Grywalizacja to zjawisko, które, według przewidywań Gartnera z 2015 roku, zeszło ze „szczytu przerośniętych oczekiwań” i weszło w trend stopniowej adaptacji; ci, którzy chcieli wykorzystać proces „ugrowienia” swoich strategii marketingowych tylko po to, by znaleźć się w grupie (złudnych) innowatorów, odpuścili, zaś ci, którzy do tematu zabrali się w dobrze określony sposób – zebrali żniwa. Mając za sobą kilka lat globalnego doświadczenia, łatwiej ustrzec się błędów popełnianych przez pionierów. Jeśli poważnie myślisz o temacie, zacznij od lektury tych trzech pozycji.
Lista polskojęzycznych publikacji dotykających tematu gamifikacji, a także teorii gier (zwłaszcza, jeśli chodzi o prace naukowe) nieustannie się wydłuża. Z pewnością istnieją już listy i „topki” najlepszych książek i ebooków o szeroko pojętej tematyce gamerskiej. My, jako że najbardziej z tej szerokiej dziedziny jesteśmy wkręceni w grywalizację z punktu widzenia marketera, postanowiliśmy zaprezentować wam nasze trzy typy:
Paweł Tkaczyk – Grywalizacja
Grywalizacja to wdzięczny temat na książkę, a jednak literatury podmiotu w języku polskim jest raczej niewiele. Trudno więc stworzyć takie zestawienie, nie zaczynając od elementarza tematu – książki Pawła Tkaczyka, znanego z budowania marek poprzez wykorzystanie techniki storytellingu. Choć publikacja ukazała się na rynku już kilka lat temu, nie straciła na swojej aktualności; z jej lektury dowiesz się, czym jest gamifikacja – nie tylko w sensie definicyjnym, ale głównie poprzez poznanie jej podstawowych mechanizmów i inspiracji do wykorzystania we własnej strategii rozwoju marki. Na uznanie zasługuje podejście do tematu od strony stricte psychologicznej, dzięki czemu zrozumiesz, dlaczego gry, jako takie, fascynują i wciągają ludzi od wieków. Ten niemal „fizjologiczny” proces przekłada Tkaczyk na język współczesnego marketingu i wskazuje, gdzie zazębia się on z potrzebami i oczekiwaniami konsumentów. Książkę, zarówno w formie drukowanej, jak i cyfrowej (a także audiobooka), możesz kupić na stronie autora.
Gamfi – Osiągnij przewagę w biznesie dzięki grywalizacji
Gamfi, jako platforma gamifikacyjna specjalizująca się w adaptowaniu mechaniki gier w realizacji celów biznesowych, do kwestii książki podeszła nieco bardziej technicznie, niż Paweł Tkaczyk. Dzięki temu, prócz poszerzeniu znaczenia podstawowych terminów związanych z tym zjawiskiem, dowiesz się, jak wygląda proces wdrażania grywalizacji w firmie – czy to na poziomie wewnętrznym, gdy do gry wciągnięci zostają pracownicy, czy też na poziomie komunikacji zewnętrznej, z klientami marki. W e-booku czytelnik znajdzie dane rynkowe, które udowadniają, że grywalizacja nie jest jedynie przelotnym trendem i branżową ciekawostką. W 2013 przewidywano, że w ciągu dwóch lat aż 70% największych firm korzystać będzie z niej korzystać, zaś rok 2015 został ogłoszony przez amerykańską edycję Forbesa „rokiem gamifikacji”. W ebooku znajdziesz również ciekawe przykłady grywalizacji np grywalizacja w rekrutacji, grywalizacja w szkoleniach, grywalizacja w sprzedaży, zarówno z polskiego, jak i zagranicznego rynku, wartościowe analizy i szereg wskazówek, które pomogą ci „wejść w temat”. Ebooka o grywalizacji możesz ściągnąć z tej strony.
Gabe Zichermann, Christopher Cunningham – Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych
Prawdopodobnie jedyna amerykańska publikacja przetłumaczona na język polski, w której podjęty zostaje temat grywalizacji. Autorami są Gabe Zichermann, jeden z najlepszych ekspertów od grywalizacji na świecie, przewodniczący Gamification Summit and Workshops oraz Christopher Cunningham, przedsiębiorca i ekspert od technologii informatycznych, który pomógł odkryć jedno z pierwszych rozwiązań dotyczących grywalizacji. Ich uwaga koncentruje się na wdrażaniu elementów mechaniki gier w aplikacjach mobilnych oraz na stronach internetowych, w taki sposób, by maksymalizować zaangażowanie użytkowników. Przerabiając teorię w oparciu o faktyczne studia przypadku – największych firm internetowych, ale także z segmentów beauty/fasion, technologii, etc. – dowiemy się, dlaczego dane aplikacje czy strony internetowe sprawiają, iż chcemy poświęcać im czas. To największa zaleta tej książki – odsłonięcie mechanizmów odpowiedzialnych za wciąganie w rozgrywkę, podtrzymywanie uwagi i wzbudzanie chęci zakupu. Jeśli swoją działalność opierasz na sile nabywczej generacji millennialsów, tym bardziej zrozumiesz, jak wykorzystać trendy natychmiastowej gratyfikacji czy też chęci autoprezentacji w mediach społecznościowych do budowania marki i zaangażowania wokół niej. Książka dostępna jest na stronie polskiego wydawcy, firmy Helion.