są to cele jakościowe, czy ilościowe?
- Czy znam aktualną wartość wskaźników dla celów, które chcę osiągnąć?
#2 Fun
Frajda – dobrze zaprojektowany scenariusz grywalizacji w biznesie musi zawierać elementy przyjemności. Frajda jest tym, co przyciąga ludzi do gier. Dzięki niej wykonywanie zadań jest po prostu ciekawsze.
#3 Friends
Znajomi – grywalizacja wykorzystuje tutaj to, że lubimy robić fajne rzeczy z innymi oraz naszą naturalną skłonność do rywalizacji i współzawodnictwa z ludźmi.
#4 Feedback
Informacja zwrotna – w grze bardzo ważna jest informacja zwrotna na temat postępów użytkowników, która stymuluje do odkrywania kolejnych etapów.
Wskazówka: Dobry system gamifikacji opiera się na 3 Filarach – FUN, FRIENDS, FEEDBACK.
Koncepcję Fun, Friends, Feedback można prześledzić na podstawie projektu Gamfi dla firmy HAYS. Na potrzeby rekrutacji przygotowano platformę gamifikacyjną z fajną fabułą (Fun), która przenosiła użytkownika w szeregi pracowników NASA. Ich zadaniem było wyselekcjonowanie odpowiednich kandydatów, którzy zasiedlą nową kolebkę ludzkości – Ziemię. Użytkownicy polecali swoich znajomych (Friends), jako kandydatów do pracy, po czym otrzymywali bieżące informacje na temat postępów w procesie rekrutacji poleconego kandydata (Feedback). Nie musieli czekać przez kilka miesięcy na informację zwrotną, tak jak się to odbywa w programach poleceń pracowniczych.
#5 Flow
Jeśli chcesz skutecznie wykorzystać grywalizację w biznesie, musisz dążyć do osiągnięcia stanu „flow”, tłumaczonego jako „przypływ”, „uskrzydlenie”. Teoria flow została opracowana przez węgierskiego psychologa Mihály Csíkszentmihályi. Flow to stan, kiedy jesteśmy tak bardzo zaangażowani w dane działanie, że zapominamy o otaczającym świecie. Jeśli grasz w gry (planszowe czy komputerowe) na pewno znasz to uczucie. Stan uskrzydlenia pojawia się też podczas wykonywania pracy, twórczości, czy hobby.
Jak to działa w grywalizacji? Żeby osiągnąć flow, trzeba odpowiednio przygotować zadanie do wykonania. Nie może być zbyt trudne, żeby użytkownik nie zrezygnował z jego wykonania, ale też zbyt proste, żeby się nie znudził.
#6 Gracze
Poznaj sposoby tego, jak ludzie angażują się w gry. Odpowiedz na pytania, które pomogą Ci zrozumieć motywację graczy:
- Jakie są ich potrzeby i cele ?
- Dlaczego grają w gry?
- Jaki jest ich styl gry (lubią grać w pojedynkę, konkurować, czy grać ze znajomymi) ?
- Jakie działania są dla nich najprzyjemniejsze i dlaczego?
- Na jakie metryki zwracają uwagę?
4 podstawowe typy graczy:
#7 Społecznik
Chętnie wchodzi w interakcje. Często wybiera gry towarzyskie po to, żeby nawiązywać relacje i poznawać nowych ludzi.
#8 Zabójca
Lubi rywalizację i jest skupiony przede wszystkim na wygrywaniu, nierzadko przeszkadzając innym graczom w grze.
#9 Zdobywca
Lubi tablice wyników i z pasją kolekcjonuje kolejne punkty i osiągnięcia.
#10 Odkrywca
Lubi poznawać kolejne poziomy gry, nie koniecznie skupiając się na gromadzeniu jak największej liczby punktów.
