10 podcastów, których musisz posłuchać

W jednym z ostatnich tekstów, dotyczącym niedoszacowanych trendów w content marketingu, wspomnieliśmy o podcastach jako o niewyzyskanej szansie dla audiostorytellingu i angażowania odbiorcy przy relatywnie niskim koszcie realizacji (oraz, oczywiście, dużych zasobach eksperckiej wiedzy na temat budowania dynamicznej i interesującej treści). Opublikowany niedawno raport IAB, stworzony we współpracy z Edison Reaserch, pozwala nam spojrzeć na to zjawisko nieco precyzyjniej.

Amerykański rynek ma swoją specyfikę – ponad połowę rynku stanowią tam podcasty odsłuchiwane w podcastowej aplikacji Apple oraz w iTunesie. Te słuchane w przeglądarkach to zaledwie od 6 do 14% udziału w rynku. Dodatkowo dość charakterystyczne jest pobieranie całych podcastów – w czasach intensywnego strumieniowania treści audio i video w sieci to fenomen. Dlatego przemyślana dystrybucja ma kluczowe znaczenie. Warto przy tym wspomnieć o innym przygotowany przez IAB materiale – przewodniku po sposobach na zbieranie danych w oparciu o podcasty.

Ale zaprezentowane w raporcie statystyki dają nam wgląd w inne ciekawe tendencje. Po pierwsze – podcast jest medium docierającym do odbiorców niezależnie od wieku, płci i innych wyznaczników demograficznych. Słuchaczami podcastów są mężczyźni (56%) i kobiety (44%), internauci między 12 i 17 rokiem życia (11%) i powyżej 55 roku życia (17%). Grupy wiekowe 18-34 i 35-54 lata dzielą się udziałem w rynku niemal po równo, stanowiąc odpowiednio 38% i 34% wszystkich słuchaczy. Te dane nie robią jednak wrażenia, dopóki nie zestawi się ich z informacją, że w 2016 roku ok. 56 milionów Amerykanów słuchało podcastu przynajmniej raz w miesiącu.

Po drugie, wpływ podcastu na decyzje zakupowe jest bardzo duży. Aż 65% badanych przyznaje, że wysłuchanie audycji na temat danego produktu wpływa na rozważenie decyzji o jego zakupie. Podobna liczba osób ma lepszą opinię o produkcie/ usłudze, jeśli usłyszy o niej w regularnie słuchanym programie. Odbiorcom nie przeszkadza również lokowanie produktów i wiadomości sponsorowanych, takich jak „program sponsorowany przez…” – często uznają je za pożyteczne, a odcinki posiadające własnych sponsorów to w USA właściwie oczywistość.

podcast23

(Źródło) 

Znasz już siłę podcastów – również w perspektywie content marketingowej. Przygotowaliśmy 10 najciekawszych – 5 branżowych, 5 z dowolnego gatunku – by pokazać Ci skalę możliwości i zainspirować do poszukiwania swoich ulubionych nagrań. Jeśli masz już własnych faworytów – daj znać w komentarzach. Podcasty to prawdziwy ocean contentu – nie chcielibyśmy przegapić nic wartościowego.

Serial

Nie mogło być inaczej – przegląd zaczynamy od jednego z największych popkulturowych fenomenów 2014 roku, serialu, który tchnął nowe życie w tzw. true crime documentaries – czyli dokumentalne śledztwa, dotyczące prawdziwych spraw (i, jak się miało okazać – mogące wpływać na przebieg procesu). Jeśli przyglądaliście się głośnej sprawie Roberta Dursta, stanowiącej oś serialu „Jinx”, wyprodukowanego przez Netflix, lub inną produkcję streamingowego giganta – „Making a Murderer”, powinniście wiedzieć, że to Sarah Koenig – dziennikarka, producentka i twórczyni „Serial”- jest odpowiedzialna za renesans gatunku – oraz, oczywiście, matką chrzestną podcastowego boomu. Już pierwszy sezon stał się najczęściej pobieranym i odsłuchiwanym podcastem w historii iTunesa, notując ponad 75 milionów pobrań.

Przeczytaj więcej o eksperymentach z multimediami, które uatrakcyjniły formę „Serial” oraz o „social audio” jako efektywnym łączeniu podcastów z platformami społecznościowymi.  Zajrzyjcie też do bardzo ciekawej dyskusji z udziałem Koenig i innych twórców podcastów i dziennikarzy:

Jeśli szukasz jakościowych treści dziennikarskich, sprawdź, czym jest serwis Outriders.

Mała wielka firma

Marek Jankowski i Paweł Tkaczyk reklamują swój podcast jako „najpopularniejszy polski podcast ekonomiczny” – pod wieloma względami to dość myląca kategoria. Jeśli jednak szukamy informacji o zarządzaniu i marketingu, zwłaszcza w kontekście małych i średnich przedsiębiorstw, to przy wciąż jeszcze nierozwiniętej konkurencji podcast Tkaczyka i Jankowskiego wybija się przed szereg. Obaj autorzy są sprawnymi mówcami, ich rozmowy często krążą wokół jednej lub kilku książek –  choćby dla ich omówień warto rzucić uchem na „Małą wielką firmę”. A na początek: podcast nawiązujący do biznesowego wykorzystania podcastów, uzupełniający statystyki o wiedzę praktyków.

http://malawielkafirma.pl/nowa-marka-podnoszenie-cen-podcast-w-biznesie/

Sampler

A jeśli już przy podcastowym autotematyzmie jesteśmy – warto posłuchać Brittany Luse w „Samplerze”, w którym koncentruje się na różnych aspektach podcastowego formatu. Wywiady z twórcami, najlepsze fragmenty innych programów, a na dodatek – dla fanów klasycznego tekstu i szybkiego przebiegania wzrokiem po stronie – transkrypcje, wciąż jeszcze nie tak częste, a niewątpliwie ułatwiające słuchanie.