#11 Grywalizacja – dla przypomnienia 🙂
Grywalizacja to proces projektowania, który poprzez zbudowanie doświadczenia gier umożliwia długofalową zmianę zachowań w kontekście niezwiązanym z grami.
źródło definicji: Osiągnij przewagę w biznesie dzięki grywalizacji. Praktyczny przewodnik, Gamfi.
#12 Grupa docelowa
Zanim przystąpisz do wykorzystania grywalizacji poznaj grupę docelową, do której chcesz dotrzeć. Warto sięgnąć po ankiety i badania oraz wykorzystać schematy budowania person. Pamiętaj, że grywalizacja ma na celu zmienienie nawyków, dlatego też musisz najpierw poznać aktualne zachowania grupy, żeby móc je następnie zgrywalizować.
#13 Mechanika gry
Mechanika to zbiór zasad, określających sposób przeprowadzania gry.
Składa się na nią wiele elementów gry:
#14 Zadania (ang. challenges)
Wyzwania są zadaniami, które gracz musi zrealizować. Jeśli mu się uda otrzymuje nagrodę w postaci punktów lub odznaki. Każde ukończone wyzwanie wpływa też na poziom, na którym znajdzie się dany gracz.
Przykład zadań do wykonania w mGra od mBanku
#15 Poziomy (ang. levels)
Poziomy to system, który pozwala na nagradzanie graczy za zdobycie określonej liczby punktów. Gracz zalicza kolejne poziomy, zdobywając nowe umiejętności i wiedzę na temat gry. Dzięki temu cały czas się rozwija.
Mechanizm ten wykorzystał LinkedIn. Użytkownik widzi „swoją moc”, która zwiększa się, jeśli uzupełnia konkretne informacje. To motywuje go do powrotu i udoskonalania swojego profilu.
#16 Odznaki (ang. badges)
Odznaki są graficznym sposobem na wyróżnienie się wśród innych graczy. Żeby otrzymać odznakę trzeba wykonać określone zadanie.
Przykłady odznak w Forsquare
#17 Osiągnięcia (ang. achievements)
Osiągnięcia są dowodami za dokonanie określonego działania w grze, np. gdy ukończymy zadanie. Jeśli gracz odnosi sukses otrzymuje informację zwrotną o swoim wyniku jako potwierdzenie.
Przykład informacji zwrotnej na temat osiągnięcia w Duolingo
#18 Punkty (ang. points)
Punkty są nagrodą za wykonanie określonych zadań i mają zachęcić gracza do większego zaangażowania w grę.
#19 Motywacja wewnętrzna
„Robię to, bo to lubię” to właśnie jest motywacja wewnętrzna. Oznacza to, że nie kierujesz się pragnieniem zdobycia zewnętrznych korzyści (np. nagród, pieniędzy), ale takimi czynnikami jak poczucie satysfakcji, czy po prostu zadowolenie z efektów.
#20 Motywacja zewnętrzna
Sytuacja, gdy robimy coś, bo chcemy uzyskać korzyści zewnętrzne, które stanowią nagrodę za wykonanie określonego działania i są namacalne. Np. uczymy się do egzaminu z przedmiotu, którego nie lubimy, bo chcemy mieć wysoką średnią; pracujemy – bo chcemy mieć dużo pieniędzy.
Wskazówka: Oba rodzaje motywacji – wewnętrzna i zewnętrzna – muszą być wykorzystywane w projektowaniu grywalizacji.
#21 Storytelling
Opowiadanie historii wykorzystuje się w grywalizacji do zaangażowania użytkowników w projekt. Ciekawa fabuła sprawia, że wciągamy się w grę i to sprawia nam frajdę. Nawet w grywalizacji dla biznesu można wprowadzać takie elementy jak np. fikcyjne postaci, z którymi gracz się utożsami.
Sprawdź tutaj, jak korzystając z grywalizacji walczyć o uwagę i zaangażowanie odbiorcy i dlaczego w gamifikacji nie chodzi o zabawę.