Marketing over Coffee

podcast2

Największymi plusami marketingowego podcastu Johna J. Walla i Christophera S. Penna są świetne wywiady, m.in. z Sethem Godinem czy z byłym CMO Hubspota – Mikiem Volpem. Do audycji zapraszani są również autorzy książek z zakresu PR, technologii i marketingu w każdym – „starym” i nowym – wydaniu. Dużo aktualności, mniej „trendów”, a więcej twardej wiedzy od praktyków, skondensowanej w formie około 20 minutowych odcinków – świetny przykład dobrze skrojonej treści do posłuchania w drodze do pracy.

http://www.marketingovercoffee.com/2015/02/11/hubspots-mike-volpe-talks-inbound-outbound-growth/

 

The Fizzle Show

podcast

Czy marketing na Twitterze jest efektywny? Hashtagi, jak pokazywaliśmy ostatnio, przestały być kluczowe dla obecności w serwisie. Ale czy to znaczy, że sam serwis przestał być opłacalną platformą dla reklamodawców, zwłaszcza jeśli chodzi o małe firmy? „Używaj Twittera jak człowiek, nie jak marketer” – to jedna z głównych lekcji tego odcinka The Fizzle Show – marketingowego audiobloga, prowadzonego przez Chase’a Reevesa, Corbetta Barra i Barretta Brooksa i uznawanego za jeden z najbardziej wpływowych w branży (i nie tylko).

https://fizzle.co/sparkline/twitter-still-effective-fs172

The Skeptics Guide to The Universe

Podcasty naukowe to cały odrębny nurt, ale by nadrobić zaległości z samym tylko Skeptics Guide to The Universe potrzebowalibyście trochę czasu – zdobywający liczne nagrody podcast istnieje już od 10 lat i ma bazę ponad 500 odcinków, trwających prawie pół godziny. Ale na naukę nigdy nie jest za późno – Steven Novella, neurolog z Uniwersytetu Yale i kilku towarzyszących mu sceptyków potrafią fascynująco opowiadać choćby o teoriach spiskowych. Wywiady, zapomniani naukowcy i ich wielkie odkrycia, wiadomości i pytania od słuchaczy – w kraju, w którym minister środowiska wierzy w chemtrails tego typu wiedza jest na wagę złota.

Duct Tape Marketing

Kolejny warty sprawdzenia podcast – i kolejny przypadek, w którym na wysłuchanie odcinka wystarczy niespełna 20 minut przerwy w pracy. Marketingowi guru, autorzy wpływowych publikacji i pigułka wiedzy – tak jak w przypadku rozmowy z Rachel Parker o content marketingu (raz jeszcze). Nawet znane zagadnienia zyskują nowy wymiar dzięki ekspertom przepytywanym przez Johna Jantscha, specjalisty od marketingu i small businessu.

Social Pros

Amerykańska branża content marketingowa ma własną nagrodę za najlepszy podcast – w zeszłym roku było to Social Pros, w tym roku triumfował Marketing Cloudcast – każdy z nich całkowicie zasłużenie, a sama lista nominowanych to świetny przewodnik sam w sobie. Niezależnie od tego, czy jesteś zainteresowany gamifikacją, optymalizacją, SEO czy content marketingiem – łatwo znajdziesz coś dla siebie.

Shots Fired

Jeff Weiss, założyciel bloga Passion of the Weiss i jeden z najciekawszych dziennikarzy zajmujących się hip-hopem, i Nocando, podziemny raper z Los Angeles, prowadzą podcast, którego nie „musisz” znać, ale warto go poznać pod kątem tego, jak niezobowiązująco i przystępnie może brzmieć 1,5 godziny rozmowy o rapie. Zwłaszcza, że prowadzący dysponują dostateczną ilością wiedzy i humoru, by trzymać w ryzach najbardziej nieprzewidywalnych gości. Dziennikarstwo warte docenienia – niezależnie od muzycznych preferencji.

http://shotsfiredpodcast.com/

The Urbanist

Dlaczego nienawidzimy miast i chcemy z nich uciekać? Jak wygląda historia brutalistycznego Jajka (The Egg) w Bejrucie i jaka przyszłość czeka budynek? Jak zmieniają się miasta (na przykładzie Rio) w wyniku inwestycji infrastrukturalnych związanych z igrzyskami olimpijskimi i innymi imprezami masowymi? Jeśli interesują was takie tematy, The Urbanist, przygotowany przez magazyn Monocle i prowadzony przez Andrew Tucka to obowiązkowy podcast na waszej liście.

https://monocle.com/radio/shows/the-urbanist/256/

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Pandemia i jej wpływ na konsumentów

Po falach pandemii firmy powinny dostosować się do nieznanych dotąd warunków na rynku i zbudować relacje z odbiorcami, oferując nową...

9 powodów skuteczności list [prezentacja]

Zobacz prezentację i odkryj dlaczego treści w formie listy są tak skuteczne. Poprzedni post Następny post

Generowanie leadów nie musi być nudne

Kim jest lead w B2B? Czy jest to bezosobowa masa a może postać biznesmena rodem z lat 50.? Jeśli tak...